جدیدترین مطالب

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

افزایش تعرفه ورود خودروهای برقی عامل تنش جدید بین اروپا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اخیرا، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفه‌های اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاری‌های جهانی در زمینه‌ تغییرات اقلیمی را به چالش می‌کشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر هم از ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.

تفاوت انتخاب ترامپ یا هریس برای چین؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود در سال های 2016-2020 از مهار فزاینده چین حمایت کرد. لفاظی‌های ضد چینی ترامپ با اقداماتی محدودکننده علیه پکن همراه شد. در واقع اقدام علیه پکن هم توسط قوه مجریه و هم توسط کنگره انجام شد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاست ضد چین معتدل‌تر شد اما دامنه آن همچنان گسترش یافت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بر ماهیت سیاست ایالات متحده در قبال چین تأثیری نخواهد داشت. با این حال، پیروزی ترامپ می‌تواند وخامت روابط دوجانبه را تسریع کند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

تعطیلی همه مدارس آنروا در نوار غزه

تهران- ایرنا- آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از تعطیلی همه ۲۰۰ مدرسه ای خبر داد که زیر نظر این آژانس در نوار غزه فعالیت داشتند.

راهبرد جدید یمنی‌ها در قبال اسرائیل/ روزهای سختی در انتظار تل‌آویو و حامیانش است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل نظامی یمن سخنرانی اخیر رهبر جنبش انصارالله یمن درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی را به منزله تحولی راهبردی دانست و از روزهای سختی خبر داد که در انتظار تل آویو و حامیان آن است.

پلوسی: اوضاع غزه «غیرقابل تحمل» است

تهران-ایرنا- نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا  اوضاع غزه را «بشدت غیرقابل تحمل» خواند اما مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند.

ادعای مقام آمریکایی در مورد تلاش روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بر ایالات‌ رقابتی به دنبال پیروزی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات نیمه پاییز است.

Loading

ابعاد شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل و سناریوهای پیش‌رو

۱۳۹۹/۰۵/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل شکست آمریکا در رأی‌گیری پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت را یکی از بارزترین نشانه‌های انزوای سیاسی دولت ترامپ در جامعه بین‌المللی دانست و گفت: می‌توان اقدام آمریکا در ارائه این پیش‌نویس را اقدامی تاکتیکی و با هدف باز کردن راه برای توسل به «مکانیسم ماشه» تلقی کرد.

کورش احمدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: بی‌شک عدم‌حمایت 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران یکی از بارزترین نشانه‌های انزوای سیاسی دولت ترامپ در جامعه بین‌المللی و حاکی از ناهمسویی اکثریت بالای کشورها، حتی متحدان سنتی آمریکا، با واشنگتن در این مقطع زمانی است.

وی با بیان اینکه این رأی‌گیری روشن کرد که جز معدودی در خاورمیانه، هیچ کشوری از سیاست‌های افراطی تیم ترامپ – پمپئو در مورد برجام و ایران حمایت نمی‌کند، افزود: این تحول نشان داد که به‌رغم وضعیتی که برجام با آن دست‌به‌گریبان است، این توافق هم دارای بنیان محکمی است و هم همچنان مقبولیت خاص خود را در جامعه بین‌المللی دارد و می‌تواند تحت شرایطی متفاوت به حیات خود ادامه دهد.

 

اقدام آمریکا برای ارائه قطعنامه اقدامی تاکتیکی بود

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: می‌توان اقدام آمریکا در ارائه این پیش‌نویس قطعنامه برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را اقدامی تاکتیکی و باهدف باز کردن راه برای توسل به «مکانیسم ماشه» تلقی کرد. بااین‌حال باید در نظر داشت که آمریکا به‌این‌ترتیب دست به ریسک بزرگی زده و روشن نیست که نتیجه اقدامش برای اعاده قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران چه سرنوشتی خواهد یافت.

احمدی با اشاره به اظهارات مقامات بریتانیا پس از رأی ممتنع به قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران، در تحلیل این اقدام کشورهای اروپایی در همراهی نکردن با آمریکا، افزود: محور اصلی سیاست سه کشور اروپایی و اکثر دیگر اعضای اتحادیه اروپا در این رابطه تلاش برای حفظ برجام است. آن‌ها با توجه به هم‌جواری اروپا با خاورمیانه مایل‌اند تا حداکثر ممکن از بروز تقابل نظامی و بحرانی دیگر در منطقه جلوگیری کنند و ازنظر آن‌ها حفظ برجام می‌تواند یکی از پایه‌های مهم حفظ ثبات در منطقه باشد.

 

تلاش اروپا برای حفظ برجام

وی ادامه داد: آن‌ها واقف‌اند که تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به نحو مقرر در پیش‌نویس شکست‌خورده آمریکا، می‌توانست آخرین انگیزه‌های ایران برای ماندن در برجام را نیز منتفی کند. چراکه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی می‌تواند مقدمه تمدید تحریم‌های موشکی و اقلام هسته‌ای در سه و پنج سال بعد نیز باشد.. درنتیجه آن‌ها می‌کوشند که به‌رغم ناتوانی‌شان با حفظ برخی امتیازات اقتصادی برجام برای ایران، حداقل در این حوزه مانعِ از دست رفتن تمام انگیزه‌های ایران شوند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درعین‌حال با اشاره به تشدید اختلافات میان آمریکا و اروپا در دوره ریاست جمهوری ترامپ، گفت: تمام این اقدامات و ارزیابی‌های سران اروپایی در بستر تعارضات تقریباً چهارساله بین دمکراسی‌های سنتی اروپایی و دولت عوام محور ترامپ بوده و بی‌شک این بستر نیز در شکل‌گیری این افتراق بسیار مؤثر بوده است.

 

تأکید اروپا بر ائتلاف‌سازی و چندجانبه‌گرایی

وی تأکید کرد: در همین رابطه، باور دولت‌های اروپایی برخلاف دولت ترامپ به ائتلاف‌سازی و چندجانبه‌گرایی نیز مهم است. این در حالی است که دولت ترامپ طی نزدیک به چهار سال گذشته برخوردی کاملاً یک‌جانبه گرایانه با مسائل بین‌المللی داشته و برعکس دولت اوباما اعتقادی به لزوم کار با متحدان و ائتلاف‌سازی نداشته است. همه این عوامل در شکل‌گیری وضعیت جاری مؤثر بوده‌اند.

احمدی در رابطه با اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه پس از شکست در شورای امنیت سازمان ملل، اظهار داشت: مهم‌ترین استدلال در رد اقدام احتمالی آمریکا با توسل به بندهای 11 و 12 قطعنامه 2231 یا «مکانیسم ماشه» همان است که بارها مورد تأکید قرار گرفته است و آن این‌که آمریکا چون رسماً و صریحاً از برجام خارج شده، نمی‌تواند اقدامی برای فعال کردن این مکانیسم داشته باشد.

 

پیگیری آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه

وی ادامه داد: در این رابطه متأسفانه مشکل این است که همین کشورهای عضو دائمی شورای امنیت در 2015 با جمله‌بندی موجود در این دو بند قطعنامه موافقت کردند و این دو بند به‌گونه‌ای است که حق آن‌ها در رأی دادن و استفاده از حق وتو در ارتباط با اعاده قطعنامه‌های پیشین را سلب کرده است. این بندها قائل به آن است که در صورت ادعای یک عضو به عدم اجرای برجام توسط عضوی دیگر یک روند شروع می‌شود و به‌طور اتوماتیک و بدون اینکه اقدامی یا نشستی لازم باشد ظرف 30 روز به اعاده قطعنامه‌های پیشین منجر می‌شود.

به اعتقاد احمدی؛ تنها مانع که تمرکز بر آن ضروری است همان است که آمریکا چون دیگر عضو برجام نیست نمی‌تواند اقدامی در این رابطه انجام دهد. دیگر اعضای شورا ممکن است بتوانند مطابق بند 2 ماده 27 منشور یک قطعنامه رویه‌ای یا procedural که در آن امکان استفاده از وتو وجود ندارد، ارائه و این نکته را متذکر شوند، اما آمریکا ممکن است رویه‌ای بودن چنین قطعنامه‌ای را نپذیرد و بر امکان توسل به وتو در رابطه با آن اصرار کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل توضیح داد: رأی‌گیری در مورد اینکه این قطعنامه رویه‌ای است یا خیر نیز ممکن است باز با چنین مشکلی مواجه شود. درنهایت کار ممکن است به اینجا بکشد که با طی روند اتوماتیک، مندرج در بندهای 11 و 12، قطعنامه‌های پیشین اعاده شوند اما شماری از کشورها اعلام کنند که چون آمریکا را محق به شروع این روند نمی‌دانسته‌اند، لذا خود را متعهد به این قطعنامه‌ها نمی‌دانند. البته چنین وضعیتی می‌تواند عوارض بسیار وخیمی برای اعتبار و آینده شورای امنیت داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *