جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

Loading

آشکارسازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین با هدف اجرای طرح معامله قرن

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی در اعمال فشار به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای عادی‌سازی روابط با این رژیم، مجموعه‌ای از اهداف شخصی و کوتاه‌مدت را دارند، ضمن اینکه در میان‌مدت به دنبال تثبیت حضور و در درازمدت در پی تغییر معادلات و تهاجم‌های مختلف با سازوکارهای متنوع اقتصادی و نظامی هستند.

سید هادی سید افقهی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اعلام عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و بحرین از سوی رئیس‌جمهور آمریکا خاطرنشان کرد: باید به علل، انگیزه‌ها و اهداف این آشکارسازی روابط، بین بخشی از کشورهای حوزه جنوب خلیج‌فارس و رژیم صهیونیستی توجه کرد؛ چراکه در این رابطه هم اهداف شخصی ترامپ و نتانیاهو در انتخابات مطرح است و هم ابعاد منطقه‌ای و راهبردی.

وی با بیان اینکه ترامپ به‌دوراز اعلام و دخالت بحرینی‌ها و صهیونیست‌ها چنین رابطه‌ای را اعلام کرد که نشان می‌دهد مدیر و طراح پروژه او است و شاید او بیش از نتانیاهو به این دستاورد نیاز داشته باشد، افزود: آن‌ها به این مسئله امید بسته‌اند که این عادی‌سازی‌ها برایشان پیروزی‌هایی کسب کند؛ بنابراین این‌ها سناریوهایی از پیش طراحی‌شده است و کاملاً قابل پیش‌بینی بود که بحرین هم در این مسیر از امارات دنباله‌روی کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا بابیان اینکه داماد و وزیر خارجه ترامپ به دوره‌گردی افتاده‌اند و به این کشورها سفر می‌کنند، گفت: آمریکا فشار کم‌سابقه‌ای به این کشورها وارد می‌کند و به آن‌ها گفته می‌شود که باید عادی‌سازی روابط با اسرائیل را اعلام کنید؛ چراکه ما به آن نیاز داریم و این‌یک دستور است! این‌گونه نیست که آن‌ها، اگرچه زمینه پذیرش این تحمیل و تحقیر را دارند از خود قدرت مقاومت چندانی داشته باشند، چراکه ترامپ آن‌ها را تهدید کرده بود که اگر ما یک هفته دست از حمایت شما بکشیم تاج‌وتختتان را از دست می‌دهید. او با چنین رویکرد و اطمینان خاطری فشار وارد و موفقیت هم‌کسب می‌کند.

سیدافقهی در تشریح ابعاد منطقه‌ای و راهبردی این اقدام بحرین، اظهار داشت: مطلع بودیم که برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس بویژه عربستان با رژیم صهیونیستی تعاملاتی داشتند و حتی اکنون نیز در برخی از این کشورها و قبل از اعلام عادی‌سازی روابط، نیروهای صهیونیستی به‌صورت پوششی و یا مستقیم حضور دارند و مرتب ملاقاتی میان مقامات این کشورها با مقامات رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

وی با اشاره به‌ضرورت توجه به زمان آشکارسازی این روابط، ادامه داد: آمریکایی‌ها احساس می‌کنند وضعیت محور مقاومت در منطقه روزبه‌روز توسعه‌یافته و منسجم‌تر می‌شود و نمی‌توانند این استحکام را مهار کنند. در خطای محاسباتی‌شان تصور می‌کردند عملیات تروریستی که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد، شاید بتواند توازن اقتدار و بازدارندگی را به نفع خودشان تغییر دهد و بتوانند بعدازآن مدیریت مهار را در سطح منطقه و علیه محور مقاومت اعمال کنند، اما شاهد هستند که در عراق، سوریه، لبنان و یمن این مسئله نتوانست توازن بازدارندگی را مهار کند. آن‌ها در این شرایط احساس خطر کردند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا افزود: در شرایط کنونی آن‌ها نیاز دوطرفه‌ای، هم از سوی کشورهای عربی و هم از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی، برای مهار مقاومت به رهبری ایران، احساس می‌کنند و به تصور خود فکر می‌کنند می‌توانند ائتلاف آشکاری در قالب مثلث نامقدس آمریکا – رژیم صهیونیستی – کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس علیه ایران ایجاد کنند.

وی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه آنچه میان امارات و رژیم صهیونیستی بود عادی‌سازی نیست بلکه ائتلاف ضد ایرانی است، گفت: اماراتی‌ها دروغی گفتند که زود آشکار شد مبنی بر اینکه این اقدام ما تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست! اما پمپئو عمداً هدف این اقدام را اعلام کرد. ترس و وحشت آن‌ها از نفوذ و اقتدار محور مقاومت و همچنین نگرانی برای از دست دادن تاج‌وتختشان هدف پشت پرده این عادی‌سازی‌ها است.

 

عادی‌سازی‌ها مقدمه‌ای برای اجرای دقیق معامله قرن

سیدافقهی بابیان اینکه این توافق هیچ امتیازی برای بحرین ندارد، همان‌طور که برای امارات هم نداشت، به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه آن‌ها چشم طمع به نفت کشورهای عرب دارند و همچنین مخالفت اسرائیل با فروش سامانه اف.35 به امارات اشاره و اضافه کرد: این اقدامات مقدمه‌ای برای اجرای دقیق و موبه‌موی طرح معامله قرن است و برای حضور رژیم صهیونیستی در خلیج‌فارس در راستای مهار و محاصره محور مقاومت صورت می‌گیرد.

وی بابیان اینکه کارشناسان صهیونیستی گفته بودند که به دلیل معاملات بالای تجاری امارات و ایران و دور زدن تحریم‌ها به‌واسطه این کشور، عادی‌سازی‌ها را از امارات آغاز کردیم تا شاهرگ اقتصادی دو کشور را قطع کنیم، گفت: به عقیده این کارشناسان اسرائیلی، با تضعیف اقتصاد ایران، محور مقاومت ضعیف می‌شود و درنهایت با ایجاد این ائتلاف می‌توانند ضربه نهایی را به ایران و این محور وارد کنند. در این راستا اتفاقاتی را که در عراق و لبنان در حال وقوع است، باید پیوسته به هم و برای تضعیف محور مقاومت و نفوذ و قدرت اقتصادی ایران ارزیابی کرد تا بتوانند با اجرای طرح معامله قرن، مسئله فلسطین را خاتمه دهند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید براینکه فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و دشمنان آن می‌خواهند زمینه‌ای برای از بین بردنش فراهم کنند تا رژیم صهیونیستی نفس راحتی بکشد و به ایده از نیل تا فرات خود برسد، ادامه داد: آن‌ها قطعاً نخواهند توانست این مسئله را از بین ببرند.

سیدافقهی همچنین به موضع اتحادیه عرب در قبال عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این کشورهای خائن و مزدور استعمار همواره عامل تفرقه، نفاق، سرکوب قیام‌ها و نابودی جنبش‌های آزادی‌بخش بوده‌اند. کسی نمی‌تواند منکر نقش عربستان سعودی در تضعیف مسئله فلسطین و جمال عبدالناصر شود. وابستگی این نظام‌ها به استکبار جهانی همواره ایجاد تفرقه، ناامنی و جنگ‌افروزی کرده است و نگذاشته‌اند منطقه روی آرامش را به خود ببیند.

 

تلاش برای ایجاد کمربند امنیتی – نظامی برای محاصره اقتصادی و جنگ روانی

وی با تأکید بر ضرورت هوشیاری محور مقاومت در مقابل این خدمات خائنانه نسبت به رژیم صهیونیستی و حضور نظامی آمریکا و همچنین خیانت اعراب به مسئله فلسطین، افزود: آن‌ها به دنبال این هستند که با تغییر چهره سیاسی منطقه و معادلات راهبردی، توازن بازدارندگی و قدرت و اقتدار را دگرگون کنند. این‌ها قطعاً تهدیدی برای ما است. آن‌ها صرفاً به دنبال برقراری روابط دوجانبه نیستند، بلکه می‌خواهند یک کمربند امنیتی – نظامی برای محاصره اقتصادی و جنگ روانی ایجاد کنند که به اهداف خود برسند.

سیدافقهی با اشاره به موج مخالفت‌ها در راستای محکوم کردن عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی، ادامه داد: محور مقاومت باید حرکت کند. شکل حرکت می‌تواند در قالب جنگ نرم و یا تحرکات اجتماعی، تظاهرات و تحریم کالاها باشد. اگر این اعتراض‌ها به‌خوبی مدیریت و پشتیبانی شده و به‌مرورزمان سرد نشود و باصلابت و ایمان به حقانیت مطالبات پیگیری شود، ابعاد این جنایت و پروژه خائنانه و خطرناک علیه فرهنگ، تاریخ و جغرافیای مردم این منطقه، افشا شود رفته‌رفته منجر به ظرفیت‌سازی، رأی سازی و تظاهرات و عصیان‌های مدنی می‌شود.

وی گفت: امروز سفیر رژیم صهیونیستی جرات حضور آشکار در مصر را ندارد؛ چراکه مردم حضور او را قبول نمی‌کنند. وجدان مردم کاملاً بانفوذ رژیم صهیونیستی و آمریکا مخالف است، اما باید روی این مسائل کار کرد و ضرر و خطر جدی این حضور را گفت. پتانسیل مردم بسیار بالاست، اما باید به‌خوبی مدیریت شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *