جدیدترین مطالب

نماز باران در بنگلادش

هزاران نفر از مردم بنگلادش روز چهارشنبه در داکا پایتخت این کشور نماز باران خواندند.

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

جاسوس سابق موساد که عملیات طوفان الاقصی و حمله جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی را پیش‌بینی کرده بود، گفت این رژیم همچون امپراتوری روم و چنگیزخان محو می‌شود و تا ابد وجود نخواهد داشت.

Loading

أحدث المقالات

بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد

نیویورک – «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا قانون کمک  ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی یف را امضا کرد و مدعی شد که این قانون جهان را امن تر می کند و اکنون باید سریع اقدام کنیم.

Loading

نگرانی آمریکا از همکاری انگلیس با شرکت هوآوی

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی روابط خارجی – گفتگو: یک استاد دانشگاه با اشاره به تشدید اختلافات میان آمریکا و انگلیس در مورد همکاری با شرکت چینی هوآوی گفت: به نظر می‌رسد انگلیسی‌ها چندجانبه‌گرایی و گسترش اعضا در سبد روابط خارجی‌شان را در دستور کار قرار داده‌اند.

دکتر علیرضا کوهکن در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به هشدار معاون رئیس‌جمهور آمریکا به انگلیس در خصوص همکاری با شرکت «هوآوی»، خاطرنشان کرد: انگلیسی‌ها به‌خوبی متوجه هستند که کیفیت و قیمت فناوری‌ای که هوآوی عرضه می‌کند به صورتی است که تاکنون هیچ شرکتی در دنیا قابلیت رقابت با آن را به دست نیاورده است و این فناوری جدای از آثاری که در حوزه‌های ارتباطی دارد، بخش‌های قابل‌توجهی از زندگی اجتماعی را تغییر می‌دهد و شاید ورود سریع‌ترش به هر جامعه‌ای بتواند آن را ازاین‌جهت نسبت به سایر جوامع جلو بیندازد.

 

هوآوی انحصار آمریکا در زیرساخت‌های ارتباطی را از بین می‌برد

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه کشورهای دیگری هم در اتحادیه اروپا تمایل خود را برای همکاری با شرکت هوآوی اعلام کرده‌اند، ادامه داد: آمریکایی‌ها با این موضوع ابراز مخالفت کرده‌اند چراکه اگر هوآوی بتواند این کار را بکند و در قراردادهایی که دارد این موضوع را جلو ببرد انحصار ایالات‌متحده در دسترسی به زیرساخت‌های ارتباطی در دنیا زیر سؤال می‌رود.

وی همچنین با اشاره به هشدار رئیس‌جمهور آمریکا به نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر اینکه در صورت موافقت دولت لندن با مشارکت شرکت چینی هوآوی در پروژه راه‌اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم، راه دو کشور در حوزه امنیت ملی از هم جدا می‌شود، گفت: از دیدگاه آمریکایی‌ها فعالیت شرکت‌های چینی در این زمینه می‌تواند آثاری به‌خصوص در حوزه امنیت داشته باشد.

کوهکن درخصوص پیشنهاد وزیر خزانه‌داری آمریکا که اگر طرف انگلیسی از همکاری با هوآوی صرف‌نظر کند قراردادهای تجاری قابل‌توجهی در انتظار دو کشور خواهد بود، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد همکاری انگلستان و چین غیر از بعد اقتصادی جنبه سیاسی هم دارد. سیاستمداران انگلیسی بر خلاف سیاست سازان و سیاستمداران بسیاری از کشورهای دنیا، حرفه‌ای‌تر و باتجربه‌تر هستند و برخی از آن‌ها در دیپ استیت انگلستان به‌عنوان معاون دائمی وزیر فعالیت می‌کنند.

 

رفتار ترامپ عامل انتخاب چندجانبه‌گرایی در بریتانیا

وی ادامه داد: رفتار آقای ترامپ پیش از برگزیت و نوع همکاری که با خانم ترزا می‌ داشت و برخی اظهاراتی که مطرح می‌کرد نشان داد که علی‌رغم اینکه به‌هرحال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به جهت تضعیف این اتحادیه، برایش یک اولویت است اما به انگلستان هم مانند همه جای دنیا حاضر نیست امتیاز خاصی بدهد و چنین تصمیمی هم نخواهد داشت.

این استاد روابط بین‌الملل با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد انگلیسی‌ها چندجانبه‌گرایی و گسترش اعضا در سبد روابط خارجی‌شان را در دستور کار قرار داده‌اند، افزود: این تصمیم حتی می‌تواند درگرفتن امتیاز بیشتر از ترامپ هم مؤثر باشد و سطح این همکاری و انحصار داشتن و یا نداشتن در حوزه زیرساخت ارتباطی را به ایالات‌متحده به‌عنوان برگ و موضع مذاکره مطرح کنند و از آن امتیاز بگیرند.

کوهکن درعین‌حال با اشاره به چراغ سبز مقامات امنیتی انگلیس به هواوی، گفت: آمریکایی‌ها متوجه هستند که سیاستمداران انگلیسی مانند سیاستمداران یک کشوری با عمر کوتاه که پیرامون ما حضور دارند نیستند و حرفه‌ای رفتار می‌کنند.

 

مذاکرات متعدد و بی‌نتیجه انگلیس با آمریکا

وی با اشاره به برخی ارزیابی‌ها و انتظارات در خصوص نزدیکی بیشتر روابط آمریکا و انگلیس پس از برگزیت و در دوره بوریس جانسون، افزود: انگلستان قبل از آقای جانسون هم خیلی امیدوار بود که آمریکایی‌ها حاضر باشند با توجه به استقبالی که از برگزیت دارند امتیازات زیادی به بریتانیا بدهند، اما سفرهای متعدد و صحبت‌های بسیار دوستانه و مذاکراتی که انگلیسی‌ها داشتند تقریباً هیچ‌کدامش به نتیجه‌ای نرسید. به نظر می‌رسد این نکته که سیاست عرصه تبادل منابع بر اساس میزان قدرت است و نه عرصه دوستی و دشمنی دائم، توسط دو طرف به‌خوبی به کار گرفته می‌شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: آقای جانسون هم اگرچه از بسیاری جهات شبیه ترامپ ارزیابی می‌شود اما می‌تواند از همین جهت هم شبیه ترامپ باشد که او به هیچ دوستی‌ای تاکنون در حوزه سیاست داخلی و خارجی ایالات‌متحده پایبند نبوده است.

 

روابط راهبردی انگلیس و آمریکا تغییری نمی‌کند

کوهکن درعین‌حال با تأکید بر اینکه در سطح رابطه راهبردی انگلیس و ایالات‌متحده آمریکا هیچ تغییری رخ نخواهد داد و همکاری آن‌ها ادامه خواهد داشت، گفت: در سطح اختلافات و مشکلاتی که در روابط و مسائل روزمره رخ می‌دهد مدیریتی صورت می‌گیرد؛ مثلاً بر سر تصادف فردی که با پاسپورت دیپلماتیک ایالات‌متحده وارد انگلستان شده بود جنجال گسترده‌ای در روابطشان ایجاد شد و درنهایت آمریکایی‌ها حاضر نشدند با انگلیسی‌ها همکاری کنند و آن‌ها هم تهدیدات پررنگی را مطرح کردند. این مسائل به اتحاد راهبردی آمریکا و انگلستان لطمه‌ای نخواهد زد.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد وقتی اختلافات اقتصادی میان اروپا و چین از یک‌سو و آمریکا در سوی دیگر اوج گرفت، نخست‌وزیر چین در سفری که به اروپا داشت به انگلیس پیشنهاد کرد که در مقابل سیاست‌هایی که آقای ترامپ اعلام می‌کند، باهم اتحاد بیشتری داشته باشیم. جالب بود که چه کشورهای قاره‌ای در اتحادیه اروپا و چه انگلستان، جداگانه این پیشنهاد را دریافت و همه به‌اتفاق این پیشنهاد را رد کردند. انگلیسی‌ها اعلام کردند که رابطه ما راهبردی است و نمی‌توانیم با شما در مقابل آمریکا متحد شویم. این فهم بعد از سال‌ها رابطه طولانی بین دو طرف شکل گرفته که به‌هرحال این اختلافات باعث صدمه زدن به این اتحاد راهبردی نشود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *