جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.
Loading

اهمیت بیانیه کمیسیون مشترک برجام و مخالفت با تلاش‌های ضد برجامی آمریکا

۱۳۹۹/۰۶/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به ویژگی‌های بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت: برگزاری این نشست در این شرایط و نیز انتشار بیانیه‌ای حاکی از همسویی اعضا، گام مثبتی در راستای حفظ برجام و مخالفت جامعه بین‌المللی با اقدامات آمریکا بود.

کورش احمدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به بیانیه رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام و تاکید بر اهمیت صیانت از آن از سوی تمامی طرف‌ها، خاطرنشان کرد: این نشست و بیانیه منتشر شده در پی آن، عمدتا با توجه به شرایط زمانی خاصی که در آن به سر می بریم حائز اهمیت است. در شرایطی که آمریکا در شورای امنیت مصرا در پی بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین و از این طریق نابودی برجام است، تاکید مجدد اعضای باقی مانده در برجام بر ضرورت حفظ و اجرای آن مهم است.

وی این نشست و بیانیه پایانی آن را نشانه دیگری حاکی از عزم اعضای برجام به یافتن و آزمودن راههای ممکن برای اجرای آن دانست و افزود: علاوه بر آن، در این بیانیه بر موضع اعضای کنونی برجام مبنی بر اینکه آمریکا عضو برجام نیست و به این دلیل قادر به توسل به سازوکارهای برجام از جمله مکانیسم ماشه نیست، تاکید شده است.

 

تاکید بر مردود بودن اقدامات آمریکا در رابطه با برجام

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل به مواضع کشورهای عضو برجام در انتقاد از اقدامات آمریکا و همچنین نامه‌های آنها به شورای امنیت در این رابطه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قبلا اعضای فعلی برجام در نیویورک و نیز در پایتخت‌های خود اقدام آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین علیه ایران را مردود اعلام کرده بودند، تاکید بر این مسئله مهم در نشست کمیسیون مشترک برجام نیز در همان مسیر حائز اهمیت است.

 

عزم اروپا برای حفظ برجام

وی با یادآوری اینکه ایران تنها یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام و به عنوان اقداماتی جبرانی که در چارچوب بندهای 26 و 36 برجام قابل درک است، اقدام به کاهش برخی تعهدات خود کرد، اضافه کرد: نکته مهم دیگر در این بیانیه این است که در آن سخنی از برخی اقدامات ایران در کاهش برخی از تعهداتش ذیل برجام گفته نشده است.

احمدی افزود: در این بیانیه همچنین از پروژه‌های هسته‌ای مشترک به ویژه پروژه اراک و پروژه ایزوتوپ در فردو سخن رفته و بر اهمیت و لزوم اجرای آنها تاکید شده است. در این مورد در بیانیه تصریح شده که به رغم اقدام آمریکا در ماه می گذشته مبنی بر لغو معافیت‌های مرتبط با این پروژه‌ها، اعضا بر حمایت از این پروژه ها و ادامه اجرای آنها تاکید کرده اند. اگر اعضا در راستای اعلام چنین موضعی در مورد پروژه‌ها، اقداماتی عملی نیز برای تداوم اجرای آنها به عمل آورند، گام مهمی برداشته شده است.

 

شکل گیری تفاهم میان ایران و آژانس تحول مهم بیانیه

وی شکل گیری تفاهم بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد اجازه داوطلبانه برای دسترسی آژانس به دو محل در ایران را تحول مثبت دیگری در این بیانیه ارزیابی کرد و اظهارداشت: با توجه به سابقه این موضوع و نقشی که سه کشور اروپایی در این رابطه در شورای حکام آژانس بازی کردند، این موضوع و اشاره به آن در بیانیه کمیسیون مشترک نیز قابل توجه است.

 

کمیسیون مشترک و مخالفت جامعه بین‌المللی با اقدامات آمریکا

احمدی تاکید کرد: در مجموع اینکه کمیسیون مشترک برجام به رغم شرایط دشوار ناشی از کرونا تشکیل یک نشست را در دستور کار خود قرار داد و آن را برگزار کرد و در پایان نیز بیانیه‌ای حاکی از همسویی اعضا منتشر نمود، تحول مثبتی در راستای حفظ برجام و مخالفت جامعه بین‌المللی با اقدامات آمریکا در رابطه با آن بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *