جدیدترین مطالب

رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | روایت رهبر انصارالله از پیشنهادات وسوسه‌انگیز آمریکا به ایران برای عدم حمله به اسرائیل

رهبر انصارالله گفت: پیشنهادهایی به برادران ما در ایران شد تا آنها را از پاسخ دادن منصرف کنند زیرا دشمنان نگران هر موضعی است که به نفع مردم فلسطین باشد. متأسفانه برخی از کشورهای عربی به بهانۀ جلوگیری از تشدید تنش، به‌دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند و همسو با کشورهای اروپایی اقدام کردند. پیشنهادات وسوسه‌انگیزی نیز از سوی آمریکا و افراد مرتبط با آن به برادران ایرانی ما ارائه شد تا آنها را از پاسخ‌گویی منصرف کنند.

Loading

روز ملی خلیج‌فارس؛ تجلی‌بخش همبستگی و هویت ایرانی

۱۳۹۹/۰۲/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آغاز تحريف نام خلیج‌فارس با پديده استعمار پيوند خورده است، گفت: هنوز هم برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و برخی کشورهای عرب دیگر در منطقه تلاششان بر این است که از طریق پرداختن رشوه به برخی رسانه‌های عربی و بین‌المللی نام خلیج‌فارس را تغییر دهند، اما این تغییر نام جعلی هرگز بر واقعیت‌های تاریخی چیره نخواهد شد.

حسن هانی زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به هدف گرفتن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران از طرف برخی کشورها به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی، 10 اردیبهشت، سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه‌ هرمز را به‌عنوان «روز ملی خلیج فارس» نام‌گذاری کرد، اظهار کرد: مسئله خلیج‌فارس موضوع پیچیده‌ای است و متأسفانه استعمار انگلیس از زمانی که برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس را ایجاد کرد تلاش کرد بر سر مسئله نام‌گذاری خلیج‌فارس اختلافی میان ایران و این کشورها ایجاد کند.

 

آغاز تحریف نام خلیج‌فارس با پدیده استعمار پیوند خورده است

وی با بیان اینکه مقامات انگلیس در راستای تأمین منافع کشورشان و ایجاد شکاف میان کشورهای منطقه، تلاش کرد تا نام این دریا را تغییر دهد، افزود: آغاز تحریف نام خلیج فارس با پدیده استعمار پیوند خورده است و پس‌ازآن بسیاری از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس با بهره‌گیری از امکانات مالی خود و پرداختن ده‌ها میلیون دلار به برخی رسانه‌های غربی و عربی از مدت‌ها پیش تلاش دارند تا واقعیت تاریخی مربوط به خلیج‌فارس را تغییر دهند و از واژه‌های جعلی دیگری در مورد آن استفاده کنند.

 

قدمت 4 هزارساله نام خلیج‌فارس

این تحلیلگر مسائل منطقه ضمن یادآوری اینکه خلیج‌فارس، سومین خلیج بزرگ جهان است، گفت: واقعیت تاریخی خلیج‌فارس طبق نقشه‌های موجود، نشان می‌دهد که در طول 4 هزار سال گذشته همواره این آبراه به‌عنوان خلیج‌فارس شناخته می‌شده و در تذکره‌ها و نقشه‌های تاریخی و جغرافیایی هیچ‌گاه نام دیگری برای خلیج‌فارس وجود نداشته و این واژه در تمام کتب وجود دارد. بر اساس اسناد، مورخان یونانی (هرودوت، گزنفون و استرابن) نخستین افرادی بودند که به این دریا «پارس» یا «پارسه» گفتند.

 

شکست تلاش‌ها برای تحریف نام تاریخی خلیج‌فارس

هانی زاده ادامه داد: تلاش‌ها برای تحریف نام تاریخی خلیج‌فارس هیچ‌گاه به نتیجه نخواهد رسید و محکوم ‌به شکست است؛ چراکه خلیج‌فارس یک واقعیت تاریخی است و هرگز قابل‌تغییر نیست. بعضی از نقشه‌ها و کتیبه‌هایی که درباره خلیج‌فارس وجود دارد را قطعاً به‌راحتی می‌توان در میراث معنوی جهانی ثبت کرد.

وی اضافه کرد: از زمان «جمال عبدالناصر» رئیس‌جمهور فقید مصر، به خاطر گسترش جریان‌های «پان عربی» تلاش شد واژه خلیج‌فارس به واژه دیگری تغییر یابد، اما این تلاش‌ها با شکست مواجه شده و همه اسناد تاریخی و اظهارنظر که شده بر این صحه گذاشته‌اند که ایران به‌عنوان کشوری تاریخی که 6 هزار سال تاریخ تمدن دارد بانام این خلیج پیوند دارد.

 

خلیج‌فارس نماد اقتدار، ایستادگی ایرانیان در برابر استعمار

هانی زاده بابیان اینکه نام خلیج‌فارس در حافظه ملت‌ها قرار دارد، گفت: خلیج‌فارس نماد اقتدار، ایستادگی و مبارزه ایرانیان در برابر استعمار نیز بوده است باوجود همه تلاش‌ها نام خلیج‌فارس در بُعد اجتماعی هم محفوظ مانده و خواهد ماند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: هنوز هم برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و برخی کشورهای عرب دیگر در منطقه تلاششان بر این است که از طریق پرداختن رشوه به برخی رسانه‌های عربی و بین‌المللی نام خلیج‌فارس را تغییر دهند، اما این نام‌های جعلی هرگز بر واقعیت‌های تاریخی چیره نخواهد شد. خلیج‌فارس یک نام تاریخی است که قابل‌تغییر نیست همچنان که اقیانوس هند و اطلس و دریای مدیترانه نام‌های تاریخی هستند که هیچ‌کس نتوانسته آن‌ها را تغییر دهد.

 

پیوند خلیج‌فارس با هویت ایرانی

هانی زاده با تأکید بر اینکه خلیج‌فارس نه‌تنها در جایگاه یک مکان جغرافیایی که به‌عنوان یک میراث هزاران ساله تاریخی، هویت خود را از ایرانیان گرفته و با هویت ایرانی نیز پیوند خورده است، افزود: هجمه به نام خلیج‌فارس همواره با واکنش مردم ایران همراه بوده چراکه خلیج‌فارس مهم‌ترین حوزه مرزی ایران در طول تاریخ بوده است که همچنان پابرجاست و هیچ‌گونه تلاشی نتوانسته آن را از کشورمان جدا کند. ازاین‌رو این نام به نمادی از همبستگی ایرانیان در دوران معاصر مبدل شده است.

وی خلیج‌فارس را همواره به‌عنوان یک مولفه مهم در معادله‌های سیاسی و اقتصادی جهان دانست و گفت: امنیت منطقه خلیج‌فارس نیز امنیتی مشترک است و بیشترین بار آن بر عهده ایران است. چراکه ایران از توان دریایی و قدرت مانور دریایی بالایی برخوردار بوده و طبیعتاً متعهد به بازماندن تنگه هرمز و حفظ امنیت آن با همکاری کشورهای منطقه است و حضور نیروها و پایگاه‌های نظامی قدرت‌های خارجی در خلیج‌فارس هیچ نتیجه‌ای جز ایجاد تنش در منطقه نخواهد داشت و هیچ کمکی به ثبات و امنیت نمی‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *