جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه برزیل و الجزایر

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

Loading

تلاش‌های جدید آمریکا برای سرنگونی مادورو در ونزوئلا

۱۳۹۹/۰۲/۰۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با اشاره به سلسله اقدامات اخیر آمریکا در ونزوئلا، گفت: آمریکا به این نتیجه رسیده که ونزوئلا حلقه ضعیفی است که می تواند برای کسب دستاوردی در سیاست خارجی از آن استفاده کند و ممکن است در چند ماه باقی مانده با تمرکز بر ونزوئلا با شبه کودتایی مادورو را برکنار کند.

چهار اقدام مهم و معنی دار آمریکا در ونزوئلا

دکتر مجید محمد شریفی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه از ماه مارس به بعد آمریکایی ها در رابطه با ونزوئلا چهار اقدام مهم انجام دادند که تحلیلگران را به این سمت برده است که آنها می خواهند اقدام مهمی در این کشورانجام دهند که هنوز ابعاد آن مشخص نیست، اظهارکرد: وزارت دادگستری آمریکا «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا، را به همراه چهار تن از اعضای دولت فعلی و سابق این کشور به جرمهای بسیار سنگینی از جمله تروریسم و مواد مخدر، قاچاق مواد مخدر، فساد و پولشویی متهم کرد.

وی افزود: برای اولین بار بود که آمریکا بعد از اینکه رئیس جمهور پاناما را متهم و بعد ساقط کردند یک مقام بلند پایه در حد رئیس جمهور یک کشور را به این شکل با اتهامات سنگینی متهم می کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بعد از چند روز از این اقدام، ترامپ اعلام کرد از آنجا که برخی کشورها با هدف تضعیف جامعه آمریکا و با سوء استفاده از وضعیت گسترش کرونا می خواهند مواد مخدر وارد آمریکا کنند قصد دارد نیروهای مبارزه با مواد مخدر را در دریای کارائیب دو برابر کند، گفت: او به طور مشخص به مادور اشاره کرد و با اعزام یکسری تجهیزات جدید نظامی به آن منطقه توان نظامی شان را تقویت کرد.

 

اجرای طرح انتقال دموکراتیک توسط متخصص کودتا

محمد شریفی تنظیم چارچوبی با عنوان «انتقال دموکراتیک» برای ونزوئلا از سوی وزارت خارجه آمریکا را سومین اقدام این کشور عنوان کرد و ادامه داد: این چارچوب از طریق «الیوت آبرامز»، مسئول ویژه آمریکا در امور ونزوئلا، ریخته شده که با توجه به پیشینه فعالیتهایش متخصص تغییر حکومت در کشورهای دیگر با کودتا و براندازی است. براساس این طرح، شورای دولتی انتقالی با حضور افراد بلند پایه دولت ونزوئلا، بدون حضور «خوان گوایدو» و «مادورو» تشکیل می شود و همچنین احزاب شورایی تشکیل می دهند که 12 ماه قدرت را در اختیار خواهد داشت و بعد از آن باید شرایط را برای برگزاری انتخابات آزاد در کنگره و ریاست جمهوری فراهم کنند.

وی افزود: گرچه آبرامز ابتدا در مقاله ای در وال استریت ژورنال با عنوان «مسیر جدید برای ونزوئلا» اشاره کرده بود که بعد از 12 ماه مادورو هم می تواند در انتخابات شرکت کند اما پمپئو بلافاصله اعلام کرد که او حق ندارد دیگر در انتخابات شرکت کند ولی خوان گوایدو می تواند کاندید شود که بسیاری معتقد بودند اگر گوایدو در انتخابات شرکت کند به احتمال زیاد پیروز انتخابات خواهد بود.

 

تلاش برای جداکردن نظامیان از مادورو

این تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که مهم ترین پایه قدرت دولت فعلی ونزوئلا نظامیانش هستند، گفت: آنها با سیاستی که ریخته اند تلاش می کنند نظامیان از اطراف مادور جدا شوند و به صف مخالفین بپیوندند. نظامیانی که به دلایل بسیاری از جمله مسائل اقتصادی به مادور وفادارند. به نظامیان گفته اند که اگر دست از حمایت مادورو بردارند و به آن طرح بپیوندند با وجود کارهایی که قبلا کرده اند بخشیده می شوند، چرا که قبلا جرایم سنگینی به آنها می بستند.

وی با بیان اینکه ساقط کردن حکومت ونزوئلا در زمان چاوز هم مطرح بود اما از زمان ترامپ با جدیت بیشتری دنبال شد، به حضور برخی چهره های با پیشینه کوبایی و مخالف دولت ونزوئلا در سنای آمریکا از جمله «مارکو روبیو» که گرایشات شخصی برای ساقط کردن حکومت مادورو دارند، و همچنین اقداماتی که همراه با جان بولتون برای راضی کردن ترامپ به انجام عملیات نظامی در ونزوئلا و یا کودتا انجام داده اند اشاره کرد.

محمد شریفی وی با بیان اینکه پنتاگون با فرستادن نیرو به ونزوئلا و نیروی بیشتر به منطقه کاملا مخالف بوده و آن را فاش کرده است، گفت: با وجود این مخالفتها، اعزام نیرو انجام شد و حتی «مارک میلی» از اول فوریه به فرمانده نیروهای آمریکایی در این منطقه دستور داده بود برای یکسری طرح های نظامی درخصوص ونزوئلا آماده باشند.

 

علل تلاش برای ساقط کردن حکومت ونزوئلا

این استاد دانشگاه در تحلیل علل انجام این اقدامات از سوی آمریکایی ها، گفت: چند دیدگاه در این زمینه مطرح شده است. برخی می گویند با توجه به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری و نیاز ترامپ به رای ایالتهای خاکستری مانند ایالت فلوریدا که بیشترین رای را در آنجا می تواند از کوبایی ها و ونزوئلایی های مهاجر که از مخالفین مادور هستند کسب کند این اقدامات در دستور کار قرار گرفته است. ترامپ خود را سرسخت نسبت به مادورو و متعهد به تغییر حکومت در ونزوئلا نشان می دهد تا بتواند رای آنها را کسب کند.

وی با بیان اینکه تیم ترامپ عملکرد در حوزه سیاست خارجی و از دست دادن دستاوردهای قبلی را از مواردی می داند که در انتخابات مورد انتقاد قرار خواهد گرفت، به وضعیت اقتصادی ویران شده ونزوئلا تحت تحریمهای شدید آمریکا و ضربه ناشی از شیوع کرونا ویروس در این کشور اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد آمریکا به این نتیجه رسیده که ونزوئلا حلقه ضعیفی است که می تواند از آن استفاده کند تا دستاوردی به دست بیاورد و ممکن است در چند ماه باقی مانده مهم ترین اقدامش را در سیاست خارجی بر ونزوئلا متمرکز و با شبه کودتایی مادورو را برکنار کند.

محمد شریفی در عین حال این اقدام را در سال انتخابات آمریکا، قمار سیاسی دانست که مشخص نیست ترامپ خطر آن را می پذیرد یا خیر و گفت: البته برخی افراد در دولت ترامپ او را به این سمت سوق می دهند که در راس آن آقای پمپئو و آبرامز هستند، چرا که معتقدند در شرایط فعلی ونزوئلا فرصت خوبی برای آنها فراهم کرده است. البته باید دید تا زمان انتخابات آنها مدام فشار را بیشتر می کنند تا فقط رای جمع کند و یا اینکه تیم وزارت خارجه می تواند ترامپ را مجاب به انجام اقدامی نظامی کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مقامات پنتاگون به بلومبرگ گفته بودند فرستادن این حجم نیرو برای منطقه کارائیب ضرورتی ندارد و از حد معمولش فراتر است، گفت: اول فوریه بود که مارک میلی به فرماندهی شان دستور آمادگی برای تغییرات را داد در صورتی که در آن زمان هیچ موردی از ویروس کرونا در منطقه آمریکای جنوبی گزارش نشده و اولین مورد 26 فوریه مطرح شده بود. این مساله نشان می دهد آنها برنامه گسترده ای دارند.

 

تلاش پنتاگون برای خنثی کردن طرح های وزارت خارجه

محمد شریفی با اشاره به گزارشهای منتشر شده از سوی مقامات پنتاگون در رسانه های آمریکایی که بدون فاش شدن نام آنها بوده است، افزود: وزارت دفاع با روندی که در پیش گرفته سعی می کند با انتشار گزارشهایی در مورد احتمال اقدام نظامی علیه کشورها افکار عمومی را به خود جلب کند. چرا که آنها این درگیری ها را برخلاف استراتژی کلی خود می دانند و معتقدند آمریکا باید به رقابت قدرتهای بزرگ برگردد. هر بار که مساله ای در باره احتمال اقدام نظامی مطرح می شود مقامات پنتاگون اطلاعات را به شرط مطرح نشدن در رسانه ها فاش می کند. سیاستی که تاکنون برای افزایش اقدامات علیه ترامپ موفق بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *