جدیدترین مطالب

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

در میان دالان های آبی “علیصدر” بزرگترین غار آبی ایران + فیلم

شاه ایران که از موفقیت عبدالله حاجیلو رئیس هیات کوهنوردی همدان از تجهیز غار علیصدر و توریستی کردن آن شنیده بود، سال ۱۳۵۵ برای اولین بار از غار علیصدر بازدید کرد و مقرر شد علاوه بر ارتباط برق سراسری به غار و روستاهای اطراف و آسفالت راه‌های دسترسی به غار، نسبت به ایجاد مهمانسرای جهانگردی در ده علیصدر اقدام‌شود.

Loading

راهبرد جمهوری‌خواهان آمریکا؛ تضعیف بیشتر سازمان‌های بین‌المللی

۱۳۹۹/۰۳/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ترامپ معتقد است که نباید نهادی وجود داشته باشد که محدودیتی برای آمریکا ایجاد کند، گفت: اگر جمهوری خواهان برای یک دوره دیگر روی کار بیایند شاهد تضعیف بیش‌تر سازمان‌های بین‌المللی خواهیم بود.

دکتر علی بیگدلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به رویکرد ترامپ در خروج از سازمان‌های بین‌المللی و قطع کامل ارتباط این کشور با سازمان بهداشت جهانی، خاطرنشان کرد: با مطالعه قانون اساسی آمریکا که کوچک‌ترین قانون اساسی دنیا است و 4 هزارو 444 کلمه دارد، روح ثروت‌گرایی را احساس می‌کنید. نویسندگان قانون اساسی آن را بر این پایه نوشته‌اند که آمریکا کشور ثروتمندان است و معتقدند که آمریکا در راس کشورهای دنیا است و باید به آقایی خود ادامه دهد. در این قانون یک بار هم کلمه «برابری» را نمی‌بینیم، اما به مسئله «آزادی» اشاره شده است

وی با بیان اینکه با این دیدگاه قتل جوان سیاه پوست برای هیچ کدام از احزاب جمهوری خواه و دموکرات اهمیت خاصی ندارد، افزود: تفکر ترامپ و حزب جمهوری خواه، نگاه به درون آمریکا و بالا بردن شان و منزلت و پرستیژ کشورشان است. اصلا جمهوری خواهان و ترامپ از هرگونه تجمع بین‌المللی بیزار هستند. مثلا اینکه در یک شورا و مجموعه بین المللی، آمریکا در کنار زیمبابوه بنشیند برایشان قابل قبول نیست و برای حضور در سازمان ملل هم چاره‌ای ندارند، همان طور که دیدیم ترامپ در جلساتش صحبت می‌کند و می‌رود و حاضر به شنیدن نظرات دیگران نیست.

این تحلیل‌گر تحولات آمریکا با تاکید بر اینکه خودخواهی‌های ترامپ به این ویژگی آمریکا افزوده شده است، گفت: آمریکایی‌ها و به ویژه جمهوری خواهان به دنبال این هستند که همه فضاهای جهان را برای برتری خود فراهم کنند؛ آنها حتی با اتحادیه اروپا هم مخالف هستند، به همین دلیل هم با آقای مکرون رابطه خوبی ندارند. نگاه آنها نگاه قلمرو گرایی است و نگاه جهانی ندارند. به خصوص جمهوری خواهان از این خصلت بسیار پیروی می‌کنند. نگاهشان درونی و مبتنی بر برتری طلبی آمریکا است.

 

آمریکا نگران قدرت چین در نهادهای بین‌المللی نیست

بیگدلی در ارتباط با برخی تحلیل‌ها در خصوص افزایش نفوذ و قدرت چین در سازمان‌های بین‌المللی در پی خروج آمریکا از این سازمان‌ها و کم رنگ شدن نقش این کشورگفت: تفکر آن‌ها، مبتنی بر برتری‌طلبی است و می‌دانند چین نمی‌تواند جایگاه آن‌ها را به دست بیاورد. در واقع متاسفانه هنوز در جامعه بین‌المللی نژاد سفید برتری دارد. بخواهیم و یا نخواهیم این یک واقعیت است. این نگاه تحقیرآمیز نسبت به سایر نژادها را در اروپایی‌ها هم شاهد هستیم.

این استاد دانشگاه توضیح داد: ممکن است در این شرایط چین کشور قدرتمندی از لحاظ ثروت باشد، اما نمی‌تواند به نفوذ کشورهای غربی برسد. آمریکایی‌ها نگران این نیستند که با بیرون آمدن از سازمان بهداشت جهانی چین جای آنها را بگیرد.

 

مقابله ترامپ با نهادهای محدودکننده آمریکا

وی با اشاره به برخی تحلیل‌ها که ترامپ به دلیل مشکلات ایجاد شده به دلیل کرونا در کشورش به دنبال بهانه‌جویی است و با فرافکنی روابطش را با سازمان بهداشت جهانی به طور کامل قطع کرده است، گفت: آن‌ها به دنبال از بین بردن نهادهای بین‌المللی هستند. این تفکر ترامپ مورد پسند رﺃی دهندگان حزب جمهوری است که نباید نهادی وجود داشته باشد که محدودیتی برای آمریکا ایجاد کند.

بیگدلی در رابطه با آثار بین‌المللی چنین سیاستی تاکید کرد: این اقدامات و تداوم آن‌ها، حتما باعث تضعیف نهادهای بین‌المللی خواهد شد، چرا که در همه نهادهای بین‌المللی آمریکا بیشترین پول را پرداخت می‌کند. طبعا چنین روندی در قدرت و نقش این نهادها تاثیر می‌گذارد.

 

تضعیف بیش‌تر سازمان‌های بین‌المللی با تداوم حضور جمهوری خواهان

وی در عین حال گفت: اینها فرمان‌های اجرایی است که رئیس جمهور آنها را صادر می‌کند و ممکن است رئیس جمهور بعدی با لغو این فرمان‌ها آمریکا را به عضویت سازمان بهداشت جهانی درآورد، اما تعصب خاص، خودبزرگ‌بینی و خودمحوری در شخصیت ترامپ مسئله مبارزه با نهادهای بین‌المللی را بیش‌تر در آمریکا تقویت کرده است. اگر جمهوری خواهان برای یک دوره دیگر روی کار بیایند شاهد تضعیف بیش‌تر سازمان‌های بین‌المللی خواهیم بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *