أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading
در روزهای مقابله با کرونا

تروریسم اقتصادی و جنگ روانی؛ دو راهبرد ضد ایرانی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به جنگ روانی که در شرایط کنونی رسانه‌های خارجی به ویژه رسانه‌های وابسته و معاند فارسی زبان علیه مردم ایران به کار می‌گیرند، گفت: این فشار بسیار جدی است. به هر حال ما در میانه وضعیتی هستیم که تحریم اقتصادی از یک سو و شرایط مقابله با کرونا از سوی دیگر، فشارهای همزمانی را وارد می‌کند.

دکتر مسعود کوثری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه بیماری کرونا ویروس نه تنها یک مسئله بهداشتی و مرتبط با سلامت مردم است، بلکه امری مرتبط با معیشت و اقتصاد جامعه هم هست، خاطرنشان کرد: معیشت و زندگی گروهی از مردم از جمله روزمزدها، کارگران و فعالیت های اقتصادی کوچک به طور جدی در حال آسیب دیدن است. به علاوه مردم با جریان رسانه‌ای وابسته که آن‌ها را هدف قرار داده آسیب‌پذیر می‌شوند و در معرض خرد شدن قرار می‌گیرند.

مدیر گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه باید این شرایط را بسیار جدی گرفت، گفت: با توجه به برآوردهای اعلام شده دولت بعید به نظر می‌رسد تا شش ماه آینده این وضعیت به روال عادی بازگردد. بنابراین نیمی از سال ممکن است از دست برود و این مسائل می‌تواند لطمه شدید اقتصادی و روانی به جامعه وارد کند.

کوثری ادامه داد: تئوری‌ای که رسانه‌های غربی در این شرایط از آن استفاده می‌کنند مبتنی بر «تئوری کاشت» است. در واقع تکرار برخی مطالب، ذره‌ذره وارد کردن احساس ناتوانی و ناکارآمدی سیستم بهداشتی و دولتی ایران در ذهن مردم و بمباران خبری در این زمینه و در کنار آن استفاده از داده‌های مغرضانه ارسال شده از داخل در این زمینه که در ظاهر وقتی کنار هم قرار داده می‌شوند، می‌تواند تصویر ذهنی مخاطبان را شکل دهند، در این تئوری اهمیت پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در هیچ رسانه‌ای نقاط قوت ایران در شبکه پزشکی و درمانی‌اش آن‌طور که باید برجسته نشد. در رسانه‌های خارجی و یا شبکه‌های اجتماعی داخلی هم متاسفانه تنها اخباری که منتشر می‌شود درگذشت یک پزشک و یا سایر اعضای کادر درمانی است و یا نواقص سیستم بهداشت ایران نشان داده می‌شود، اما از توانایی‌های پزشکان و پرستاران ایران به طورصادقانه و سازنده چیزی به تصویر کشیده نشد که نشان دهد آن‌ها چقدر می‌توانند به خوبی کار خود را انجام دهند و از پس این موضوع برآیند.

کوثری همچنین با بیان اینکه سیاست خبری دولت باید تغییر کند و بی‌مشکل نشان دادن همه امورات سیاست مثبتی نبوده و انتقادات را در جهان بر می‌انگیزد، افزود: ما باید سیاست واقع‌بینانه‌تری را در خبر رسانی و مصاحبه‌های ریاست جمهوری و سخنگویان وزارت بهداشت داشته باشیم و با تخفیف و تغییر این بیماری سعی نکنیم بگوییم ما کاملا در امان هستیم.

کوثری در خصوص طراحی‌های مغرضانه رسانه‌ای که برای هدف قرار دادن باور عمومی مردم و ناتوان جلوه دادن ارکان دولت و سخیف و پر ایراد نشان دادن فرهنگ عمومی مردم گفت: ایرانی‌ها ممکن است در عرصه عمومی گهگاه نافرمانی‌هایی از قوانین و برنامه‌های دولتی داشته باشند، اما زندگی ایرانی‌ها به لحاظ بهداشت، تمیزی و مواظبت بر آن زندگی مناسبی است. این موضوع هم در تغذیه و هم زندگی خانوادگی کاملا وجود دارد که می‌تواند در این شرایط برجسته شود و یا اینکه خانواده ایرانی چه راه‌هایی پیدا کرده است که از خودشان مراقبت و محافظت کنند.

وی ادامه داد: نشان داده شد که ایتالیا در این موارد خیلی بی‌نظم‌تر است و دلیل شیوع گسترده آن هم بی‌نظمی عمومی و بی‌نظمی در زندگی خانوادگی داخلی شان است. در رابطه با اسپانیا هم این مسئله صادق است. این نکات مثبت باید برجسته شود. نکات مثبت بیمارستان‌ها و پرستارها و از خودگذشتگی که دارند، باید بیان شود. اینها نباید شکل مانور دولتی داشته باشد، بلکه به صورت غیر رسمی در قالب کلیپ‌هایی توزیع شود که می‌تواند فضا را تلطیف کند و شیوه ایرانی مقابله با این موضوع را نشان دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *