جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading

حزب‌الله واقعیتی نقش‌آفرین در لبنان

۱۳۹۹/۰۶/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به مواضع متفاوت فرانسه و آمریکا در رابطه با نقش و جایگاه حزب‌الله در لبنان، گفت: حزب‌الله واقعیت صد درصد و مسلمی است که در لبنان وجود و حضور دارد. بدون در نظر گرفتن نقش حزب‌الله هیچ اقدامی در این کشور نمی‌تواند به موفقیت برسد.

احمد دستمالچیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، مبنی بر اینکه حزب الله بخشی از نظام سیاسی لبنان و منتخب مردم این کشور است و همچنین مواضع وزارت خارجه آمریکا که حزب‌الله نباید در دولت آتی لبنان مشارکت و حضورداشته باشد، خاطرنشان کرد: مسلماً فرانسه به دلیل اینکه سالیان درازی در لبنان تجربه حضور دارد و از زمان قرارداد توافق‌نامه سایکس – پیکو تابه‌حال به‌طور سنتی در لبنان فعال بوده و به مسائل لبنان اشراف دارد، شناختش از صحنه لبنان خیلی بیشتر از آمریکا بوده و با واقعیت‌های این کشور آشنا است. از توازن قوا در این کشور، روابط میان طوایف مختلف، ظرفیت‌های گروه‌ها و طوایف لبنانی را آگاه است؛ بنابراین بیشتر از آمریکا با واقعیت‌های لبنان تعامل می‌کند به‌جای تقابل.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بابیان اینکه ساختار طایفه‌ای موجود در لبنان میراث استعمار فرانسه است درحالی‌که توازن و معادلات قدرت در این کشور بسیار تغییر کرده است، بر ضرورت تجدیدنظر در ساختار سیاسی – طایفه‌ای این کشور و تدوین ساختار مدرن‌تر و مطابق با شرایط و مقتضیات روز تأکید کرد.

دستمالچیان شکل‌گیری گفتگوها در دولت مصطفی ادیب را در راستای دستیابی به یک راه‌حل جامع و تصمیم‌گیری برای ایجاد ساختاری جدید برای آینده لبنان دانست و گفت: در این راستا فرانسه در حال تعامل با واقعیت‌ها است، به‌شرط اینکه در امور داخلی لبنان دخالت نکند و با دیکته کردن خواسته‌های خود به گروه‌های لبنانی درصدد کسب منافع و احیای موقعیت استعماری سابق خود نباشد.

 

تأکید بر ضرورت پایان مداخلات خارجی

وی ادامه داد: لبنان باید به‌دوراز دخالت‌های خارجی، به‌خصوص آمریکا و عربستان، بتواند با شکل‌دهی به گفتگوهای ملی از بحران‌های عمیق که رنج مضاعفی را بر مردم این کشور تحمیل می‌کند رهایی پیدا کند. این تنها راهی است که پیش روی گروه‌های لبنانی و مردم این کشور قرار دارد و آن‌ها باید خودشان به این نتیجه برسند که باید با تفاهم، مذاکره و همدلی و همزیستی مسالمت‌آمیز به نتیجه روشن و مشخصی راجع به آینده خود برسند؛ اما چنانچه هر کشور خارجی بخواهد در امور داخلی لبنان دخالت کند و یا شرط و شروط بگذارد مانند شروطی که آمریکا و یا بعضاً فرانسه مطرح می‌کنند قطعاً شاهد تعمیق بحران‌ها خواهیم بود.

سفیر پیشین ایران در بیروت با بیان اینکه قطعاً به آمریکا هیچ ربطی ندارد که در امور داخلی لبنان دخالت کند، افزود: دخالت‌های آمریکا در این کشور، منجر به ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور می‌شود و بدون شک اولین کسی که آتش شراره فتنه‌ای که روشن می‌کند دامنش را خواهد گرفت همان کشوری است که دخالت می‌کند، چراکه لبنان جایی است که اگر ناامن باشد برای همه ناامن است، خصوصاً اینکه با توجه به فشارهایی که به مردم واردشده و اعمال تحریم‌ها، آن‌ها سختی‌هایی را متحمل شدند و باعث شده خشم مردم افزایش یابد؛ بنابراین ممکن است شراره خشم و غضب مردم بیشتر از گذشته دامن فتنه گران را بسوزاند.

 

حزب‌الله واقعیت مسلم لبنان

دستمالچیان با اشاره به شرایط سیاسی در لبنان، تأکید کرد: حزب‌الله واقعیت صد درصد و مسلمی است که در لبنان وجود و حضور دارد. بدون در نظر گرفتن نقش حزب‌الله هیچ اقدامی در این کشور نمی‌تواند به موفقیت برسد. کما اینکه اکنون اکثریت پارلمانی در اختیار حزب‌الله است و تسلط نظامی و تعادل قوا نیز با وجود آن‌ها معنا پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اظهارات مکرون در پذیرش حزب‌الله به‌عنوان بخشی از واقعیت‌های لبنان، اضافه کرد: حزب‌الله ریشه‌های مردمی عمیقی دارد و همواره از شرف، کرامت و استقلال لبنان دفاع کرده است. باید در نظر داشت که همه طوایف لبنانی در نیروی مقاومت عضو دارند. حزب‌الله نیز در لبنان فراجناحی و فراطایفه ای و متعلق به همه است و این‌گونه نیز عمل کرده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اذعان آقای مکرون در این شرایط عجیب نیست، چراکه این او به واقعیتی صد درصد اعتراف کرده است. گرچه سخنانش ضعیف است. حزب‌الله اکنون جزو ارکان سیادت و استقلال لبنان است و هیچ قدرتی نمی‌تواند این سازمان مردمی و مقاوم را نادیده بگیرد. آنچه رئیس‌جمهور فرانسه مورداشاره قرار داده تعامل با واقعیت‌ها است.

دستمالچیان در رابطه با احتمال کاهش فشارها بر حزب‌الله در پی اذعان مکرون به جایگاه آن در لبنان، تصریح کرد: این اقدام از سوی غرب، بستگی به این دارد که آمریکا و عربستان مانع‌تراشی در مسیر گفتگوها برای تشکیل کابینه دولت نکنند و سنگ مقابل راه این گفتگوها نیندازند. درعین‌حال شرایط آینده منطقه و تحرکاتی که رژیم صهیونیستی می‌تواند انجام دهد و میز بازی را به هم بریزد نیز نباید مورد غفلت قرارگیرد؛ اما درنهایت به نظر می‌رسد طوایف و گروه‌های لبنانی به این نتیجه رسیده‌اند که کشورشان باید آرام باشد و به یک ساختار مطمئن و متناسب با شرایط و مقتضیات روز برسد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *