جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

دانشجویان «ییل» آمریکا به خیل حامیان فلسطین پیوستند

تهران- ایرنا- درحالی که اعتراضات دانشجویان طرفدار فلسطین در مراکز علمی آمریکا با وجود تعلیق و دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد، دانشجویان «ییل» در همبستگی با دانشجویان دانشگاه «کلمبیا» تظاهرات کردند.

Loading

بن‌بست تشکیل دولت در رژیم صهیونیستی و احتمالات پیش‌رو

۱۳۹۸/۱۲/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه وضعیت آینده تشکیل دولت در رژیم صهیونیستی روشن و قابل پیش‌بینی نیست، گفت: با توجه به وضعیت فساد نتانیاهو، احزاب مخالف چندان علاقه‌مند نیستند با او ائتلافی انجام دهند و در این شرایط احتمال رجوع به انتخابات چهارم هم وجود دارد.

محمد قاسم محبعلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تداوم ابهام در تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی با وجود برگزاری سومین انتخابات در طول یک سال، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی یا باید در شرایط فعلی دولت اقلیت تشکیل دهد و احزاب مخالف، با آن مخالفت نکنند و یا اینکه نتانیاهو ائتلافی با احزاب دیگر تشکیل دهد. البته اگر هیچ کدام از این موارد رخ ندهد، مجددا باید به برگزاری انتخابات چهارمی رجوع کنند.

 

عدم تمایل احزاب برای ائتلاف با نتانیاهو

وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به وضعیتی که نتانیاهو دارد احزاب مخالف چندان علاقه‌مند نیستند با او که پرونده دارد و متهم به فاسد است ائتلافی انجام دهند. این مسئله وضعیت را برای نتانیاهو که فعلا اکثریت را دارد، اما اکثریت لازم را برای تشکیل دولت ندارد، مشکل کرده است. از این لحاظ نمی‌توان چندان وضعیت را روشن و قابل پیش‌بینی دانست.

 

جامعه اسرائیلی همیشه دچار چند گانگی بوده است

محبعلی در تحلیل علل بن‌بست بی‌سابقه در این رژیم برای تشکیل دولت، گفت: جامعه اسرائیلی همیشه دچار چند گانگی بوده است، اما این بار در جناح راست اسرائیل بیش‌تر انشقاق ایجاد شده است. با توجه به ضعفی که حزب کارگر در رژیم صهیونیستی پیدا کرده و چپها دیگر چندان موقعیت قوی ندارند و در جناح راست هم انشقاق ایجاد شده، این انشقاق چندگانگی را به همراه داشته است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: استمرار دولت نتانیاهو که طولانی‌ترین دولت اسرائیل از زمان شکل‌گیری این رژیم تاکنون است، نیز پدیده جدیدی در اسرائیل است. مهاجرت‌هایی که روس‌ها به این اراضی انجام دادند، باعث شده مهاجران نقش زیادی در داخل اسرائیل ایفا کنند. اسرائیل یکپارچه نیست و در درونش اختلافات متعدد و گرایش‌های متعددی وجود دارد.

وی اضافه کرد: آنچه اسرائیل را روی پا نگه داشته، تهدید خارجی است و با این تهدید همواره توانسته‌اند وحدت ظاهری داخلی را نگه دارند؛ اما اخیرا با کنار رفتن جریانات چپ و صلح‌طلب‌تر در اسرائیل و اختلافات ایجاد شده در جناح راست، به نظر نمی‌رسد این وضعیت به زودی سرانجام پیدا کند؛ مگر اینکه آن‌ها از یک تهدید خارجی استفاده کنند و یا فشار آمریکایی‌ها باعث شود نوعی وحدت و ائتلاف در بین جریانات راست ایجاد شود.

 

احتمالات پیش رو برای خروج از بن‌بست

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در باره احتمالات پیش رو برای خروج از این بن‌بست در رژیم صهیونیستی اظهار کرد: در این رابطه نقش جریان اعراب هم مهم است که می‌توانند اگر به سمت طرف مقابل، یعنی جریان ائتلاف آبی و سفید بپیوندند، نتانیاهو را کنار بزنند، اما آن‌ها تاکنون به این مسئله توجه و علاقه‌ای نشان نداده‌اند. بنابراین باز هم بسیار مشکل است که نتانیاهو بتواند دولت قوی تشکیل دهد و احتمال اینکه باز هم اسرائیل، شاید نه در ماه‌های آینده، بلکه کمی دورتر، شاهد انتخابات جدید باشد قابل پیش‌بینی‌تر است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *