جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

مقابله آلمان و فرانسه با آمریکا در سازمان بهداشت جهانی

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل اروپا با بیان اینکه ترک اجلاس سازمان بهداشت جهانی توسط آلمان و فرانسه نه‌فقط برای حمایت از مواضع این سازمان، بلکه برای حمایت از چندجانبه‌گرایی بود، گفت: اروپایی‌ها اعلام کردند ترامپ بیشتر از 100 روز آینده نمی‌تواند سکان ریاست جمهوری آمریکا را به دست بگیرد و موقعیتش ضعیف‌تر از چیزی است که خودش تصور می‌کند.

علی‌اکبر فرازی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ترک مذاکرات اصلاحی سازمان بهداشت جهانی از سوی آلمان و فرانسه در اعتراض به تلاش آمریکا برای به عهده گرفتن رهبری طرح اصلاح این سازمان، خاطرنشان کرد: تقریباً برای ناظران سیاسی از قبل مشخص بود که نشست اصلاحی سازمان جهانی بهداشت در فضای مناسبی برگزار نخواهد شد؛ چراکه آمریکایی‌ها و مشخصاً شخص ترامپ از مدت‌ها قبل حملاتی را علیه این سازمان آغاز کرده بود.

وی هدف این حملات را انحراف افکار عمومی داخلی از مشکلات ناشی از شیوع کرونا و نارسایی‌های داخلی در رسیدگی به آن و مقصر نشان دادن سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد و افزود: ترک این اجلاس توسط آلمان و فرانسه نه‌فقط برای حمایت از مواضع WHO بلکه برای حمایت از چندجانبه‌گرایی بود، چراکه ترامپ از ابتدای ورودش به کاخ سفید سعی کرده با تضعیف چندجانبه‌گرایی و تضعیف نهادها و سازمان‌های بین‌المللی حرف خود را به کرسی بنشاند.

 

تناقضات رفتاری آمریکا و مخالفت‌های اروپا

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: رفتار ترامپ در این‌گونه موارد همراه با تناقضاتی آشکار است. ازیک‌طرف سازمان‌های بین‌المللی را تضعیف می‌کند و یا از معاهدات بین‌المللی و چندجانبه مانند برجام خارج می‌شود و از سوی دیگر توقع نقش‌آفرینی در سطح بالا را دارد. این تناقض باعث شده که در اجلاس اخیر WHO فرانسه و آلمان مشخصاً با این رفتار مخالفت کنند.

فرازی با بیان اینکه وقتی آمریکا ادعای ترک سازمانی را دارد نمی‌تواند در آن نقش برادر بزرگ‌تر را بازی کند و بخواهد هدایت‌گر آن باشد، ادامه داد: این تناقضی است که در رفتار غیرمنطقی و غیرمعقول آمریکا دیده می‌شود. مخالفت آلمان و فرانسه هم می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که این رفتار از اساس و بنیان غیرحقوقی و غیرقانونی است و هم اینکه واکنشی باشد به سایر رفتارهای ترامپ علیه چندجانبه‌گرایی.

 

موقعیت ترامپ ضعیف‌تر از چیزی است که خودش تصور می‌کند

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها این پیام را به سران آمریکا می‌دهند که این سیاست‌ها و رفتارشان قابل‌تحمل نیست، قطعاً اروپایی‌ها در مقابل تضعیف و تخفیف این سازمان‌ها ایستادگی خواهند کرد. ضمن اینکه اعلام می‌کنند ترامپ بیشتر از صد روز آینده نمی‌تواند این سکان را به دست بگیرد و موقعیت ترامپ ضعیف‌تر از آن چیزی است که خودش تصور می‌کند. درواقع این رفتار فرانسه و آلمان تا حدی موجب تقویت WHO در شرایط خطیر فعلی خواهد شد؛ البته باید منتظر کارشکنی آتی آمریکا ازجمله با قطع بودجه مصوب باشند.

این تحلیلگر مسائل اروپا در رابطه با افزایش شکاف میان اروپا و آمریکا با بروز چنین رفتارهایی، تصریح کرد: چه ترامپ در کاخ سفید بماند و چه ماندنی نباشد، قطعاً اروپایی‌ها روش جدیدی را که اعلام کرده‌اند دنبال خواهند کرد.

فرازی تأکید کرد: شاید حسن این اقدامات ترامپ این بود که ایده وحدت میان اروپا را تسریع بخشید و جلو انداخت؛ چراکه اروپایی‌ها پیش‌ازاین هم‌بارها بر لزوم تشکیل ارتش متحد اروپایی و مواضع متفق در سازمان‌های چندجانبه و بین‌المللی و حمایت از سازمان‌های بین‌المللی تأکید کرده‌اند، بودن ترامپ در قدرت و یا حتی نبودنش باعث می‌شود که آن‌ها رفته‌رفته خط‌مشی‌ای را که با طمأنینه و تأنی شروع کرده بودند سرعت دهند و سازمان‌های مستقلی تشکیل دهند که با هر حرکت آمریکا مجبور به ارائه و انتخاب راهکار جدید نشوند و به تقویت نهادهای اروپایی می‌پردازند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *