جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

پاشنه آشیل کمپین انتخاباتی بایدن از دیدگاه شبکه آمریکایی

تهران- ایرنا- شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» با بررسی شرایط و دیدگاه‌ رای‌دهندگان ایالت‌های کلیدی میشیگان، ‌ویسکانسین و پنسیلوانیا در ۲ دوره انتخاباتی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا، شرایط بد اقتصادی ایالات متحده را از دلایل مهم جا ماندن «جو بایدن» از رقیب خود «دونالد ترامپ» در نظرسنجی‌ها ارزیابی کرد.

روزنامه سوئیسی: روسیه تا اکتبر دونباس را آزاد و اوکراین را ناچار به مذاکره می‌کند

تهران- ایرنا- روزنامه‌ «بلیک» سوئیس با ارایه تحلیلی، پیش‌بینی کرد که روسیه تا ماه اکتبر (مهر و آبان) قادر به آزادسازی دونباس بوده و اوکراین با شکست در جنگ ناچار به پذیرفتن مذاکره خواهد شد.

روزنامه سوئیسی: روسیه تا اکتبر دونباس را آزاد و اوکراین را ناچار به مذاکره می‌کند

تهران- ایرنا- روزنامه‌ «بلیک» سوئیس با ارایه تحلیلی، پیش‌بینی کرد که روسیه تا ماه اکتبر (مهر و آبان) قادر به آزادسازی دونباس بوده و اوکراین با شکست در جنگ ناچار به پذیرفتن مذاکره خواهد شد.

Loading

اهداف پشت پرده ناآرامی‌های جدید در لبنان

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه دست‌های کاملاً آشکاری در میان کشورهای خارجی و همچنین جریان‌های سیاسی داخلی علیه دولت مستقر در لبنان وجود دارد، گفت: به نظر می‌رسد دولت آقای دیاب قادر به ادامه وضع موجود نیست و همه تلاش‌ها بر این است که دولت او سقوط کند و فاز تقابل با حزب‌الله در دستور کار قرار گیرد؛ بنابراین مرحله آینده برای لبنان بسیار دشوار خواهد بود.

حسن هانی زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه لبنان در دو سال گذشته شاهد یکسری تحولات میدانی و سیاسی بود، خاطرنشان کرد: بعد از استعفای سعد الحریری و تشکیل کابینه جدید به ریاست حسان دیاب، کشورهای تأثیرگذار در عرصه داخلی لبنان ازجمله آمریکا، فرانسه و عربستان تلاش کردند تا شرایط خود را بر کابینه آقای دیاب تحمیل کنند.

وی با بیان اینکه یکی از خواسته‌های این کشورها خودداری دیاب از واردکردن شخصیت‌های وابسته به مقاومت لبنان در دولت بود، افزود: آن‌ها می‌خواستند دولت، خلع سلاح حزب‌الله را در دستور کار قرار دهد اما دیاب در مقابل فشارها و زیاده‌خواهی‌های مشترک آمریکا، فرانسه و عربستان و تااندازه‌ای رژیم صهیونیستی مقاومت کرد و کابینه همسو با محور مقاومت و حزب‌الله تشکیل داد. بعدازاین جریان بود که کمک‌های مالی آمریکا و عربستان به دولت لبنان قطع شد و فشارهای اقتصادی افزایش پیدا کرد.

 

فشارهای سیاسی و اقتصادی بر دولت لبنان

این تحلیلگر تحولات غرب آسیا گفت: قرار بود صندوق بین‌المللی پول برای خروج از وضعیت بحرانی اقتصادی لبنان، مبلغ 8 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار لبنان قرار دهد اما متأسفانه آمریکا، عربستان و برخی کشورهای اروپایی با ایجاد فشارهایی تلاش کردند این کمک از طرف صندوق بین‌المللی پول انجام نگیرد و همین اتفاق رخ داد؛ درنتیجه با توجه به 85 میلیارد دلار بدهی خارجی لبنان به خارج و افزایش قیمت کالاها و نرخ بیکاری به دلیل بروز ویروس کرونا، جریان‌های داخلی مانند «14 مارس» و «قوات اللبنانیه» به رهبری «سمیر جعجع» دست‌به‌دست هم دادند تا بحرانی ساختگی در لبنان ایجاد کنند.

هانی زاده ادامه داد: طی ماه‌های گذشته همواره عرصه اجتماعی و سیاسی لبنان شاهد یکسری ناآرامی‌ها و تظاهرات به بهانه افزایش قیمتها و سقوط قیمت لیر لبنانی در مقابل دلار و افزایش نرخ بیکاری بوده که به خشونت کشیده شده‌اند. به‌موازات این جریان‌ها در داخل، کشورهای غربی نیز فشار وارد کردند تا کابینه حسان دیاب را ساقط کنند.

 

وجود دست‌های آشکاری در جریان‌های داخلی علیه دولت دیاب

وی با تأکید بر اینکه دست‌های کاملاً آشکاری در جریان‌های سیاسی علیه دولت آقای دیاب وجود دارد، به نقش شخصیت‌هایی چون سمیر جعجع، سعد الحریری و فؤاد سینیوره در این رابطه اشاره کرد و ادامه داد: آن‌ها تلاش می‌کنند از طریق تحریک مردم به تجمع، تظاهرات و حمله به مؤسسات دولتی به‌نوعی دولت دیاب را ناکارآمد نشان دهند تا پس از سقوط این کابینه بار دیگر سعد الحریری قدرت را به دست بگیرد و مسئله خلع سلاح حزب‌الله را در دستور کار قرار دهد.

هانی زاده اقدامات اخیر کشورهای اروپایی مانند آلمان در قرار دادن نام حزب‌الله در لیست سازمان‌های تروریستی را ناظر بر همین جریان سازی‌ها دانست و گفت: فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان صرفاً برای ناامن کردن لبنان و ایجاد درگیری بین جریان 14 مارس و 8 مارس است.

 

دولت قادر به ادامه وضع موجود نیست

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین به طرح قانون موسوم به سزار یا «قیصر» از سوی آمریکا با هدف تحریم شخصیت‌ها و مؤسسات اقتصادی سوری نزدیک به جریان مقاومت و ایجاد فشار همه‌جانبه به مقاومت در لبنان اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد دولت آقای دیاب در شرایط فعلی قادر به ادامه این وضع نیست و همه تلاش‌ها بر این است که دولت او سقوط کند و فاز تقابل با حزب‌الله در دستور کار قرار گیرد؛ بنابراین مرحله آینده برای لبنان بسیار دشوار خواهد بود.

به عقیده هانی زاده اگر دیاب استعفا دهد به معنای ناکارآمدی دولت وابسته به جریان مقاومت است و در این شرایط سعد الحریری که با کمک جعجع و سینیوره به‌نوعی مثلث فشار را علیه دولت دیاب ایجاد کرده‌اند بعد از سقوط دولت، مأمور تشکیل کابینه می‌شود.

 

عون هرگز با بازگشت حریری به قدرت موافقت نخواهد کرد

وی درعین‌حال گفت: با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد که آقای میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، هرگز با بازگشت حریری به قدرت موافقت نخواهد کرد و مجبور خواهد شد شخص دیگری را برای تشکیل کابینه مأمور کند و حریری همچنان در حاشیه سیاسی باقی خواهد ماند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در رابطه با چشم‌انداز تحولات در لبنان با توجه به شرایط موجود، توضیح داد: حزب‌الله سازوکار خود را دارد و وابسته به جریان‌های خارجی نیست و هرگز تسلیم این فشارها نخواهد شد؛ اما به‌هرحال اگر دولت دیاب نتواند در مقابل این فشارهای داخلی و خارجی مقاومت کند و دولتی دیگر روی کار بیاید، قطعاً حزب‌الله با مطرح کردن شرایطی جدی می‌تواند این همکاری را با آن دولت هم داشته باشد.

هانی زاده تأکید کرد: با وجود آقای میشل عون که نگاه مثبتی به جریان مقاومت دارد، به نظر می‌رسد فشارهای داخلی و خارجی نخواهند توانست وضعیت لبنان را به نفع رژیم صهیونیستی و عربستان و آمریکا تغییر دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *