جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

تهران-ایرنا- دستیار وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه ناکامی شورای امنیت سازمان ملل متحد در تصویب قطعنامه عضویت کامل فلسطین در این سازمان، برای بشریت غم‌انگیز بود، تصریح کرد: پکن و اکثریت کشورها در کنار مردم فلسطین ایستاده‌اند.

وزرای خارجه کشور‌های گروه ۷ (G۷): از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند /: ایران باید به خاطر اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش در خاورمیانه پاسخگو باشد

وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ اعلام کردند: از همه طرف ها می خواهیم که هرگونه تشدید تنش در خاورمیانه را متوقف کنند. آنها گفتند: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند.

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

مسئولیت‌ناپذیری و خطرات هسته‌ای شدن عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک دیپلمات پیشین کشورمان با تأکید بر اینکه بی‌تردید عربستان باوجود دخالت‌ها و تنش‌آفرینی در کشورهای همسایه‌اش و همچنین بر هم زدن ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی کشور مسئولیت‌پذیری نیست، گفت: کشوری با این میزان از مداخلات مستقیم سیاسی و نظامی اگر روزی بخواهد قدرت بیشتری بگیرد و هسته ای شود، تراژدی بزرگی رقم خواهد زد، تراژدی‌ای که باعث نابودی منطقه خواهد شد.

احمد دستمالچیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به سیاست خارجی عربستان و مداخلات این کشور در امور سایر کشورهای مسلمان، خاطرنشان کرد: عربستان کشوری توسعه‌طلب است که با ثروت نفتی که دارد طرح‌های بلندپروازانه‌ای را دنبال می‌کند.

 

توهم قدرت عربستان

وی با بیان اینکه خوی توسعه‌طلبی عربستان پس از آمدن بن سلمان افزایش یافت و ما شاهد دخالت‌های بیجا و گسترده‌ای در عراق، سوریه، لبنان و یمن از سوی این کشور هستیم، افزود: عربستان دچار نوعی توهم قدرت شده و این توهم قدرت او را به اشتباهات راهبردی انداخته است. البته این کشور تاکنون در اجرای سیاست‌های خود شکست‌خورده است؛ چراکه مبانی قدرت کشوری که توان این را داشته باشد تا نیت‌های توسعه‌طلبانه خود را به کرسی بنشاند، ندارد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه عربستان ارتش قوی و نیروی انسانی لازم و همچنین طرفداران باثبات منطقه‌ای و بین‌المللی ندارد، گفت: حتی بزرگ‌ترین شریکش، یعنی امارات، هم از ائتلافی که برای مداخله در یمن شکل داده بودند، خارج شد. آمریکا و کشورهای اروپایی هم در مسئله یمن دیگر عربستان را حمایت نمی‌کنند؛ ممکن است بخواهد بیش از این سلاح بخرد، اما تبدیل به انبار سلاحی در منطقه می‌شود که حتی نمی‌تواند از آن استفاده کند.

دستمالچیان با اشاره به مشکلات ساختاری و داخلی قدرت در عربستان و همچنین رقابت میان شاهزادگان و اقدام بن سلمان در بازداشت و زندانی کردن آن‌ها، اضافه کرد: عربستان کشوری است که در حوزه رفتار خارجی و بین‌المللی‌اش صاحب تدبیر و سیاست نیست، در شرایط فعلی که بن سلمان زمام امور را در این کشور در دست گرفته است، شاهد تأثیرات جوان مغروری در سیاست این کشور هستیم که دچار توهم قدرت شده است.

سفیر پیشین ایران در لبنان با تأکید بر اینکه عربستان بعد از چند سال نتوانسته حتی به‌اندازه یک گام در اهداف نظامی‌اش در یمن پیروز شود، به اقدامات این کشور در قبال قطر اشاره کرد و گفت: عربستان به دلیل توهم قدرت، کشور همسایه‌اش قطر را تهدید و تحریم کرد. با تشکیل ائتلاف به دنبال اشغال قطر بود، اما قطر به‌عنوان کشوری کوچک با توان نظامی کمتر، عربستان را شکست داد.

 

امکان وقوع تراژدی بزرگ

وی به برنامه پنهانی هسته‌ای عربستان و سر باز زدن از بازرسی‌های پادمانی آژانس با وجود درخواست‌های مکرر چندین ساله اشاره کرد و گفت: بی‌تردید عربستان باوجود چنین رفتارهایی در حوزه روابط با همسایگان و همچنین بر هم زدن ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی کشوری مسئولیت‌پذیر نیست. دخالت‌های غیرمسئولانه در امور داخلی دیگر کشورها باعث شده نه همسایگانش از دست او آسایش داشته باشند و نه کشورهای مجاور. کشوری با این میزان از مداخلات مستقیم سیاسی و نظامی اگر روزی بخواهد قدرت بیشتری بگیرد، تراژدی بزرگی رقم خواهد زد، تراژدی‌ای که باعث نابودی منطقه خواهد شد.

دستمالچیان ادامه داد: عربستان کشوری مسئولیت‌ناپذیر و غیرمتعهد نسبت به قوانین بین‌المللی است و اگر قرار باشد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، منجر به‌نوعی رقابت در منطقه و نابودی همه کشورهای آن خواهد شد. اگر قرار باشد چنین رقابت خطرناکی در منطقه ایجاد شود، تبعات دامنه‌داری خواهد داشت که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را مهار کند.

وی با اشاره به‌ضرورت توجه نظام بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی به در نظر داشتن رفتارهای عربستان و پیامدهای آن، گفت: بعید به نظر می‌رسد نظام بین‌الملل اجازه دهد رژیم‌های مستبد و دیکتاتوری مانند عربستان مجهز به این سلاح‌ها شوند، چراکه قطعاً دستیابی به این سلاح‌ها و افزایش قدرت آن‌ها، درنهایت تبدیل به ابزاری خواهد شد که برای همه خطرآفرین است. باید به‌طورجدی درباره این مسئله بحث کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *