جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده اصفهان: بعید است اسرائیل بخواهد وارد مهلکه با ایران شود

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

Loading

تشدید اعتراضات به فساد مالی نتانیاهو و ناتوانی در مهار کرونا

۱۳۹۹/۰۵/۰۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه اعتراضات گسترده مردمی در اراضی اشغالی نشان می‌دهد نتانیاهو با نوع سیاست ورزی خاص خود در جامعه صهیونیستی عملاً آن را دوقطبی کرده است، گفت: بسیاری از حمایت‌هایی که ترامپ از سیاست‌های نتانیاهو انجام می‌دهد از سوی محافل داخلی آمریکا و رژیِم صهیونیستی در راستای منافع «باند نتانیاهو» تلقی می‌شود و نه منافع کلیت رژیم صهیونیستی.

علی عبدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تظاهرات ساکنین اراضی اشغالی ضد نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سر دادن شعارهایی مانند «نتانیاهو، استعفا بده» و «اسرائیل برای ماست، نه نتانیاهو»، اظهار داشت: شخص آقای نتانیاهو با نوع سیاست ورزی خاص خود در جامعه صهیونیستی عملاً دوقطبی سازی را به وجود آورده است و این دوقطبی سازی حول محور او، سر بزنگاه‌ها و جاهایی که زخم شکاف‌های اجتماعی سر باز می‌کند و خود را بیرون می‌ریزد، عملاً خود را نشان می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی با اشاره به اعتراضات مردمی به دلیل ناتوانی دولت در مهار کرونا، گفت: به دلیل فشار اقتصادی ناشی از مسئله کرونا و همچنین موج دوم شیوع این بیماری که گسترده تر از قبل شکل‌گرفته و عملاً رژیم نتوانسته آن را مهار کند، اعتراضاتی شکل گرفت. آن‌ها تظاهر کردند که توانسته‌اند موج اول را مهار کنند، اما موج دوم که به‌مراتب شدیدتر است و تبعات اقتصادی آن، باعث شده اکنون رژیم در وضعیت تقریباً حادی به سر ببرد.

 

احتمال برگزاری انتخابات مجدد در اراضی اشغالی

عبدی در رابطه با تداوم اعتراضات به فساد نتانیاهو و چشم‌انداز پیش روی این رژیم به‌واسطه سیاست‌های افراطی او، خاطرنشان کرد: شرایط فعلی در داخل رژیم صهیونیستی بسیار پیچیده شده است و چشم‌انداز روشنی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. علاوه بر آن انتشار اخبار تشدید اختلافات در داخل دولت، احتمال اینکه نتانیاهو به سمت برگزاری انتخابات مجددی برود را افزایش داده است.

وی توضیح داد: از یک‌سو دولت نمی‌تواند کرونا را مهار کند و از سوی دیگر فشارهای اقتصادی، جامعه را به سمت مشکلات جدید و حادی برده است. دولت هم دچار اختلاف‌نظرهای جدی و شدیدی است و هر چه جلوتر می‌رود تضادهای گانتس و نتانیاهو بیشتر نمایان می‌شود. باوجوداین مسائل، احتمال اینکه نتانیاهو تصمیم به برهم زدن ائتلاف و برگزاری انتخابات بگیرد زیاد است.

 

سیاست نتانیاهو در بی‌اعتبار کردن گانتس

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی تأکید کرد: البته بخشی از این تصمیم هم به این برمی‌گردد که گانتس دیگر آن پشتوانه انتخابات گذشته را نخواهد داشت. او به‌احتمال‌قوی جایگاه رهبری اپوزیسیون و رقیب نتانیاهو را ندارد و عملاً حزب «آبی و سفید» اکنون بخش عمده‌ای از آرای خود را از دست داده است. اگر انتخاباتی برگزار شود قطعاً حزب برتر حزب «لیکود» است اما درهرحال دیگر گانتس نفر دوم نیست.

به اعتقاد عبدی؛ با نوع سیاست ورزی‌ای که نتانیاهو انجام داد عملاً گانتس را در شطرنج سیاست ورزی رژیم کیش‌ومات کرد و اعتبار گذشته او را از بین برد.

وی درعین‌حال در خصوص وضعیت نتانیاهو در این شرایط و شکل‌گیری اعتراضات مردمی نسبت به پرونده فساد و برخی سیاست‌هایش، تأکید کرد: بااین‌وجود او تقریباً پایگاه اجتماعی خود را دارد. گرچه مقداری دچار تزلزل شده و ممکن است در انتخاباتی که برگزار شود کرسی‌های کمتری به دست بیاورد؛ اما همچنان حزب لیکود و در رأس آن نتانیاهو، حزب اول خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی در خصوص حمایت‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از سیاست‌های افراطی نتانیاهو باوجود اعتراضات ساکنین اراضی اشغالی گفت: قطعاً بخشی از آن حمایت‌ها به دلیل روابط خاص و ویژه نتانیاهو با آقای ترامپ است. روابطی که نتانیاهو با اوباما داشت بسیار متفاوت است از آن روابطی که امروز با ترامپ شاهد هستیم.

 

سیاست‌های ترامپ در خدمت باند نتانیاهو

عبدی حضور داماد ترامپ که خود یک یهودی با گرایش‌های راست افراطی و به‌شدت حامی نتانیاهو است را در بروز این حمایت‌ها مؤثر دانست و ادامه داد: سیاست‌های افراطی شخص آقای ترامپ عملاً در راستای «باند نتانیاهو» است. بسیاری از اقداماتی که آقای ترامپ انجام می‌دهد از سوی محافل داخلی آمریکا در راستای منافع اسرائیل تلقی نمی‌شود. حتی در داخل خود رژیِم صهیونیستی نیز این تلقی وجود دارد که این‌ها در راستای منافع باند نتانیاهو است و نه کلیت رژیم؛ عملاً آقای ترامپ به معنایی خود را در خدمت این باند تعریف کرده و قرار داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *