جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

ابعاد تقابل آمریکا با روسیه و چین در شورای امنیت

۱۳۹۹/۰۶/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اقدام آمریکا در خروج از برجام و به چالش کشیدن شورای امنیت در قالب «مکانیسم ماشه» در واقع اقدامی علیه منافع راهبردی چین و روسیه است، گفت: مخالفت مجدد چین با ایالات متحده در شورای امنیت نشان داد که تهدیدات آمریکا نسبت به چین موثر نبوده است.

دکتر محسن شریعتی نیا در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و همچنین فعال سازی احتمالی مکانیسم ماشه، در خصوص مواضع و عملکرد چین در این رابطه خاطرنشان کرد: چین در تشریح دلایل مخالفت خود با اقدامات آمریکا علیه ایران در شورای امنیت سه دلیل را بر شمرده است: حفظ اقتدار شورای امنیت، حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه و حفظ نظام منع اشاعه.

وی افزود: چین فراتر از موضوع برجام به تصویر کلان منافع بین‌المللی خود و چالش‌هایی که آمریکا می‌تواند برای این منافع ایجاد کند، می‌نگرد. اقتدار شورای امنیت برای چین و روسیه اهمیت بسیار بالایی دارد؛ چرا که این نهاد مهم‌ترین ساختار نقش آفرینی این دو کشور در امنیت بین‌المللی است.

 

به چالش کشیدن شورای امنیت اقدامی علیه منافع راهبردی چین و روسیه
این تحلیلگر مسائل چین گفت: اقدام آمریکا در خروج از برجام و به چالش کشیدن شورای امنیت در قالب «مکانیسم ماشه» در واقع اقدامی علیه منافع راهبردی این دو قدرت است و مهم‌ترین دلیل واکنش منفی و تند دو کشور نیز همین است.

شریعتی نیا با اشاره به اظهارات پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، مبنی بر اینکه ایران فرصت دستیابی به سلاح‌های چین و روسیه را پیدا نخواهد کرد، در خصوص اهداف چین و روسیه از مخالفت با آمریکا، اظهار داشت: موضوع فروش تسلیحات به ایران نیز برای دو کشور اهمیت دارد، اگرچه نیاز به زمان داشته باشد. مبادلات تسلیحاتی فرایندهای پیچیده و زمان بری دارند و این دو کشور هم نمی‌خواهند از این مسیر شرکت‌هایشان آسیب ببینند.

 

تهدیدات آمریکا بر چین موثر نبوده است

این استاد دانشگاه همچنین درخصوص پیامدهای تهدید چین و روسیه توسط وزیر خارجه آمریکا که گفته بود، اگر مانع بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شوند، واشنگتن آن‌ها را مجازات خواهد کرد، نیز گفت: مخالفت مجدد چین با ایالات متحده در شورای امنیت نشان داد که این تهدیدات موثر نبوده است. البته آمریکا ماه‌هاست که تحریم علیه چین را آغاز کرده و به تدریج دامنه آن را گسترش می‌دهد. نباید تصور کرد که  این تحریم‌ها صرفا به دلیل همکاری چین با ایران اعمال می‌شود. خیزش چین و بازتوزیع قدرت در سیاست بین‌الملل، آمریکا را دچار استرس ساختاری کرده است.

شریعتی نیا در رابطه با پیامدهای رویارویی و تقابل آمریکا با چین گفت: رقابت فزاینده چین و آمریکا ممکن است برای برخی کشورها پنجره‌های فرصتی باز کند، اما این امکان هم وجود دارد که این رقابت ضربات اساسی به کشورهای ثالث، به ویژه قدرت‌های متوسط و کوچک وارد کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *