جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

بیش از چهار ماه از حمله حماس به اسرائیل می‌گذرد و چین یکی از کشورهایی که اقتصادش تحت‌تأثیر درگیری‌ها در دریای سرخ قرار گرفته؛ اما تاکنون به حوثی‌ها حمله نظامی انجام نداده است. چرا چین با وجود ضررهای اقتصادی تاکنون در برابر حوثی‌ها صبور بوده و چه گزینه‌هایی در برابر چینی‌ها در صورت استمرار وضع فعلی وجود دارد؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

Loading

اهداف و دلایل تظاهرات ضد نژادپرستی در اروپا

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد ژئوپلیتیک ضمن تشریح دلایل ظهور اعتراضات ضد نژادپرستی در اروپا گفت: نفرت از ترامپ به اروپا هم کشیده شده و حتی دولتمردان اروپا هم تماماً آرزو دارند چنین رئیس‌جمهوری مجدداً روی کار نیاید. احساسات مردم در قضیه برخورد نژادپرستانه پلیس آمریکا با سیاه‌پوستان، جریحه‌دار شده و تا زمانی که دستاوردی نداشته باشند، طبیعتاً این تظاهرات ممکن است ادامه داشته باشد.

دکتر عبدالرضا فرجی‌راد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تظاهرات ضد نژادپرستی در اروپا هم‌زمان با آمریکا، در تشریح دلایل این اعتراضات، خاطرنشان کرد: به‌هرحال مفاهیمی چون «دموکراسی» و «حقوق بشر» در اروپا شکل گرفته، هرچند که این مسائل به‌صورت ناقص در آنجا اجرا می‌شود و با توجه به تبلیغاتی که در این زمینه می‌شود، انتظارات را چندان برآورده نمی‌کند؛ اما به‌هرحال مردم برخی از این کشورها بر روی اصول حقوق بشری خود ایستاده‌اند و برایشان اهمیت دارد.

وی افزود: وقتی مردم این کشورها که خود را حامی حقوق بشر می‌دانند، شاهد صحنه دلخراشی هستند که فردی فریاد می‌زند «نمی توانم نفس بکشم» و با فریاد از مادرش کمک می‌طلبد و کسی به کمکش نمی‌شتابد و چند پلیس هم نظاره‌گر هستند، احساساتشان جریحه‌دار می‌شود.

این استاد ژئوپلیتیک با بیان اینکه جمعیت سیاه‌پوست در اروپا کم نیست و در کشورهایی مانند بریتانیا، آلمان و به ویژه فرانسه جمعیت زیاد سیاه‌پوست زندگی می‌کنند، گفت: اکثرشان هم تبعه آن کشورها هستند و وقتی حرکت شکل می‌دهند، از سوی دوستان و آشنایان سفیدپوست و رنگین‌پوستشان حمایت می‌شوند.

فرجی راد در رابطه با دلایل دیگر وقوع تظاهرات در کشورهای اروپایی هم‌زمان با آمریکا اظهار داشت: تحولات آمریکا بی‌تأثیر در تحولات اروپا نیست و درعین‌حال تحولات اروپا نیز بر تحولات آمریکا اثر می‌گذارد. علاوه بر این مردم اروپا و حتی آمریکا، بعد از مشاهده صحنه دل‌خراش قتل یک سیاه‌پوست و اعتراضات گسترده به آن، حساسیت بیشتری به این مسائل نشان داده‌اند و با مطالعاتی که به‌ویژه در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها داشته‌اند نسبت به اینکه درگذشته چه اتفاقاتی رخ‌داده، آگاهی‌هایی به دست آورده‌اند.

 

افزایش آگاهی مردم نسبت به نمادهای نژادپرستی در اروپا و آمریکا

وی توجه و پردازش کتاب‌های درسی در اروپا را به اتفاقات زمان برده‌داری و استعمار بسیار گذرا دانست و ادامه داد: مردم بامطالعه‌ای که داشته‌اند، می‌بینند بیشتر مجسمه‌های شخصیت‌هایی که سابقه رهبری استعماری و برده‌داری داشتند در شهرهایشان نصب‌شده است؛ شخصیت‌هایی که برایشان مورداحترام بوده، مانند چرچیل، درواقع نماد نقض حقوق بشر، برده‌داری و استعمار هستند. به همین دلیل هم مجسمه او را پایین کشیدند. احساسات مردم در این قضایا جریحه‌دار شده و تا زمانی که دستاوردی نداشته باشند طبیعتاً این تظاهرات ممکن است ادامه داشته باشد.

فرجی راد درعین‌حال مشکلات ناشی از نژادپرستی را در اروپا به‌مراتب کم‌تر از آمریکا عنوان کرد و گفت: البته این مسائل در فرانسه مقداری دیده می‌شود، اما در این کشور مسلمانان شمال آفریقا بیشتر تحت‌فشار هستند تا سیاه‌پوستان. در همین حال، نژادپرستی در آمریکا در وجود بسیاری از سفیدپوستان به‌ویژه اعضای حزب جمهوری‌خواه ریشه دوانده است. به خاطر دارم وقتی اوباما، به‌عنوان یک سیاه‌پوست، رئیس‌جمهور این کشور شد، اعضای بلندپایه و شخصیت‌های برجسته حزب جمهوری‌خواه چند روز بعد از انتخابات در جلسه‌ای تصمیم گرفتند حتی با اقدامات مثبت او هم برخورد کنند و چوب لای چرخ دولت بگذارند.

 

برآمدن ترامپ نژادپرست پس از اوبامای سیاه‌پوست

این استاد ژئوپلیتیک اضافه کرد: جمهوری‌خواهان تأکید داشتند که نباید فعال، مردمی و کارآمد بودن و توسعه‌گرا بودن یک سیاه‌پوست در جامعه آمریکا جا بیفتد و در دوره هشت‌ساله ریاست جمهوری اوباما هم این فشارها ادامه داشت تا اینکه از درون آن ایده‌ها و فعالیت‌ها، نژادپرستی مانند ترامپ بیرون آمد.

فرجی راد یکی از دلایل مخالفت حزب جمهوری‌خواه و شخص ترامپ را برای اعلام ممنوعیت و جمع‌آوری اسلحه، ایجاد امنیت بیشتر در مقابل رنگین‌پوستان و سیاه‌پوستان ارزیابی کرد و افزود: این تفکر در آمریکا ریشه دارد و به‌راحتی از بین نمی‌رود؛ مگر اینکه این تظاهرات ادامه یابد و قوانین به‌صورت جدی و پایدار تغییر کند.

این استاد ژئوپلیتیک با تأکید بر اینکه ترامپ تاکنون رئیس‌جمهوری نبوده که با همراهی با مردم بتواند این مسئله را کنترل کند، ادامه داد: اگر از ابتدا ترامپ با مردم همراهی می‌کرد اعتراضات تا این میزان گسترش پیدا نمی‌کرد، اما او بیشتر با اظهارات نژادپرستانه و حمایت‌هایی که از پلیس داشت، بر آتش خشم مردم افزود و با برخورد با فرمانداران یا شهردارانِ همراه با مردم، درواقع به آن‌ها توهین کرد.

 

نفرت از ترامپ در اروپا

وی با بیان اینکه مردم هوشیارند و متوجه نژادپرستی ریشه‌دار در تفکر ترامپ شده‌اند، گفت: نفرت از ترامپ به اروپا هم کشیده شده و دولتمردان اروپا هم تماماً آرزو دارند چنین رئیس‌جمهوری مجدداً روی کار نیاید. مردم اروپا هم به‌ویژه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان او را نمی‌پذیرند و صرف حضور ترامپ بر میزان تظاهرات در شهرهای آمریکایی و اروپایی می‌افزاید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *