جدیدترین مطالب

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.
Loading

أحدث المقالات

ببینید | پیام مهم ایران به آمریکا بعد از حمله سپاه به اسرائیل از زبان امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور پس از ورود به نیویورک، درباره علت و اهداف سفر خود توضیحاتی را ارائه کرد. او همچنین گفت: «ساعت تقریبا ٢ و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری، پیام دیگری را به آمریکا از مجاری دیپلماتیک ارسال کردیم و سعی کردیم به صراحت به آمریکا بگوییم ما به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم. قبل از عملیات به طرف آمریکایی گفتیم ما پایگاه ها و منافع آمریکا را در منطقه هدف قرار نخواهیم داد، مگر در شرایطی که آمریکا بخواهد اقدامی در حمایت از اسراییل انجام دهد.» منبع: صداوسیما

امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم برای هشدار و تنبیه لازم رژیم اسرائیل گرفته شد، آمریکا را مطلع کردیم، گفت: پس از عملیات وعده صادق، ساعت تقریبا دو و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری پیام دیگری را به ایالات متحده آمریکا ارسال کردیم که بگوییم به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.

تحولات اوکراین|اوضاع در جبهه نبرد به نفع مسکو تغییر کرده است

قصد کنگره آمریکا برای دادن وام به اوکراین به‌جای کمک بلاعوض، نگرانی از تغییر تمرکز از اوکراین به خاورمیانه، تلاش کی‌یف برای دستیابی به سامانه پاتریوت و تاکید دبیرکل ناتو بر اولویت کمک اعضای ائتلاف به اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

گروه۷: دارایی‌های روسیه تا زمان جبران خسارت اوکراین مسدود می‌ماند  

وزرای دارایی جی۷ و روسای بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند، گروه هفت کشور صنعتی مصمم است تا زمانی که مسکو خسارات ناشی از درگیری اوکراین را پرداخت نکند، دارایی‌های مستقل روسیه را مسدود نگه دارد.

Loading

اهمیت امنیت غذایی در دوران پساکرونا

۱۳۹۹/۰۲/۲۴ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل با تأکید بر نقش دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در تامین امنیت غذایی در شرایط همه گیری کرونا، گفت: قطعاً موفقیت در غلبه بر این چالش‌ها، مستلزم برنامه‌های منسجم و قدرتمند دولت‌ها برای ایجاد سیستم‌ غذایی ایمن است و سازمان‌های بین‌المللی باید ترتیبات تبادل مواد غذایی را در دنیا به عهده بگیرند تا از قحطی آن‌ها جلوگیری شود.

دکتر علی اصغر زرگر در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه مسئله امنیت غذایی کشورها به دلیل شیوع جهانی کرونا بسیار مورد بحث قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این مسئله خصوصا در کشورهایی که وابستگی تامی در تامین مواد غذایی خود دارند، بیشتر محل نگرانی شده است.

وی افزود: سوالاتی مطرح است که مثلا کشوری مانند انگلستان که تنها 50 درصد از مواد غذایی خود را در داخل تامین می‌کند، بعد از تبعات ناشی از شیوع کرونا چگونه می‌خواهد مواد غذایی خود را تامین کند و آیا کشورهایی مانند استرالیا و هند گندم و برنج خود را خواهند فروخت یا خیر. البته اگر کشورها نخواهند با یکدیگر همکاری کنند، اروپا شاید بیش از سایر قاره‌ها، امنیت غذایی‌اش به خطر بیفتد.

این تحلیلگر اقتصاد سیاسی در عین حال با تأکید بر اینکه هنوز هم درآمد و نظامات اجتماعی و اقتصادی است که حرف اول را می‌زند و معمولا کشورهای غنی راحت‌تر می‌توانند امنیت غذایی خود را تامین کنند، به شرایط کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی بیش از ۸۲۱ میلیون نفر از جمعیت جهان دچار مسئله گرسنگی هستند که از میان آن‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از گرسنگی شدید رنج می‌برند. این جمعیت که قربانیان نظام حاکم قبل از کرونا هستند، در دوران فعلی و پسا کرونا در معرض بیشترین آسیب‌ها قرار دارند.

زرگر با اشاره به احتمال افزایش میزان جمعیت گرسنه‌ها در پی افزایش میزان بیکاری و کاهش درآمد خانوارها، اضافه کرد: قطعاً موفقیت در غلبه بر این چالش‌ها، مستلزم برنامه‌های منسجم و قدرتمند دولت‌ها برای ایجاد سیستم‌ غذایی ایمن است و سازمان‌های بین‌المللی باید ترتیبات تبادل مواد غذایی را در دنیا به عهده بگیرند تا از قحطی مواد غذایی جلوگیری شود؛ چرا که احتمال دارد برخی کشورهای تولید کننده بر این امواج سوار شوند و بخواهند قیمت‌ها را طوری بالا ببرند که در حد توان خرید کشورهای جهان سوم نباشد.

وی با اشاره به گزارش رویترز که بر اساس آن بیش از ۸۲۰ میلیون نفر در جهان همزمان با تهدید همه‌گیری ویروس کرونا در وضعیت فقدان منابع درآمدی یا دسترسی نداشتن به مواد غذایی سالم قرار گرفته‌اند، گفت: به‌دلیل قرنطینه خانگی و تعطیلی کسب‌وکار، درآمد بسیاری از اقشار جامعه کاهش یافته یا به صفر رسیده است. بنابراین ممکن است خانوارها نتوانند منابع غذایی خود را تامین کنند، حتی اگر وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هنوز مطالعات دقیقی درباره اینکه مواد غذایی به دلیل شیوع کرونا نتوانسته تولید شود صورت نگرفته است، افزود: وقتی کمبودی در عرضه باشد قیمت‌ها بالا می‌رود و بسیاری از کشورهای جهان سوم شاید توان خرید آن را نداشته باشند؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا کرونا توانسته در کشت برنج کشوری هایی مانند ویتنام، هند و پاکستان موثر باشد یا خیر و آیا در کشورهایی مانند استرالیا و یا آمریکا کرونا بر کشت گندم تاثیرگذار بوده یا خیر.

زرگر اضافه کرد: درست است که این همه گیری بر مثلا کالاهایی که آلمان تولید می‌کرده تاثیر داشته و یا تجارت بین‌الملل در حد 15 درصد در سال 2020 کاهش پیدا خواهد کرد، اما درباره مواد غذایی مشخص نیست؛ چرا که این‌ها بیشتر در تجمعات شهری تولید نمی‌شوند و در مزارع و کشتزارها که تجمعات انسانی وجود ندارد به دست می‌آیند.

وی همچنین با اشاره به برخی گزارش‌ها در رابطه با عدم امکان جابجایی و حضور کارگران در مزارع و به ویژه در زمان برداشت محصول به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، گفت: گزارش هایی درباره وقوع چنین مشکلاتی در مجتمع‌های صنعتی منتشر شده، اما بعید به نظر می‌رسد در رابطه با برخی از محصولات از جمله ذرت، برنج و گندم که در ابعاد صنعتی تولید می‌شوند و سیستم‌های پشتیبانی و حمل و نقل وسیعی دارند، مشکل قابل توجهی در تولید و عرضه رخ دهد. در رابطه با باغات هم مشخص نیست که در پاییز چه وضعیتی وجود خواهد داشت.

این استاد دانشگاه درخصوص برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه برخی صادرکنندگان محصولات کشاورزی و غذایی، ممکن است صادراتشان به دیگر کشورها را متوقف ‌کنند نیز اظهارکرد: باید کشورها برنامه‌ریزی درستی درباره ذخایر مواد غذایی و همچنین صرفه جویی‌ها داشته باشند. کشوری مانند ایران تامین امنیت نسبی در حوزه غذا دارد و جزو صادر کنندگان مواد غذایی است. در عراق، افغانستان و سوریه که دولت‌های قدرتمندی وجود ندارد ممکن است اتفاقاتی بیفتد، اما در کشوری مانند ایران که چهار فصل است چندان نگرانی وجود دارد.

زرگر در عین حال تأکید کرد: البته باید هشدارها را داد؛ چرا که درباره پیش خرید گندم از کشاورزان دولت باید به‌طور جدی اقدام کند و با خرید گندم سیلوها را پر کند تا امنیت نان حفظ شود و مانع از این شود که گندم توسط خارجی‌ها خریداری شود، چرا که در رابطه با برخی اقلام این اتفاق افتاد.

وی گفت: به هر صورت این امکان وجود دارد که کرونا که تا کنون چهار ماه دنیا را تعطیل کرده است با توجه به موج هایی که ایجاد می‌کند امنیت غذایی را در بخشی از دنیا به خطر بیندازد و توفانش ایران را هم تحت تاثیر قرار دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *