جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش سفیر سابق رژیم صهیونیستی به ویترین تسنیم

دنیل کارمون، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در هند و سریلانکا، در واکنش به ویترین تسنیم ضمن اعتراف به موفقیت آمیز بودن عملیات وعده صادق به انتقاد از مواضع وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پرداخت.

الحوثی: ملاک آل سعود و امارات رضایت صهیونیست‌هاست

رهبر انصارالله یمن تاکید کرد که حکومت عربستان سعودی اقدام به تغییر شیوه های درسی و آموزشی خود کرد و پایه اساسی و سقف عملی تغییرات آموزشی را موضوع یهودیان صهیونیست و اسرائیل قرار داد(هرگونه مطلبی علیه صهیونیستها از شیوه های آموزشی حذف کرد)

Loading

بی‌توجهی دولت کانادا به حقوق‌بشر در مناسبات با عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ازسرگیری فروش سلاح به عربستان توسط کانادا باوجود مغایرت با قوانین حقوق بشری این کشور در پی رکود شدید در اقتصاد این کشور انجام می‌شود، گفت: ادعای حقوق بشر از سوی دموکراسی‌های غربی تنها به‌مثابه ابزاری نمایشی برای اثرگذاری بر رفتار برخی دولتمردان است.

اصغر زارعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره از سر گیری معامله تسلیحاتی 14میلیارد دلاری کانادا با عربستان باوجود توقف آن در سال 2018 در پی قتل «جمال خاشقچی» توسط مقامات عربستان، خاطرنشان کرد: حدود پنج سال پیش که شاهد جنایات ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه ملت یمن بودیم، انتظار می‌رفت بسیاری از کشورهای غربی ازجمله آمریکای شمالی که شامل آمریکا و کانادا می‌شد موضوع فروش تسلیحات خود به عربستان سعودی را مورد تجدیدنظر قرار دهند.

وی افزود: این اتفاق در برخی از کشورها ازجمله کانادا افتاد و آن‌ها به خاطر مسائل حقوق بشری و جنایتی که رژیم آل سعود خصوصاً در ماجرای خاشقچی انجام داد درفروش تسلیحات تجدیدنظر کردند و آن را در ظاهر و به‌صورت نمایشی ممنوع و برخی نیز قطع کردند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: واقعیت ماجرا این است که با توجه به منافع هنگفتی که این کشورها از کارخانه‌های تولید سلاح به دست می آورند، باوجود همه شعارها و محدودیت‌های اعلامی، فروش تسلیحات توسط کمپانی‌های بزرگ تولید سلاح در غرب چه در آلمان و انگلیس و چه حتی برخی کشورهای کوچک‌تر اروپایی ادامه پیدا کرد.

 

فروش سلاح به عربستان در پی رکود شدید در اقتصاد کانادا

زارعی با بیان اینکه اعلام رسمی از سر گرفتن این فروش‌ها از سوی کانادا، در شرایطی انجام شد که اقتصاد جهان امروز با رکود بسیار غیرمترقبه و عمیقی مواجه شده است، ادامه داد: این اقدام نشان می‌دهد که بحران حاصل از شیوع کرونا، اقتصاد کشورهای غربی را به‌صورت غیرقابل‌انتظاری دچار بحران و مشکل کرده و قطعاً این رقابت و تلاش برای کسب و ایجاد بازارهای جدی و پر کردن خلأهای رقبا به‌عنوان یک اصل در اقتصاد سرمایه‌داری غرب همیشه مطرح بوده است.

 

احتمال بحران‌سازی‌های تازه برای ایجاد بازار فروش سلاح

وی اضافه کرد: در بازار راکد و بیکاری گسترده‌ای که اقتصاد این کشورها با آن مواجه شده است، قطعاً شاهد رقابت‌ها و اقدامات دیگری ازاین‌دست در آینده خواهیم بود. حتی ایجاد بحران‌های تازه در مناطق مختلف دنیا برای ایجاد بازارهای جدید فروش تسلیحات در آینده می‌تواند یکی از فرایندهایی باشد که جهان با آن مواجه خواهد بود تا از این طریق کسری بودجه این کشورها جبران شود و رونق تولید و کسب‌وکار به حالت تقریباً متعادلی برگردد.

 

حقوق بشر به‌مثابه ابزاری نمایشی برای اثرگذاری بر رفتار دولتمردان

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به تشدید انتقادات نسبت به دولت کانادا به دلیل تناقض این معامله با قوانین حقوق بشری این کشور و احتمال افزایش اقدامات ضد حقوق بشری عربستان، گفت: آنچه تا به امروز دموکراسی‌های غربی در رابطه با کشورهای درحال‌توسعه و یا آسیایی انجام داده‌اند، بیشتر متأثر از نگاه اقتصادی و منفعت‌گرایانه آن‌ها است. اساساً حقوق بشر برای آن‌ها به‌مثابه ابزاری نمایشی و برای اثرگذاری بر رفتار دولتمردان کشورهای مقابلشان بوده تا بتواند از این طریق باج‌خواهی‌های خود را دنبال کنند.

وی بابیان اینکه ما شاهد جنایات زیادی از سوی برخی متحدان این کشورها هستیم، درحالی‌که هیچ‌گاه این مسائل از سوی این کشورها مورداشاره قرار نمی‌گیرند، تأکید کرد: در شرایطی که نه‌تنها شاهد ابتدایی‌ترین مبانی دموکراسی در عربستان و کشورهای جنوبی حاشیه خلیج‌فارس نیستیم؛ بلکه انواع و اقسام جنایت‌های ضد بشری از ناحیه آن‌ها انجام می‌شود، بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر در کنار این رژیم‌ها برای کسب منافع همراه و همسو می‌شوند، والا جان انسان‌ها و مسائل حقوق بشر در مفاهیم آن‌ها صرف جایگاهی فانتزی و بسیار بی‌ارزش دارد.

 

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *