جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

نگاه ابزاری ترامپ به شبکه‌های اجتماعی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر تحولات آمریکا با بیان اینکه افکار عمومی آمریکا اقدامات ترامپ علیه شبکه‌های اجتماعی را نمی‌پذیرد، گفت: این‌گونه اقدامات بر آتش خشم معترضان خواهد افزود و خود باعث ایجاد نارضایی بیشتر از عملکرد ترامپ و دولت وی خواهد شد.

سید رضا میر طاهر در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ترامپ همواره چه در زمان مبارزات انتخاباتی و چه زمانی که وارد کاخ سفید شد به‌جای استفاده از رسانه‌های سنتی برای رساندن پیام‌ها و اعلام مواضع خود از شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه توییتر استفاده می‌کرد، خاطرنشان کرد: انتشار ادعاهایی از سوی ترامپ در توییتر و علامت‌دار کردن آن‌ها از طرف این شبکه که بنا بر خط مشی‌اش مطالب خلاف واقع تشخیص داده شده را علامت‌دار و یا ستاره‌دار می‌کند، نقطه عطفی در این زمینه بود.

وی با اشاره به اینکه توییتر با علامت‌دار کردن مطالب از مخاطب می‌خواهد که اگر آن را می‌خواند باید به صحت‌وسقمش پی ببرد و در این موردبررسی انجام دهد، افزود: طبیعتاً این مسئله واکنش شدید ترامپ را به دنبال داشت و وی همانند قبل که رسانه‌هایی مانند سی.ان.ان و یا روزنامه‌هایی مانند نیویورک‌تایمز را متهم به جعلی و در خدمت دموکرات‌ها بودن می‌کرد، اتهامات مشابهی را متوجه توییتر کرد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به صدور فرمان اجرایی از جانب ترامپ که در آن مصونیت شبکه‌های اجتماعی را در قبال مفاد منتشرشده کاهش داده است و قابلیت تعقیب قضایی برای آن‌ها در نظر گرفت، گفت: این مسئله واکنش شدید توییتر و فیس بوک را به همراه داشت و در آخرین کنش و واکنش‌های که در این زمینه رخ داد پیام‌رسان اجتماعی «اسنپ چت» حساب کاربری دونالد ترامپ را حذف کرد و یا اینکه در مفادی که از جانب وی در این مورد منتشر می‌شود، علامت سوال‌های جدی ایجاد کرد.

 

دلیل موضع خصمانه ترامپ

میر طاهر ادامه داد: در شرایط فعلی ترامپ موضعی خصمانه در برابر شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر گرفته است؛ اما نکته عجیب این است که همچنان از آن به‌عنوان وسیله ارتباطی اصلی‌اش با مردم آمریکا و جهان استفاده می‌کند و این مسئله نشان می‌دهد که وی تنها به دنبال استفاده ابزاری از این شبکه‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به اظهارات مدیر فیس‌بوک مبنی بر اینکه فیسبوک در سیاست‌هایش در قبال استفاده از زور و گمراه کردن رأی دهندگان بازبینی می‌کند، تأکید کرد: مسلماً ترامپ همانند سابق نخواهد توانست بدون هیچ محدودیتی از این شبکه‌های استفاده کند. حذف ترامپ از اسنپ چت و همچنین ایجاد علائم شک و تردید و یا علائم خاصی که در توییتر درباره محتوای توییت‌های منتشرشده استفاده می‌شود، قطعاً از این به بعد برای او دردسرهای زیادی به لحاظ محتواهایی که منتشر می‌کند، ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سوابق تنش‌های میان ترامپ و رسانه‌های آمریکایی که به شبکه‌های اجتماعی هم کشیده شده است، اظهار داشت: نکته اساسی که درباره برخورد ترامپ با رسانه‌ها از ابتدا مطرح بوده است، این است که به‌رغم اینکه ترامپ رئیس‌جمهور کشور به‌اصطلاح پیشرو در جهان غرب است که ادعا می‌کند سردمدار آزادی، حقوق فردی، اجتماعی و آزادی بیان است، اما عملاً ازلحاظ شیوه رفتاری و حکومتی مانند یک امپراتور، سلطان مستبد و یا پادشاه خودکامه عمل می‌کند.

میرطاهر ادامه داد: ترامپ از همه ابزارهای ممکن کمال سوءاستفاده را می‌کند و هنگامی‌که همین ابزارها و یا رسانه‌ها به انتقاد از وی بپردازند، یا عملکردش را زیر سؤال ببرند و ادعاهایش را موردتردید قرار دهند، به‌سرعت تغییر موضع می‌دهد و علیه آن‌ها موضع می‌گیرد و یا اقدامات عملی انجام می‌دهد. ترامپ مدعی شد توییتر در خدمت دموکرات‌ها است و با هدف کاهش وجهه و محبوبیت وی عمل می‌کند.

وی با اشاره به اقداماتی که ترامپ باهدف اعمال فشار و ایجاد محدودیت برای رسانه‌های آمریکایی دنبال کرده است، گفت: متأسفانه در حقوق اساسی ایالات‌متحده اختیارات رئیس‌جمهور به‌گونه‌ای است که می‌تواند اقدامات زیادی انجام دهد، بدون اینکه مورد بازخواست قرار بگیرد. نمونه آن فرمان اجرایی بود که علیه شبکه‌های اجتماعی صادر شد؛ اما به‌هرحال نباید فراموش کرد که در آمریکا قدرت تنها در اختیار رئیس‌جمهور نیست و نهادهای پرقدرت دیگری هم حضور دارند.

 

تبعات اقدامات ترامپ در خصوص شبکه‌های اجتماعی

میر طاهر در خصوص تبعات این اقدامات ترامپ در حوزه افکار عمومی و همچنین انتخابات پیش رو، با اشاره به شکایت انجمن وکلای آمریکا از دستور اجرایی ترامپ، به دلیل نقض قانون اساسی آمریکا، تأکید کرد: افکار عمومی آمریکا این اقدامات را برنمی‌تابد و نمی‌پذیرد که ترامپ به هر نحو دلخواه با شبکه‌های اجتماعی برخورد کند. آن‌ها را توبیخ و یا تهدید کند و یا مجازات قضایی علیه آن‌ها اعمال کند. با توجه به شرایط کنونی شاهد اعتراضات بسیار گسترده و بی‌سابقه‌ای در این کشور هستیم که خود منجر به‌نوعی بی‌ثباتی اجتماعی و امنیتی شده است. مسلماً این‌گونه اقدامات ترامپ بر آتش خشم معترضان خواهد افزود و خود باعث ایجاد نارضایی بیشتر از عملکرد ترامپ و دولت وی خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *