جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

در وزارت خارجه آمریکا از اوکراین خواستند که حقیقت را حتی در مورد ناکامی هایش در جبهه بگوید

جیمز روبین، فرستاده ویژه و هماهنگ کننده مرکز تعامل جهانی، وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کی یف باید اطلاعات واقعی را حتی در مورد شکست های خود در جبهه فاش کند و دسترسی روزنامه نگاران و خبرنگاران را به “مناطق حساس درگیری” محدود نکند، که با مفهوم آزادی اطلاع رسانی که برای ایالات متحده هنجار است، در تضاد قرار دارد.

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

پایه‌های لرزان دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی و تبعات خارجی آن

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر حوزه مطالعات رژیم صهیونیستی ضمن برشمردن ویژگی‌های دولت احتمالی گانتس در رژیم صهیونیستی، گفت: او تجربه و روابط بین‌المللی ویژه‌ای که نتانیاهو داشت را ندارد و به این دلیل در پاره‌ای از موارد هم از بعد داخلی و هم به لحاظ بین‌الملل دولت ضعیف‌تری خواهد داشت.

علی عبدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه اگرچه موانعی بر سر راه «بنی گانتس»، رهبر حزب آبی و سفید اسرائیل، برای تشکیل دولت وجود دارد اما در مجموع تشکیل این دولت قابل تصور است، اظهار کرد: چند پارگی و تکثری که در جبهه ائتلافی ایشان وجود دارد یکی از این موانع است. در این ائتلاف، ازیک‌طرف لیبرمن در منتهی‌الیه جبهه راست قرار داشته و در طرف دیگر جبهه اعراب و یا فلسطینی‌های 1948 به رهبری «ایمن عوده» حضور دارند.

وی درعین‌حال تأکید کرد: چنین تکثر شدیدی اختلافات را در جبهه ائتلافی ایشان تشدید می‌کند، اما با همه این‌ها چون این ائتلاف حاضر است هر کاری بکند تا دوباره نتانیاهو به قدرت نرسد و نتواند دولت تشکیل دهد، معرفی دولت توسط گانتس سهل و ممتنع به نظر می‌رسد و احتمال بالایی دارد. اینکه «روون ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی، تشکیل کابینه را به ایشان سپرد نشان می‌دهد که احتمال تشکیل کابینه توسط او بسیار محتمل‌تر از نتانیاهو خواهد بود.

این پژوهشگر حوزه مطالعات رژیم صهیونیستی در تشریح ویژگی‌های این دولت احتمالی گفت: این دولت اگرچه در اصول و راهبردهای کلان، هیچ تفاوتی با دولت نتانیاهو نخواهد داشت، چراکه به‌هرحال هر دو ماهیتاً صهیونیست هستند، اما قطعاً تفاوت‌هایی را شاهد خواهیم بود؛ ازجمله در بعد بین‌المللی، به دلیل اینکه نتانیاهو برای خود وزنه‌ای بود و ارتباطات بسیار گسترده و عمیقی با کانون‌های سرمایه‌داری جهانی و صهیونیسم جهانی داشت اما گانتس این ارتباطات را ندارد.

 

دولت ضعیف گانتس به لحاظ داخلی و بین‌المللی

عبدی روابط بسیار ویژه ترامپ و نتانیاهو را یکی از روابط مهم و تأثیرگذار ارزیابی کرد و ادامه داد: بنی گانتس این روابط را ندارد به این دلیل در پاره‌ای از موارد هم از بعد داخلی و هم به لحاظ بین‌الملل دولت ضعیف‌تری خواهد داشت. نتانیاهو در 10 سال گذشته برای خود وجهه‌ای کسب کرده بود که می‌توان آن را در داخل رژیم صهیونیستی بی‌رقیب ارزیابی کرد، به این دلیل هم بسیار قدرت‌نمایی می‌کرد؛ بنابراین ازاین‌جهت گانتس راه بسیار پرفرازونشیب و سختی در پیش دارد و دولتش اگرچه در اصول و راهبردهای کلان تفاوتی نخواهد کرد اما در عمل تفاوت‌های جدی خود را نشان خواهد داد.

 

تلاش دولت احتمالی گانتس برای بهبود روابط با اروپا

وی در رابطه با ویژگی‌های روابط خارجی دولت آینده رژیم صهیونیستی، گفت: قطعاً دولت گانتس به سمت بهبود روابط با اروپا پیش خواهد رفت، برخلاف نتانیاهو که رابطه‌اش با آمریکا بر روابط با اروپا به‌شدت سایه انداخته بود؛ چراکه بنی گانتس آن روابط ویژه‌ای را که نتانیاهو با کاخ سفید، کنگره و کانون‌های قدرت مانند «آی پک» در درون رژیم صهیونیستی و جریان‌های صهیونیستی داخل آمریکا داشت، ندارد.

 

تداوم روابط پنهان دولت گانتس و برخی کشورهای عرب

عبدی با بیان اینکه گانتس در شعارهای انتخاباتی هم بحث تقویت روابط با اروپا را مطرح کرده بود، اضافه کرد: او راهبردهایی مانند تقویت رابطه با کشورهای عرب و خط دیپلماسی پنهان با عمان، بحرین، امارات و سعودی که نتانیاهو به محوریت «یوسی کوهن» رئیس آژانس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد)، آغاز کرده بود را دنبال می‌کند، اما با این تمایز که تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد آمریکا نمی‌گذارد و سعی می‌کند به سمت بهبود روابط با اروپا پیش رود و بحث رابطه با چین و روسیه را هم در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه گانتس تجربه کار دیپلماتیک و سیاسی بین‌الملل ندارد، افزود: نتانیاهو کار سیاسی خود را در درون رژیم صهیونیستی با کار دیپلماتیک شروع کرد و اولین پستی که گرفت به‌عنوان نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در اوایل دهه 1980 بود و تجربه بسیار زیادی در روابط بین‌الملل و دیپلماسی داشت که گانتس از آن بهره‌ای ندارد. او تنها سابقه کار نظامی دارد و این مسئله او را نسبت به نتانیاهو ضعیف‌تر نشان خواهد داد.

این پژوهشگر حوزه مطالعات رژیم صهیونیستی با تأکید بر اینکه نتانیاهو در بعد بین‌الملل دستاوردهای زیادی برای رژیم صهیونیستی به ارمغان آورد، خاطرنشان کرد: تقویت رابطه با اعراب، آمریکای لاتین، آفریقا، چین، هند و روابط با روسیه چیزهایی است که به‌پای نتانیاهو نوشته شده است. اینکه گانتس بتواند چگونه این برگه‌ها را حفظ و تقویت کند به شخصیت و نوع سیاست ورزی‌اش برمی‌گردد چراکه به‌هرحال او تجربه دیپلماتیک نتانیاهو را ندارد.

وی درعین‌حال گفت: با این شرایط آمدن گانتس با وجود اینکه تفاوت جدی در نگاه به فلسطین و مقاومت ایجاد نمی‌کند، اما مجموعاً می‌تواند تنفسی برای جبهه مقاومت باشد. چراکه ایشان سابقه حکومت و دولت‌مداری ندارد و تا زمانی که بخواهد مسلط شود فرصت حدوداً یک‌ساله‌ای برای ساماندهی محور مقاومت ایجاد خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *