جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

Loading

چگونگی پیگیری گزارش سازمان ملل درباره ترور شهید سلیمانی

۱۳۹۹/۰۵/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد حقوق بین‌الملل گفت: صرف اینکه سازمان ملل با انتشار گزارشی انتقادی علیه آمریکا در خصوص ترور شهید سلیمانی به این نتیجه رسیده که باید یکسری حقایقی مطرح شود پیروزی برای ایران است. چراکه این سازمان اساساً توان این قبیل اقدامات را ندارد.

دکتر غلامرضا خواجی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به انتشار گزارش جدید گزارشگر سازمان ملل در ارتباط با ترور شهید سردار سلیمانی که آن را نقض قوانین بین‌المللی و مصداق قتل خودسرانه از سوی آمریکا دانسته است، خاطرنشان کرد: برای پیگیری این نظر شورای حقوق بشر سازمان ملل و احقاق حقوقمان باید چندین مسیر طی شود و این گزارش بدون پیگیری هیچ ارزش قانونی‌ای ندارد؛ چراکه شورای حقوق بشر در موضوعات متنوعی گزارش منتشر می‌کند که تنها در حد انتشار باقی می‌مانند.

 

ضرورت ملزم ساختن آمریکا به پاسخگویی توسط شورای حقوق بشر

وی با بیان اینکه این رأی شورای حقوق بشر زمانی ارزش دارد که آثار حقوقی‌ای به‌جا بگذارد، در غیر این صورت تنها به بایگانی‌ها می‌پیوندد، گفت: باید شورای حقوق بشر در گزارش‌هایی که به‌صورت تصادفی هر سه ماه یک‌بار در ژنو ارائه و بررسی می‌کند از آمریکا پاسخی بطلبد. وقتی پاسخ داد رأی‌گیری شده و رایی علیه آمریکا صادر شود. با صدور این رأی می‌شود در شورای امنیت و حتی در دادگاه‌های بین‌المللی اقدامی قانونی انجام داد.

 

محکومیت قطعی آمریکا در ترور شهید سلیمانی

این استاد حقوق بین‌الملل با تأکید بر اینکه آمریکا در این اقدام قطعاً محکوم است، توضیح داد: چراکه ترور یک ژنرال که مهمان رسمی کشوری دیگر است، جرم فاحش بین‌المللی است. البته آمریکایی‌ها در فرهنگ حقوقی‌شان، خود را برتر می‌دانند و هر جای دنیا احساس کنند مسئله‌ای بر علیه‌شان است وارد می‌شوند و دست به عملیات مجرمانه می‌زنند. کشورها درنهایت باید زمانی مقابل این اقدامات مجرمانه بایستند. بعد از انقلاب اسلامی، ایران است که مقابل آن‌ها ایستاده است و توانسته به محکومیت‌های خوبی علیه آمریکا در سطح بین‌المللی دست یاید.

 

باید از رأی گزارشگر سازمان ملل استفاده کرد

خواجی با بیان اینکه باید از رأی گزارشگر سازمان ملل استفاده کرد، اضافه کرد: نباید شورای حقوق بشر و کمیسیون‌های حقوق بشری را رها کرد، چراکه متأسفانه در بین آن‌ها رویه‌ای ایجادشده که گزارشی منتشر می‌کنند و روی آن تبلیغاتی انجام می‌دهند و بعد همه‌چیز به بایگانی‌ها می‌رود؛ مثلاً در مورد رژیم صهیونیستی بیش از 10 قطعنامه در شورای حقوق بشر و کمیسیون‌های حقوق بشر و مجامع بین‌المللی وابسته به آن‌ها ارائه شده، اما چه آثاری داشته است و چرا یک‌بار بحث تعلیق و اخراج آن از سازمان ملل مطرح نمی‌شود!

وی با تأکید بر اینکه اگر فعل حقوقی آثار عملی نداشته باشد هیچ فایده‌ای ندارد، گفت: ایران باید این مسئله را در شورای حقوق بشر مطرح کند تا در نشست‌های ادواری آمریکا حضور یابد، چراکه وقتی گزارشی علیه کشوری صادر می‌شود، آن کشور باید توضیحاتی بدهد و بعد در شورای حقوق بشر رأی‌گیری شود؛ که در این صورت قطعاً آمریکا محکوم خواهد شد.

 

طرح تعلیق آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل

این تحلیلگر مسائل حقوق بین‌الملل ادامه داد: حتی می‌شود مسئله تعلیق آمریکا را در مجمع عمومی سازمان ملل هم مطرح کرد. اگر صرفاً حرکت تبلیغی برای تعلیق آمریکا مطرح شود، باعث فروریختن ابهت پوشالی آمریکا در بین کشورها می‌شود و آن‌ها هم بهتر می‌توانند درصحنه بین‌المللی ابراز قدرت کنند و خود را نشان دهند.

 

راه‌های پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی

خواجی تشکیل پرونده و تنظیم شکایت در دادگاه کیفری بین‌المللی را از دیگر راه‌های پیگیری این موضوع دانست و گفت: علاوه بر آن در لاهه هم می‌توان برای خسارت‌ها طرح دعوا کرد. همچنین طرحی هم با عنوان «مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها» وجود دارد که اگر دولت‌ها علیه کشوری دیگر جرمی مرتکب شوند باید کشور مقابل تمهیدات و راه‌هایی علیه آن کشور به کار بگیرد، اما نه عملی که درصحنه بین‌المللی جرم تلقی شود. ضمن اینکه اگر کشور مجرم نپذیرد و تنبیه نشود کشورهای مختلف می‌توانند گروهی علیه آن اقداماتی انجام دهند.

وی با اشاره به اظهارات گزارشگر سازمان ملل مبنی بر اینکه اگر این اقدام علیه یکی از کشورهای غربی صورت می‌گرفت اقدامی جنگی تلقی می‌شد، اضافه کرد: اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی راه‌های مختلف حقوقی – سیاسی برای مقابله دارد، اما متأسفانه بااینکه در سابقه سازمان ملل شاهد محکومیت رژیم صهیونیستی در شورای امنیت و همچنین محکومیت‌های متعدد در شورای حقوق بشر هستیم، هیچ اقدام عملی در این رابطه صورت نمی‌گیرد.

خواجی توضیح داد: در تعدادی از نشست‌های شورای حقوق بشر در ژنو، شاهد بودم که اساساً فضای این شورا علیه اسرائیل است، وقتی نماینده‌اش بلند می‌شود، اعتراضات تندی در قالب‌های مختلف، علیه او می‌شود. غالب کشورهای دنیا اساساً اسرائیل را به‌عنوان کشوری رسمی تلقی نمی‌کنند، اما بااین‌همه عرف منفی در دنیا شکل‌گرفته که علیه کشوری گزارش تهیه می‌شود، اما از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.

 

صرف بیان حقایق از سوی سازمان ملل پیروزی برای ایران

خواجی بااینکه نمی‌توان اعتبار حقوقی برای این گزارش قائل شد اما همین‌که سازمان ملل به این نتیجه رسیده که باید یکسری حقایقی مطرح شود پیروزی ایران است، گفت: سازمان ملل اساساً توان این قبیل اقدامات را ندارد. این فشار و قدرت ایران است که نشان می‌دهد اگر بخواهد گزارش‌های دروغین تهیه شود، بیشتر به ضررشان تمام خواهد شد. این اقدام آن‌ها تحت‌فشار جمهوری اسلامی و برخی کشورهای همسایه بوده است.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه باید زیرکانه مراقبت کرد که نتیجه عملی این گزارش چگونه خواهد شد، به اهمیت اقدامات سیاسی در کنار پیگیری‌های حقوقی اشاره کرد و افزود: سفارتخانه‌های ما در این رابطه باید فعال شوند و با پرداختن به این متن منتشرشده در کشورها، افکار عمومی را از جوانب آن آگاه کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *