جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می‌کنیم.

مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه گفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از چارچوب حقوقی توافقنامه‌های بین‌المللی بود و به همین دلیل، مسکو آن را وتو کرد.

گسترش اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از غزه؛ درگیری پلیس با دانشجویان

نیویورک – ایرنا- اعتراض های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ اسرائیل به دانشگاههای هاروارد، تگزاس، براون و کالیفرنیای جنوبی رسیده و دانشگاههای تگزاس و کالیفرنیا صحنه درگیری پلیس با دانشجویان شده است.

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با مقامات سه کشور

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ روسیه با مقامات عالی شرکت‌کننده از چین، برزیل و آفریقای جنوبی به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی جنوب لبنان+فیلم

تهران-ایرنا-حزب الله لبنان بامداد پنجشنبه فیلمی از شلیک چندین موشک به چندین نقطه از مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی در جنوب لبنان را منتشر کرد.

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی مداخله جویانه به صدور حکم دادگاه بدوی برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

Loading

تلاش فرانسه برای جایگزینی هژمونی آمریکا در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در رومانی و مجارستان با بیان اینکه امانوئل مکرون می‌خواهد نقش آمریکا را در منطقه غرب آسیا کاهش دهد و یا خود این نقش را به عهده بگیرد، گفت: اما این را که فرانسه برای تحقق این خواسته تا چه حد توانمند است یا ابزار در اختیار دارد، آینده نشان خواهد داد.

علی اکبر فرازی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: بعد از ادعای ناامنی در تنگه هرمز و خلیج فارس از سوی کشورهای غربی و عربی با هدف تضعیف موضع و موقعیت ایران، کشورهای مختلف سعی کردند برای خود نقشی در به اصطلاح تامین امنیت خلیج فارس تعریف کنند که این اقدام، حرکتی سیاسی بود.

وی با اشاره به عدم اقبال کشورهای اروپایی برای حضور در ائتلاف دریایی آمریکا و پس از آن اعلام طرح فرانسه برای ایجاد ائتلافی مشابه، افزود: باید در ایجاد این ائتلاف نقش مکرون را در نظر گرفت، چرا که بعد از روی کار آمدن ترامپ و حرکت‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا در مسائل مختلف، کشورهای مهم اروپایی از جمله فرانسه و آلمان بارها هشدار دادند که اروپا باید به این نتیجه برسد که آمریکا نمی‌تواند شریک قابل اعتمادی برای اروپا باشد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه آلمان و اروپا تلاش کردند حرکت‌هایی در راستای منافع اروپا و خارج از هژمونی آمریکا برای خود تعریف کنند، تصریح کرد: پس از طرح مساله امنیت خلیج فارس، به نظر می‌رسد مکرون سکان این عمل را به دست گرفت و با اجرایی کردن این طرح چند پیام مشخص را به طرف آمریکایی و سایر کشورهای دیگر داد.

 

تلاش اروپا برای دوری از ماموریت‌های ناتو

فرازی در تشریح مهم‌ترین پیام‌های اروپا با پیگیری ائتلاف دریایی اروپا در خلیج فارس گفت: اروپا سعی می‌کند از ماموریت‌های ناتو فاصله بگیرد، چرا که کماکان معتقد است خود باید ارتش واحدی داشته باشد؛ اما با این کار و عدم پذیرش دعوت آمریکا، این پیام را داد که می‌تواند جدای از ناتو ماموریت چند جانبه را به پیش ببرد.

وی ادامه داد: اگر به عضویت کشورهایی مانند آلمان، بلژیک، دانمارک، یونان، ایتالیا، پرتغال، هلند و فرانسه دقت کنید خواهید دید که آن‌ها مجموعه اتحادیه اروپا را در ائتلاف دریایی مشارکت نداده‌اند. از دیگر ویژگی‌های اعضا این است که هم از شمال اروپا هستند و هم از جنوب، هم دولت‌های راستگرا در این ائتلاف حضور دارند و هم دولت‌های سوسیالیست. آن‌ها با در نظر گرفتن تنوع سیاسی و جغرافیایی، حرکتی نمادین را دنبال کرده‌اند و سعی می‌کنند بگویند اقدام‌شان نمایانگر اراده همه اروپا است.

این تحلیل‌گر مسائل اروپا با بیان اینکه این حرکت ضد آمریکایی نیست، بلکه مستقل از آمریکا انجام شده است، اضافه کرد: هیچ یک از کشورهای بلوک شرق سابق و یا به تعبیر جرج بوش اروپای جوان، در این ائتلاف نیستند، این نشان می‌دهد فرانسه اصرار داشته حرکتی مستقل از آمریکا انجام دهد.

فرازی با اشاره به تاکید بیانیه ائتلاف دریایی اروپا که این حرکت علیه کشور خاصی نیست، گفت: مکرون این اصرار را داشته که به کشورهای حاشیه خلیج فارس، خصوصا به قوی‌ترین و مطمئن‌ترین کشور منطقه، جمهوری اسلامی ایران، این اطمینان ضمنی را بدهد که این حرکتی ضد ایران تلقی نشود. از سوی دیگر آلمان و فرانسه سعی می‌کنند نشان دهند می‌خواهند با این حرکت جلوی حضور آمریکا در قالب ناتو را در خلیج فارس بگیرند و خودشان این نقش را بازی کنند.

 

رویای فرانسه

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طبیعی است که کشورهای دیگر از جمله فرانسه که سابقه قدیمی انتقاد به آمریکا را از زمان ژنرال دوگل دارد، خواهان این باشند که نقش آمریکا را در منطقه کاهش دهند و یا خود جایگزین این نقش شوند، اما باید دید با وجود این که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند می‌خواهند حضورشان را در منطقه کاهش دهند، این اتفاق چگونه و چه زمانی رخ خواهد داد و همچنین ابزارهای کشورهایی مانند فرانسه برای جایگزینی اجرای نقش آمریکا در منطقه چیست و تا چه اندازه توان این کار را دارد.

فرازی افزود: درست است که فرانسه به لحاظ سنتی در بخشی از غرب آسیا و بخشی از کشورهای عربی حضور قدیمی داشته، اما واقعیت این است که تحولاتی که در یک دهه گذشته در منطقه ایجاد شده مقداری نقش‌ها را هم جابجا کرده است. به نظر می‌رسد که مکرون این رویا را دارد، اما این را که برای تحقق آن چقدر توانمند هستند، آینده نشان خواهد داد.

وی همچنین تاکید کرد: این طرح جنبه سیاسی و سمبولیک دارد و عملا در تامین امنیت درخلیج فارس توفیقی نخواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران که همواره نقشی تعیین کننده در حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز به عهده داشته و خواهد داشت بارها بر لزوم تامین  امنیت منطقه از طریق همکاری جمعی خود کشورهای منطقه تاکید داشته است.

سفیر پیشین ایران در رومانی و مجارستان با بیان اینکه فرانسه و آمریکا کماکان دوستان و شرکای متکی به هم خواهند بود، گفت: درست است که فرانسه به نسبت انگلیس حرکت‌های مستقلانه‌تری را در مقابل آمریکا انجام می‌دهد، اما هیچ گاه مکرون و دولت فرانسه به سوی تقابل منافع با آمریکا پیش نمی‌رود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *