جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

امیرعبداللهیان: ریشه اصلی تنش در منطقه رژیم اسرائیل است

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با همتای اندونزیایی خود ضمن بیان این که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین بین‌الملل علیه تجاوز رژیم صهیونیستی اقدام کرده، خاطر نشان کرد که ریشه اصلی تنش و جنگ در منطقه رژیم اسرائیل است.

هشدار بورل به اسرائیل: رویارویی منطقه‌ای به نفع هیچکس نیست

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه اقدام تنبیهی ایران در پاسخ به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری تهران در دمشق صورت گرفت، به تل‌آویو هشدار داد که با حمله تلافی‌جویانه، تنش‌ها در منطقه را تشدید نکند زیرا رویارویی منطقه‌ای به نفع هیچ کس نیست.

Loading

بررسی سند 2020 دموکرات‌ها و تقابل آن با سیاست‌های ترامپ

۱۳۹۹/۰۵/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تقابل آشکار و همه‌جانبه سند 2020 دموکرات‌ها با سیاست‌های جاری در آمریکا تأکیدی بر این نکته است که سیاست‌های ترامپ تا چه میزان امنیت و نظم بین‌الملل را هدف قرار داده است، گفت: در پی شکست سیاست‌های ترامپ در قبال ایران، دموکرات‌ها از ابتدا مقداری در سیاست‌های خود تعدیل کردند.

سید جلال ساداتیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به انتشار پیش نویس سند2020 حزب دموکرات آمریکا و تقابل قابل‌توجه سیاست‌های اعلامی در آن باسیاست‌های دولت ترامپ، گفت: این سند که اولویت‌ها و جهت‌گیری‌های اصلی حزب دموکرات در مسائل اقتصادی و سیاست داخلی و روابط خارجی را مشخص می‌کند، ظاهرا لحن مسالمت‌جویانه‌تری نسبت به ایران در مقایسه با برنامه این حزب در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 دارد.

 

برای ایران تفاوتی میان دموکرات و جمهوری‌خواه نیست

وی با مثبت خواندن تمایل دموکرات‌ها به بازگشت به برجام و درعین‌حال طرح موضوعاتی مانند بازگشت به برجام باهدف آغاز دیپلماسی و انجام مذاکرات جامع برای تمدید محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات برای «حل اقدامات تهدیدآمیز ایران» و «برنامه موشکی» آن، گفت: در پیگیری استراتژی‌های کلان آمریکا فرقی میان دموکرات و جمهوری‌خواه وجود ندارد چراکه از منظر منافع ملی، سیاست‌هایی که اندیشکده‌ها و مراکز تصمیم‌گیری در ایالات‌متحده آمریکا تعریف کرده‌اند در تقابل با ایران قرار دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین در خصوص بخش‌هایی از سند دموکرات‌ها که بر ضرورت پایان جنگ‌های باز، کاهش مداخله نظامی در افغانستان، یافتن راه‌حل سیاسی پایدار و فراگیر در این کشور و تداوم حضور در منطقه خاورمیانه اشاره دارد، گفت: ترامپ فکر می‌کرد که می‌تواند به‌راحتی از خاورمیانه خارج شود، اما در شرایط فعلی حقیقتاً در عراق، افغانستان و سوریه مشکل دارد. از سوی دیگر، دعوای تعرفه‌ای با چین عملاً به حوزه‌های دیگری کشیده شده و امروز شاهد نوعی جنگ سرد میان چین و آمریکا هستیم.

 

بایدن می‌خواهد خلاف سیاست‌های ترامپ را دنبال کند

ساداتیان با بیان اینکه تقابل آشکار و همه‌جانبه سند 2020 دموکرات‌ها باسیاست‌های جاری در آمریکا تأکیدی بر این نکته است که سیاست‌های ترامپ تا چه میزان امنیت و نظم بین‌الملل را هدف قرار داده است، اضافه کرد: بایدن می‌خواهد خلاف سیاست‌های ترامپ را دنبال کند. او می‌خواهد به استراتژی‌های کلان قبلی برگردد ازجمله بازگشت به سازمان‌هایی که ترامپ دستور خروج از آن‌ها را داده بود. درواقع سیاست‌های ترامپ و شعار او که می‌خواست تنها به فکر آمریکا باشد با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است.

وی با اشاره به سیاست‌های داخلی مورداشاره در سند 2020 دموکرات‌ها در اصلاح اقدامات دولت ترامپ، گفت: شکست ترامپ در مدیریت کرونا و همچنین افزایش تنش‌ها و ناآرامی‌ها در پی تداوم اعتراضات ضد نژادپرستی باعث شده که همان شعار ترامپ درباره «اول آمریکا» و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در این کشور هم لطمه بخورد.

وی به افزایش محبوبیت «جو بایدن» در مقایسه با ترامپ طبق آخرین نظر سنجی ها اشاره کرد و افزود: دموکرات‌ها با انتشار این سند، تلاش می‌کنند بتوانند آرا بیشتری را جذب کنند و ریزش آرای ترامپ را تا جایی که می‌توانند به نفع خود جمع‌آوری کنند. آن‌ها می‌گویند ما به شرایط عادی که قبل از ترامپ داشتیم، بازخواهیم گشت.

ساداتیان همچنین شعار عدم تلاش برای براندازی در دیگر کشورها ازجمله ایران را از دیگر نکات مهم این سند عنوان کرد و ادامه داد: آمریکایی‌ها مسیر تلاش برای براندازی در قبال ایران را پیموده‌اند و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و با همه کارشکنی‌ها، ایران توانسته به راه خود ادامه دهد. دموکرات‌ها هم به اینجا رسیدند که باید باوجود اختلاف نظراتی که با ایران دارند واقعیت وجودی ایران را بپذیرند و خود را ناچار به تعامل با ایران می بینند.

 

تعدیل در سیاست دموکرات‌ها نتیجه شکست جمهوری خواهان

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: این‌طور نیست که اگر بایدن هم‌روی کار بیایید بگوید ما مشکلی با ایران نداریم! ما به‌هرحال با آن‌ها اختلاف دیدگاه و منافع را داریم؛ ترامپ در ابتدا که روی کارآمد فکر کرد می‌تواند با ایران هر کاری می‌خواهد بکند! و خیالات او را غرق کرده بود؛ اما متوجه شد که ایران تسلیم این مسائل نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دموکرات‌ها از ابتدا منتظر بودند که ببینند فشار حداکثری ترامپ و تحریم‌ها در قبال ایران چگونه جواب می‌دهد اما آن‌ها به نتیجه‌ای نرسیدند، یادآور شد: در پی این شکست‌ها بود که دموکرات‌ها از ابتدا مقداری در سیاست‌های خود تعدیل به کار بردند.

 

ناخوشایندی سند دموکرات‌ها برای برخی کشورهای عرب

ساداتیان سیاست‌های اعلامی دموکرات‌ها در قبال منطقه و اشاره به موضوعات حقوق بشر در کشورهای خلیج‌فارس و نگاهی تردیدآمیز به مداخله نظامی در خاورمیانه و همچنین انتقاد به تلاش رژیم صهیونیستی برای ضمیمه کردن کرانه غربی رود اردن به خاک اسرائیل و پایان حمایت از ائتلاف سعودی در یمن را برای برخی کشورهای عرب منطقه ناخوشایند ارزیابی کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با طرح بازگشت به سیاست «اوباما کر» و حمایت از مسائل بهداشتی و پزشکی اقشار فقیر و کم‌درآمد در آمریکا که در مانیفست 80 صفحه‌ای دموکرات‌ها به آن اشاره‌شده است، خاطرنشان کرد: طرح «اوباما کر» می‌توانست در شرایط کرونایی بسیار کارآمد باشد که ترامپ با حضور در کاخ سفید به‌سرعت آن را ملغی کرده بود.

وی در رابطه با ارزیابی دموکرات‌ها از میزان استقبال جامعه از سیاست‌هایی که در اغلب موارد کاملاً در رودررویی با سیاست‌های ترامپ است، گفت: نباید مسائل را سیاه‌وسفید دید. در داخل آمریکا هم هستند کسانی که تعصب نژادپرستی و خودبرتربینی نژاد سفید را دارند و ترامپ هم آن‌ها را مورد خطاب قرار داد. کما اینکه در تظاهرات سیاه‌پوستان تفرعن و تکبری در قبال آن‌ها نشان داد و گفت آن‌ها کسانی نیستند که به او رأی می‌دهند! ما شاهد تقویت گروه‌های نژادپرست در سال‌های گذشته در آمریکا هستیم و به‌نوعی دموکرات‌ها تلاششان این است که بعد از طرح مسائلی مانند اینکه تلاش می‌کنند روح آمریکا را ترمیم کنند تا آنجا که ممکن است آرای بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

 

موفقیت دموکرات‌ها اطرافیان ترامپ را عصبی کرده است

ساداتیان توضیح داد: قطعاً آن‌ها که به دنبال منافع خاص خود هستند و قشر لابی اسرائیل که فکر می‌کند هرگونه انعطاف در قبال کشورهای منطقه و ایران بسیار زیان‌بار است حتی به سمت دموکرات‌ها نمی‌روند؛ اما از سوی دیگر تعدادی از مردم عادی و حتی هم‌حزبی‌های ترامپ قضاوت‌ها و انتقادات خود را شروع کرده‌اند. دموکرات‌ها تلاش می‌کنند که این بخش را جذب کنند. کما اینکه تاکنون هم موفق بوده‌اند و این موفقیت مجموعه اطرافیان ترامپ را عصبی کرده است و تلاش می‌کنند بازی را به انحای مختلف ازجمله تعویق احتمالی زمان انتخابات، به هم بزنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *