جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

ابوترابی: با سلاح هایی پیشرفته و نامشخص از ایران دفاع میکنیم

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد

در بیانیه کشورهای گروه ۷ آمده است: «ما اقدام به اعمال تحریم‌های مضاعف علیه شرکت‌ها و افراد در کشور‌های ثالث که به روسیه در دستیابی به ابزار‌ها و تجهیزات دیگر مناسب تولید تسلیحات و یا توسعه صنایع نظامی کمک می‌کنند، خواهیم کرد.»

Loading

تهدیدات تازه آنکارا و تداوم حضور نظامی در سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: به نظر می‌رسد قرائت روسیه و ایران و سوریه نسبت به توافق سوچی با آنچه ترکیه از این توافق تصور می‌کند متفاوت است. آقای اردوغان از توافق سوچی تفسیر به رأی می‌کند و این چپ کردن میز مذاکرات و برهم زدن قواعد بازی است.

سید هادی افقهی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات اردوغان درباره اینکه ترکیه نظامیان سوریه را همه‌جا هدف قرار می‌دهد و اگر آن‌ها از ادلب عقب‌نشینی نکنند تا پایان ماه فوریه اقدام نظامی را در دستور کار قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد: اقدامات ترکیه برخلاف توافقات آستانه و تفاهمات سوچی است. ترکیه از «احرارالشام»، «جبهه النصره» و برخی دیگر از افراد حمایت می‌کرد تا آن‌ها بتوانند با تغییر معادلات سوریه، موفق به سرنگونی حکومت شوند، اما در شرایط فعلی این گروه‌ها در میدان نبرد در حال شکست خوردن هستند و ترکیه تلاش می‌کند مانع این روند شود.

وی با اشاره به چندین جلسه مذاکرات صورت گرفته در آستانه، ادامه داد: ترکیه حتی برخلاف این معاهدات عمل کرد. قرار بود ترکیه میان دولت سوریه و گروه‌های تروریستی میانجی‌گری کند و با جدا کردن مردم سوریه از این گروه‌ها، با تک‌تک گروه‌های تروریستی وارد مذاکره شود که اگر سلاح‌هایشان را زمین بگذارند، مشمول عفو خواهند شد و در فرایند سیاسی آینده سوریه سهمی خواهند داشت؛ اما ترکیه به هیچ‌یک از تعهدات خود پایبند نبود.

این کارشناس غرب آسیا اضافه کرد: زمانی که ارتش سوریه آماده آزادسازی ادلب می‌شدند، آقای اردوغان در نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در تهران، مهلت خواست و تأکید کرد که با این گروه‌ها وارد مذاکره می‌شود و بهتر است این مسئله از طریق گفتگوهای سیاسی حل شود تا سطح تلفات مردم عادی و ویرانی‌ها افزایش نیابد.

 

حضور غیرقانونی ترکیه در سوریه

افقهی با بیان اینکه بعدها مشخص شد این سیاست دامی برای خرید زمان بود، گفت: دولت سوریه تا چه زمانی می‌تواند صبر کند و نقض توافقات آقای اردوغان را ببیند. ترکیه حضور خود را در این مقطع در استان ادلب و مناطق حومه آن پررنگ‌تر کرد و این اشغال گری است. مناطقی که بسیار حساس و بعضی از آن‌ها مشرف به استان‌های لاذقیه، حماء و غرب حلب هستند.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه ذاتی نیروهای مسلح سوریه است که در مبارزه با تروریست‌ها کشورشان را از هرگونه تجاوز آزاد کنند، ادامه داد: ترکیه در شرایط کنونی کشوری متجاوز ارزیابی می‌شود و در برخی مناطق بر خلاف توافقات حضور نظامی دارند، حتی پست دیده‌بانی گذاشته و در حال احداث پادگان هستند. آقای اردوغان برای خروج نیروهای نظامی‌اش از سوریه مقاومت می‌کند و حضور نیروهای نظامی‌اش منجر به درگیری و کشته و زخمی شدن تعدادی از نظامیان ترک شد.

 

اعلام جنگ با چه مجوزی؟!

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به اظهارات تهدیدآمیز نخست‌وزیر ترکیه مبنی بر اینکه اگر یک قطره خون سربازان ترک بر زمین بریزد اعلام جنگ می‌کنیم، تصریح کرد: آقای اردوغان با چه مجوزی می‌خواهد اقدام نظامی را دنبال کند، بر اساس کدام کنوانسیون و توافق بین‌المللی سرزمین کشوری دیگر را اشغال کرده و ارتش آن کشور را مورد حملات روانی و نظامی قرار می‌دهد؟

افقهی با یادآوری انتقادات روسیه نسبت به اظهارات اردوغان، افزود: به نظر می‌رسد آمریکا اطمینان خاطری نسبت به عملکرد ترکیه در سوریه به آقای اردوغان داده است. امید آقای اردوغان این است که روی دو بندبازی کند، بند آمریکایی و بند روسی. چرا که از یک سو چون عضو ناتو است می‌خواهد از آمریکایی‌ها F35 بخرد و از طرف دیگر می‌خواهد از روسیه S400 بخرد و مبادلات تجاری و صنعتی خود را با آن‌ها حفظ کند؛ اما به نظر نمی‌رسد آقای اردوغان در این روند موفق شود دستاوردی داشته باشد.

 

تلاش غرب برای تقابل روسیه و ترکیه در سوریه

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به اعزام 150 خودروی نظامی حامل تجهیزات و نیروهای کمکی به سوریه و تحویل بخش اعظم تسلیحات ترکیه به تروریست‌های جبهه النصره، اضافه کرد: به نظر می‌رسد غرب در تقابل با روسیه، با این اقدام تلاش می‌کند روسیه و ترکیه را در مقابل هم قرار دهد. امید آمریکایی‌ها این است که با تحریک ترکیه سیاست‌های خود را به پیش ببرد. چرا که خیلی‌ها از این پیشروی‌ها و موفقیت‌های ارتش سوریه خشمگین هستند. همان‌طور که حملات رژیم صهیونیستی را در روزهای گذشته شاهد بودیم.

افقهی با اشاره به سخنان رئیس سازمان نظامی ناتو و وزیر خارجه اتحادیه اروپا در خصوص اینکه ارتش سوریه به‌طور فوری از پیشروی به مناطق داخلی ادلب خودداری کند، گفت: این‌ها همان حامیان تروریست‌ها هستند و امروز شاهد این هستند که این تروریست‌ها یارای مقاومت با ارتش سوریه ندارند و مانند برگ خزان ریزش می‌کنند. اگر این نیروهای تروریستی در آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و هلند و بود باز هم همین‌گونه رفتار می‌کردند! ترکیه حقیقتاً بازیچه دست آمریکا و اروپا شده و این امر باعث تاسف است.

 

تفسیر به رأی از توافق سوچی

وی با اشاره به تأکید روسیه بر اجرای توافق سوچی و انتقاد ترکیه به نقض این توافق از سوی روسیه و سوریه، گفت: به نظر می‌رسد قرائت روسیه و ایران و سوریه نسبت به توافق سوچی با آنچه ترکیه از این توافق تصور می‌کند متفاوت است. آقای اردوغان از توافق سوچی تفسیر به رأی می‌کند و این چپ کردن میز مذاکرات و برهم زدن قواعد بازی است.

افقهی تأکید کرد: قطعاً آقای اردوغان بازنده این بازی است چرا که جامعه جهانی و منطق بین‌الملل می‌داند که این سرزمین هم تروریست زده و هم اشغال شده است، چطور از کشوری که سرزمینش اشغال شده می‌خواهند عملیات پاک‌سازی را متوقف کند!

این کارشناس غرب آسیا با اشاره به صدماتی که ترکیه در حوزه اقتصادی و سیاسی پس از سقوط هواپیمای روسیه از جانب مسکو متحمل شد افزود: آقای اردوغان به‌واسطه سیاست‌هایش در شرایطی قرار گرفته که نه می‌تواند کامل از روس‌ها جدا شود و به اردوگاه آمریکایی‌ها برود، چرا که با آمریکایی‌ها مشکل دارد و نه می‌تواند به روسیه متکی شود چون روسیه یکی از بازیگران سوریه است؛ بنابراین باید ترکیه به روندهای سیاسی قانونی تمکین کند و تسلیم امر واقع شود چرا که هم به لحاظ قدرت و اقتدار و حقوقی و قانونی حق با سوریه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *