جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

خودسوزی شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه ترامپ

تهران- ایرنا- جفری مدری رئیس پلیس نیویورک روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه منهتن جایی که قرار است محاکمه کیفری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در آن برگزار شود، خودسوزی کرده است.

Loading

رویکرد جدید آمریکا و عربستان برای تجزیه یمن

۱۳۹۹/۰۲/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا اعلام خودمختاری جنوب یمن را نشانگر اوج درگیری عربستان و امارات دانست و گفت: عربستان، آمریکا و سازمان ملل به این نتیجه رسیده‌اند که چون نمی‌توانند بر کل یمن اقتدار و هژمون خود را اعمال کنند با اجرای طرح تقسیم، بر جنوب یمن مسلط شوند.

سید هادی سید افقهی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اعلام خودمختاری گروه شبه نظامی تحت حمایت امارات در جنوب یمن خاطرنشان کرد: آنچه به نام «جبهه مخالف انصارالله» و یا «شورای انتقالی جنوب یمن» با پایتختی صنعا مطرح است در واقع استعاره‌ است، چون چیزی به نام جبهه متحد و منسجم اساسا در این کشور وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که توافق بر این است که «دشمن دشمنم، دوست من است»!

وی افزود: امارات با انصارالله و یکپارچگی یمن مخالف است و به دنبال توسعه خودکامگی در مناطق دریایی و مخصوصا بندرها و جزایر مهم و استراتژیک این کشور است. عربستان سعودی هم که بر کل یمن ادعا دارد. آن‌ها منافعشان با هم در نقطه مشترکی با نام طمع به ثروت‌های خدادادی، موقعیت استراتژیک و جایگاه یمن در ضلع شرقی باب‌المندب تلاقی و متحدشان کرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ضربات مهلکی که انصارلله و ارتش یمن به بدنه نظامی عربستان سعودی وارد کرد، باعث شده دست برتر با صنعا باشد، گفت: با افزایش این پیروزی‌ها تضادها بین عربستان، امارات و دیگر گروه‌هایی که با انصارالله و همچنین حضور اشغالگرانه امارات و عربستان مخالف بودند، بیش‌تر شد. لذا در شرایط فعلی جنوب یمن چند مدعی دارد که شامل جدایی‌طلبان و گروه‌های خودکامه وابسته به امارات و دیگری عربستان سعودی است که بارها طرفدارانشان با هم درگیری‌های خونین داشته‌اند.

 

خودمختاری جنوب یمن نشانگر اوج درگیری عربستان و امارات

وی با اشاره به اقدام مجلس انتقالی یمن در ایجاد حکومت خود مختار عدن، اضافه کرد: این مسئله اوج درگیری بین امارات و عربستان سعودی را نشان می‌دهد تا جایی که اصلا منصور هادی را در عدن تهدید به مرگ کردند و به این منطقه راه ندادند. هر چند سعودی‌ها و اماراتی‌ها تلاش کردند که این درگیری‌ها پنهان بماند و آبرویشان ریخته نشود، اما آن‌ها به توافق نمی‌رسند و مرتب این تضادهای آشتی‌ناپذیر رو به توسعه است. مسئله‌ای که به نفع جبهه انصارالله و ارتش یمن یعنی به نفع جبهه صنعا است.

سید افقهی همچنین با اشاره به نقش سازمان ملل در این رابطه گفت: متاسفانه نماینده سازمان ملل نقش تشدید کننده بحران در یمن را دارد. او فردی انگلیسی است که نقش میانجی‌گر را بازی نمی‌کند، بلکه عملکردش در منطقه بالکان و کتاب‌هایی که نوشته کاملا نشان می‌دهد که فردی عادی نیست. او در ایجاد بحران منطقه‌ای تجربه عمیقی دارد و بین جبهه انصارالله و عربستان، طرف عربستان را گرفته و در جنوب یمن نقش تشدید کننده بحران‌ها را دارد. این نقش هم بین عدن و صنعا، یعنی دو جبهه انصارالله و عربستان و هم میان خود عدنی‌ها یعنی امارات و عربستان ایفا می‌شود.

وی تاکید کرد: هر چقدر این تنش‌ها تشدید شود به نفع کشورهایی است که به این طرف‌ها اسلحه می‌فروشند و در راس آن‌ها آمریکا قرار دارد که هم به عربستان و هم به امارات سلاح می‌فروشد و میان آن‌ها تنش ایجاد می‌کند.

 

اجرای طرح تقسیم یمن توسط عربستان و آمریکا

سید افقهی با بیان اینکه آنچه که در جنوب یمن و به ویژه با مرکزیت عدن می‌گذرد، طرح تقسیم یمن است، توضیح داد: عربستان از آنجا که از سرنگون کردن انصارالله و پس گرفتن صنعا و یمن واحد مایوس شد، بر این خواسته متمرکز شده است. متاسفانه سازمان ملل هم در قبال این طرح سکوت کرده است. ظاهرا پشت پرده، مقامات آمریکایی و سازمان ملل و رژیِم صهیونیستی و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که حال که نمی‌توانند بر کل یمن اقتدار و هژمون خود را اعمال کنند با مدیریت بخش جنوب، بر آنجا مسلط شوند تا بتوانند سرمایه‌گذاری‌های خود را در آن مناطق به پیش ببرند. همان طور که در مورد خط لوله نفت عربستان شاهد هستیم که به جای اینکه از آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز عبور کند، می‌خواهد با دور زدن از منطقه بحر عمان نفت خود را صادر کند.

 

عربستان و آمریکا نمی‌توانند درگیری‌ها با امارات را علنی کنند

وی در رابطه با آسیب‌هایی که عربستان و آمریکا با توجه به عملکرد امارات در این منطقه با آن مواجه هستند، گفت: آن‌ها خودشان این بحران را در یمن ایجاد می‌کنند. امارت در شرایط فعلی در جنوب یمن قدرت بیشتری دارد و نماینده سعودی‌ها را طرد کرده است. عربستان و آمریکا هم نمی‌توانند در آنجا درگیری‌هایشان با امارات را علنی کنند و نشان دهند که تضادهای آشتی‌ناپذیر دارند. تنها می‌گویند ما باید میان یمنی‌ها آشتی برقرار کنیم! اما پشت این صحنه، از یک سو عربستان و آمریکا قرار دارند که در حال از دست دادن نفوذ خود هستند و از سوی دیگر هم امارات که نفوذ خود را تقویت می‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا در عین حال تاکید کرد: تغییر جغرافیا و تاریخ به سادگی نیست و این تغییرات مقطعی است. یمن پیش از این هم سابقه تقسیم و تجزیه داشته است. نگاه عربستان و آمریکا  در این منطقه درازمدت و تاریخی نیست، چرا که می‌دانند این طرح‌ها نمی‌تواند پایدار بماند. آن‌ها به سمت تقسیم یمن شمالی و جنوبی می‌روند، اما در دراز مدت مردم متوجه می‌شوند که دود این جنگ به چشم شمالی‌ها و جنوبی‌ها می‌رود و دوباره با یکدیگر یکپارچه خواهند شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *