جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات یک دهه اخیر در آسیای جنوب غربی به عنوان پهنه بزرگ نظام جهانی و کانون تنش و تشنج جهانی، نشان داده است که قدرت ترس از جایگاه مهمی برخوردار بوده و ایران از دارندگان اصلی این منبع قدرت محسوب می‌شود.
Loading

أحدث المقالات

پاسخ نظامی اسرائیل به تهران ممکن است در قالب حمله به نیرو‌های نیابتی در خارج از ایران باشد / انتظار نمی‌رود که تل آویو مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد

مقامات ایالات متحده انتظار دارند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله آخر هفته ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حمله به نیرو‌های نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.

بورل: اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند / تحریم‌های جدید علیه تهران مستلزم وجود چیز‌هایی است که قابل تحریم باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند.

نامه وزیر خارجه اسرائیل به ۳۲ کشور برای قراردادن سپاه در لیست تروریسم و تحریم برنامه موشکی ایران

کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آن‌ها خواست تا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند و سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

وزیر خارجه چین به همتای سعودی: ایران گفت که هدف ضدحمله اش، هیچ کشور همسایه‌ای نیست / تهران مایل است به سیاست‌های حسن همجواری ادامه دهد

وانگ یی گفت: چین قاطعانه با حمله به سفارت ایران در سوریه که به شدت قوانین بین المللی را نقض می‌کند، مخالف است؛ در عین حال متوجه شدیم که ایران اعلام کرده است که هدف ضدحمله‌اش هیچ کشور همسایه‌ای نیست و مایل است به سیاست‌های حسن همجواری و دوستانه ادامه دهد.

واکنش ولی نصر، مشاور سابق اوباما، به تماس وزرای خارجه چین و سعودی: عربستان اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارد که بتواند از جنگ جلوگیری کند / بهایی که پکن برای استفاده از نفوذش در تهران می‌خواهد چیست؟ در مقابل به ایران چه خواهد داد؟

ولی نصر نوشت: « عربستان امید چندانی به توانایی آمریکا برای جلوگیری از توسعه درگیری‌ها در منطقه ندارد. این نشان می‌دهد که سعودی‌ها چقدر نگران وضعیت فعلی هستند و چقدر اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارند که بتواند اوضاع را مدیریت و از جنگ جلوگیری کند.»

Loading

اقدام ضد حقوق بشری آمریکا در تحریم دیوان کیفری بین‌المللی

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین –گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه دستور ترامپ برای تحریم کارکنان دیوان لاهه نشان می‌دهد آمریکایی‌ها هیچ حدومرزی برای جنایاتشان نمی‌شناسند، گفت: آمریکایی‌ها در گذشته برای جنایاتشان هیچ‌گاه محکوم نمی‌شدند اما امروزه تغییر عمده محتوایی در جهان در حال شکل‌گیری است و با افزایش آگاهی و درک مردم جهان، آن‌ها نسبت به این اعمال و رفتار وحشیانه واکنش خواهند داشت.

دکتر محمد دهقان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به دستور اجرایی ترامپ، برای تحریم، مجازات اقتصادی و محدودیت‌های مسافرتی برخی قضات و کارکنان دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل تحقیق در مورد سربازان آمریکایی و رژیم صهیونیستی به اتهام انجام جنایات جنگی در افغانستان در سال 2014، خاطرنشان کرد: این تصمیم نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها برای جنایات و عملکردشان هیچ حدومرزی نمی‌شناسند و همه مصوبات حقوق بشری، حقوقی و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند.

 

مصوبات غیرقانونی آمریکا در سازمان ملل

وی افزود: بعد از حوادث 11 سپتامبر که هیچ‌گاه مشخص نشد آیا ساختگی و عمدی بود و یا حملاتی واقعی، آمریکایی‌ها بهترین بهره‌برداری را کردند و چون تهدیدی به آن وسعت در نزدیکی سازمان ملل رخ داده بود در شورای امنیت بیشترین میزان مصوبات غیرقانونی و فراتر از منشور را به نفع خود دریافت کردند. بر اساس یکی از آن مصوبات، به آمریکا اجازه داده شد که دفاع پیشگیرانه داشته باشد که با تکیه بر آن حملاتی به کشورهای مختلف صورت داد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مصوبه دیگری که آمریکایی‌ها در آن زمان به نفع خود تصویب کردند این بود که نظامیان آمریکایی دخالت کننده در عملیات دفاع پیشگیرانه، از تعقیب‌های بین‌المللی مصون خواهند بود، گفت: در جریان بمباران‌های غزه، عراق، افغانستان و بعضاً لیبی گزارشگران برخی از نهادهای بین‌المللی مانند گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل و یا گزارشگران بدون مرز، حملات به بیمارستان‌ها و اماکن عمومی را جنایات جنگی ارزیابی کردند و با شکایت به دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه این مسائل را پیگیری کردند.

 

اقدام پیش‌دستانه آمریکا برای محدودیت دیوان لاهه

دهقان گفت: وقتی این احتمال می‌رفت که حکمی از سوی آن‌ها علیه این اقدامات آمریکا صادر شود و این حکم آن مصوبه را لغو کند، آمریکا برای جلوگیری از لغو آن مصوبه و ممانعت از فراخوانی نظامیانش در کشورهای مختلف به دادگاه لاهه، اقدامی پیش‌دستانه انجام داد و قضات و دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید به تحریم کرد.

وی با اشاره به جنایات آمریکا در دهه‌های گذشته و بی‌توجهی این کشور به قوانین بین‌المللی، ادامه داد: امروزه شرایط با گذشته متفاوت شده است. در شرایط فعلی شاهد هستیم همه اقداماتی که صورت می‌گیرد در منظر دید عموم با دوربین‌های شخصی ثبت و ضبط می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند مانع آن شود. کوچک‌ترین اقدامی در رابطه با بمباران‌ها و جنایت‌ها ثبت و ضبط می‌شود، کما اینکه شاهد بودیم تصاویری که از نحوه قتل «جورج فلوید» ثبت‌شده بود به همه جهان رسید و چه تبعاتی به همراه داشت، آنچه در ده سال گذشته امکان آن وجود نداشت. باید در نظر داشت که اقدامات آمریکایی‌ها در زمان برده‌داری به‌مراتب بدتر از این اقدام بود.

 

افزایش آگاهی‌های جهانی نسبت به جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی

این تحلیلگر تحولات بین‌الملل تأکید کرد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند مانع ثبت و ضبط جنایت‌های جنگی خود و صهیونیست‌ها و سایرین در جهان شوند و هر چه جلوتر رویم این آگاهی‌ها بیشتر خواهد شد. آن‌ها درگذشته هرگز محکوم نمی‌شدند، کما اینکه برای بمباران هیروشیما هرگز از ژاپنی‌ها عذرخواهی نکردند و محکوم هم نشدند.

وی بابیان اینکه امروز به‌واسطه ارتباطات گسترده میان ملت‌ها، تغییر عمده محتوایی در جهان در حال شکل‌گیری است، افزود: با افزایش آگاهی و درک مردم جهان، آن‌ها نسبت به این اعمال و رفتار وحشیانه واکنش خواهند داشت. آمریکا در کشوری مانند ویتنام ده‌ها جنایت انجام دادند و هیچ دوربینی برای ثبت جنایات آن‌ها نبود و افکار عمومی در موردشان تحریک نشد و توانستند از زیر آن‌همه جنایات شانه خالی کنند و طلبکار هم باشند!

دهقان با اشاره به تمایل آمریکا برای مستثنا شدن اقدامات سربازان آمریکا از سایرین و عدم رسیدگی به جنایات آن‌ها در کشورهای مختلف، تأکید کرد: وقتی سطح آگاهی و حساسیت افکار عمومی بالا برود قطعاً شرایطی ایجاد خواهد شد که دوباره مجامع جهانی تحت‌فشار قرار گیرند و قوانینی بازدارنده برای اقدامات بعدی آمریکایی‌ها اعمال کنند تا آن‌ها برای دست زدن به چنین جنایاتی مجبور باشند احتیاط بیشتری بکنند.

این استاد دانشگاه اشاره به ابراز نگرانی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تحریم دیوان کیفری بین‌المللی، نظام سلسله مراتبی بین‌المللی را از ابتدا بر پایه بی‌عدالتی توصیف کرد و گفت: شاهد هستیم که پنج کشور جهان هر مصوبه‌ای را می‌توانند تصویب و یا رد کنند و 194 کشور جهان تنها نظاره‌گر آن هستند. در مجمع عمومی رأی 194 کشور جهان هیچ اعتباری ندارد و لازم‌الاجرا نیست اما رأی آن پنج کشور برای همه جهان لازم‌الاجرا است. این جهانی است که بر پایه بی‌عدالتی از جنگ جهانی دوم به بعد بنیان گذاشته‌شده است، اما نقد نظام بین‌الملل توسط افکارعمومی قطعاً راه را برای اعمال اصلاحات باز می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *