جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی آخرین تحولات منطقه در رایزنی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با گالانت

تهران- ایرنا- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع این کشور روز جمعه (به وقت محلی) تلفنی با یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره آخرین تحولات منطقه و غزه گفت وگو کرده است.

امیرعبداللهیان:درخصوص ایده‌های در دست پیگیری توسط دبیرکل سازمان ملل درباره غزه گفتگو کردیم

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در پایان برنامه های سفر کوتاه خود به نیویورک اعلام کرد: در دیدار با آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ایده هایی که می تواند توسط او و در هماهنگی با همه کنشگران اصلی موضوع غزه در دست پیگیری قرار گیرد، بحث و تبادل نظر کردیم.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

Loading

شکست مدعیان حقوق بشر در آزمون کرونا

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد ژئوپلیتیک با بیان اینکه رویکردها در درمان بیماران مبتلا به کرونا نشان داد که حقوق بشر در برخی کشورهای مدعی حقوق بشر در وضعیت‌های خاص مقابله با بیماری‌های مسری و یا وقوع جنگ فراموش می‌شود، گفت: باید دید بعد از اتمام کرونا در مقابل وقوع این اتفاقات، کشورها و سازمان‌های حقوق بشری چه موضعی خواهند گرفت.

دکتر عبدالرضا فرجی راد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه با شیوع جهانی ویروس کرونا، نظم حقوق بشری فعلی تا حدی به هم‌ریخت، خاطرنشان کرد: تا پیش از شیوع کرونا کشورها به لحاظ مسائل حقوق بشری به دو دسته تقسیم شده بودند؛ برخی کشورهای پیشرفته‌ای که حقوق بشر را رعایت و یا تا حدودی رعایت می‌کردند و دسته دوم، آن‌ها که این موضوع را چندان موردتوجه قرار نمی‌دادند و عمدتاً در بلوک جهان سوم بودند؛ البته برخی از کشورهای قدرتمند نیز در این دسته قرار می‌گرفتند.

 

فراموشی اصول حقوق‌بشر با شیوع کرونا در برخی کشورهای اروپایی

وی افزود: با شیوع کرونا و کمبود امکانات بیمارستانی و خدمات‌دهی به مبتلایان، بسیاری از کشورهای مدعی رعایت حقوق بشر در اروپا و خارج آن، ازجمله کشورهای حوزه اسکاندیناوی و به‌ویژه سوئد که در رأس مدعیان بودند، نشان دادند در مواقعی که ازنظر امکانات ضعیف هستند و یا توان مقابله با بحران ناشی از شیوع ویروس را ندارند، حقوق‌بشر را هم به دست فراموشی می‌سپارند.

این استاد ژئوپلیتیک با اشاره به وضعیت نامناسب و غیرانسانی رسیدگی به مبتلایان به کرونا در روزهای ابتدایی شیوع این بیماری در اروپا، گفت: در ایتالیا در رابطه با بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند، شرایط سنی در نظر گرفته می‌شد و افراد مسن علی‌رغم وخامت حال جسمی‌شان کنار گذاشته می‌شدند که بمیرند، بی‌آنکه امکانی برای استفاده از خدمات و دستگاه‌های تنفسی داشته باشند. در سوئد که ازنظر رعایت اصول حقوق بشری در سطح نظام بین‌الملل مطرح است، از ابتدا اعلام کردند به دلیل کمبود امکانات نمی‌توانند پاسخگوی همه بیماران باشند و آن‌ها که بالای 65 سال دارند، حتی در صورت وخامت حالشان، به بیمارستان مراجعه نکنند و در صورت مراجعه هم بستری نخواهند شد!

فرجی راد با اشاره به گزارش منتشرشده از سوی شبکه خبری بی. بی. سی مبنی بر اینکه خانواده‌ها در سوئد عزیزانشان را که مبتلا به کرونا شده بودند، باید در خانه نگهداری می‌کردند و به دلیل عدم دسترسی به امکانات جانشان را از دست داده‌اند، ادامه داد: آن خانواده‌ها معتقد بودند اگر بیمارستان‌ها عزیزانشان را می‌پذیرفتند، شاید آن‌ها تا 20 سال دیگر هم می‌توانستند زندگی کنند.

وی رسیدگی به وضعیت بیماران مبتلا به کرونا را در هفته‌های ابتدایی شیوع آن در ایالات‌متحده آمریکا و انگلیس را مشابه این کشورهای اروپایی عنوان کرد و افزود: در مقابل، در برخی کشورهای جهان سوم ازجمله ایران، این‌طور نبود که اگر در روزهای اول هم‌مقداری تحت‌فشار خدمات بیمارستانی قرار می‌گرفتند، بیماری را پذیرش نکنند. ممکن بود امکانات کم باشد و یا در روزهای اول در اختیار همه قرار نگیرد، اما بیمارستان‌ها بیماران را می‌پذیرفتند و تخت و سایر امکانات در اختیارشان می‌گذاشتند. در افغانستان، ترکیه و پاکستان هم شاهد رد کردن بیماران نبودیم.

این استاد ژئوپلیتیک تأکید کرد: رویکردها در درمان بیماران مبتلا به کرونا نشان داد که حقوق بشر در برخی کشورها ممکن است در شرایط عادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اما در وضعیت‌های خاص مقابله با بیماری‌های مسری و یا وقوع جنگ ممکن است فراموش شود و به جنبه‌های انسانی مسائل توجهی نشود.

 

ضرورت توجه کشورها و سازمان‌های حقوق بشری

فرجی راد گفت: باید دید بعد از اتمام کرونا در مقابل وقوع این اتفاقات، کشورها و سازمان‌های حقوق بشری چه موضعی خواهند گرفت. البته برخی سازمان‌های حقوق بشری با توجه دادن به آن‌ها، در این رابطه انتقادهایی مطرح کرده‌اند، اما امیدواریم در آینده این مسئله بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

 

نگاه سیاسی به موضوع حقوق بشر

وی با تأکید بر اینکه حقوق بشر امری واقعی است ولی سیاسی می‌شود، ادامه داد: در جنگ بوسنی شاهد بودیم که اروپای مدعی حقوق بشر تا مدت‌ها نسبت به کشتار مسلمانان توسط صرب‌ها موضع‌گیری نداشت و بعد با موضع‌گیری، شروع به اعزام نیرو به این منطقه کردند، اما نیروهایی هلندی در تفاهمی با صرب‌ها، در منطقه صربرنیتسا یک‌شبه عقب کشیدند و صرب‌ها 12 هزار انسان بی‌گناه را در آن منطقه قتل‌عام کردند که هنوز داغ آن بر دل ملت بوسنی باقی‌مانده است، مسائل زیادی ازاین‌دست را مثال زد.

فرجی راد گفت: آنجا که منافع کشورها ایجاب می‌کند، مسائلی مانند حقوق بشر را رعایت می‌کنند؛ هرچند که در رابطه با کرونا هم به آن بی‌توجهی شد. کشورها نگاه خود را با متحدانشان، منافعشان و فشارهایی که از بیرون تحمل می‌کنند هماهنگ می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *