جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

علل و پیامدهای تنش‌های اخیر بین پیونگ‌یانگ و سئول

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل آسیا با اشاره به نوع بازیگری چین و آمریکا در شبه‌جزیره کره، گفت: با توجه به عدم تمایل این دو قدرت به رویارویی جدی در شرایط فعلی، پیش‌بینی می‌شود که تصمیم کره‌ شمالی مبنی بر تعلیق اقدام نظامی علیه کره جنوبی، در راستای منافع بازیگران بزرگ بوده و ازاین‌رو فاقد تأثیر قابل‌توجهی بر کشورهای ذی‌نفع است.

بهروز ایاز در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی بابیان اینکه تصمیم پیونگ‌یانگ به اقدام نظامی علیه سئول که در پی تبلیغات منفی فعالان حقوق بشری کره جنوبی در نقطه مرزی علیه این کشور صورت گرفت در راستای چند هدف بود، خاطرنشان کرد: جلوگیری از تبلیغات و اقدامات منفی علیه پیونگ‌یانگ و معطوف کردن نگاه بازیگران تأثیرگذار به مسئله شبه‌جزیره کره، عرض‌اندام مجدد کیم جونگ اون برای بازگشت به قدرت و نمایش کنترل خود بر سیاست خارجی را می‌توان ازجمله این اهداف برشمرد.

وی افزود: کیم جونگ اون پس از غیبت دوهفته‌ای و در پاسخ به شایعات و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر عدم حضور فعال در عرصه‌ سیاست خارجی، فرصت مناسب برای ابراز وجود جدی و قاطع بودن در تصمیمات و مواضع خود را پیدا کرد؛ بنابراین با دستور انفجار دفتر ارتباطات دو کره در نقطه مرزی و سپس تهدید به اقدام نظامی و ارسال نیرو به آن نقطه، در تلاش بود که بار دیگر نگاه بازیگران ذی‌نفع به این منطقه را معطوف کند.

این کارشناس مسائل آسیا اقدام پیونگ‌یانگ در انفجار دفتر ارتباطات بین دو کره و تصمیم به اقدام نظامی علیه سئول را به‌نوعی نقض آتش‌بس هفتادساله و توافقنامه ۲۰۱۸ بین دو کشور عنوان کرد و گفت: برای بررسی علل تهدید نظامی کره جنوبی و همچنین توقف آن باید به استراتژی کلی کره شمالی توجه داشت. با در نظر گرفتن استراتژی بلندمدت کره شمالی مبنی بر بازدارندگی، این تحرکات اخیر را می‌توان صرفاً اقداماتی تاکتیکی، کوتاه‌مدت و تهدیدی به‌منظور نمایش قدرت خود و ارسال پیام‌هایی به بازیگران ذی‌نفع در شبه‌جزیره لحاظ کرد.

 

پیونگ‌یانگ مقابله نظامی با سئول را منطبق با مصالح خود نمی‌بیند

ایاز تأکید کرد: به نظر می‌رسد پیونگ‌یانگ اعزام نیرو و مقابله نظامی با کره جنوبی را در شرایط فعلی منطبق با مصالح ملی خود نمی‌بیند.

وی در خصوص تبعات این تصمیم بر مناسبات مرتبط با تنش‌ها در رابطه با کره شمالی و به‌ویژه کشورهای کره جنوبی، چین، آمریکا و منطقه نیز گفت: حرکت کره شمالی درتهدید به اقدام نظامی علیه سئول، نوعی هشدار و حرکتی تاکتیکی در راستای اهدافش است و از طرفی با توجه به آنکه تصمیمات سئول در شبه‌جزیره متأثر از نگاه آمریکا است و آمریکا حل مسئله شبه‌جزیره کره را در کوتاه‌مدت در راستای استراتژی خود نمی‌بیند و از طرف دیگر حل مسئله کره شمالی نیز، منوط به حل مسئله چین است، بنابراین می‌توان گفت هرگونه تغییر جدی در مناسبات دو کره، منوط به تصمیمات بازیگران بزرگ‌تر است.

این تحلیلگر مسائل آسیا اضافه کرد: با توجه به عدم تمایل این دو قدرت به رویارویی جدی در شرایط فعلی، پیش‌بینی می‌شود که تصمیم کره‌ شمالی مبنی بر تعلیق اقدام نظامی علیه کره جنوبی، در راستای منافع بازیگران بزرگ بوده و ازاین‌رو فاقد تأثیر قابل‌توجهی بر کشورهای ذی‌نفع است و نمی‌توان دستاورد شاخصی نیز برای پیونگ‌یانگ از این اقدام متصور شد.

 

کره شمالی نمی‌خواهد برگ برنده‌ای به ترامپ در انتخابات بدهد

ایاز گفت: اگرچه برخی تحلیل‌ها، حرکت کره شمالی را در جهت کسب امتیازاتی در جهت سامان دادن به وضعیت وخیم اقتصادی در شرایط کرونا تعبیر کرده‌اند اما به نظر می‌رسد ازآنجایی‌که کره شمالی اعتماد لازم برای مذاکره مجدد را به دلیل تجربه‌های ناکام در مذاکرات پیشین ندارد، نمی‌خواهد برگ برنده‌ای را به‌عنوان دستاورد در انتخابات آتی به دست ترامپ دهد، بنابراین به‌ نظر می‌رسد نمی‌توان چنین اقداماتی را در چارچوب کسب امتیازات در نظر گرفت.

 

پیش‌بینی افزایش اقدامات موشکی و هسته‌ای کره شمالی

وی درعین‌حال یادآور شد: با توجه به پیچیدگی معادلات سیاسی و امنیتی حاکم بر شبه‌جزیره کره، پیش‌بینی و تحلیل دقیق‌تر نیازمند پیگیری تحولات پیشرو و گذر زمان بیشتر است؛ اما با توجه به شرایط کنونی و استراتژی بلندمدت کره شمالی مبنی بر بازدارندگی، می‌توان انتظار داشت که این کشور همچنان به اقدامات موشکی و هسته‌ای خود ادامه داده و حتی برشدت آن بیفزاید.

ایاز تأکید کرد: قطعاً این اقدامات منجر به افزایش قدرت نظامی و موشکی پیونگ‌یانگ ازیک‌طرف و ناامن‌تر شدن و تعمیق بحران شبه‌جزیره از سوی دیگر خواهد شد. چیزی که تحلیلگران از آن با عنوان «تولید بحران» نام می‌برند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *