جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

Loading

ناکامی فرانسه در رهبری اروپا با تفکر جنگ سردی از امنیت

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ژئوپلیتیک با بیان اینکه فرانسه در رابطه با مبارزه با تروریسم امتحان خوبی پس نداده است، گفت: در شرایطی که اقدامات تروریستی مهم‌ترین نگرانی مردم اروپا در کمتر از یک دهه اخیر بوده، آقای مکرون تصور می‌کند هنوز در دوران جنگ سرد است و اولویت اول را گسترش سلاح‌های هسته‌ای و به رخ کشیدن آن در مقابل روسیه می‌داند.

دکتر عبدالرضا فرجی راد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور فرانسه که زرادخانه‌های اتمی کشورش را عامل امنیت اروپا و در راستای کمک به استقلال بیش‌تر این قاره دانسته بود، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، فرانسه و آقای مکرون در تلاش است که دستکم به لحاظ امنیتی رهبری این اتحادیه را بر عهده بگیرد.

 

اروپا امتحان خوبی در مبارزه با تروریسم پس نداد

وی با تاکید بر اینکه باید در نظر داشت که امروز امنیت، همچنین امنیت اتحادیه اروپا، صرفا با گسترش سلاح‌های هسته‌ای و به کنترل درآوردن آن به دست نمی‌آید، افزود: آن‌ها متوجه نیستند که شکل مسئله امنیت امروز متفاوت است و قدرت‌های بزرگ می‌توانند با همکاری‌های بیش‌تر و ضد تروریسم، نگرانی‌ها را کاهش دهند اما متاسفانه اروپایی‌ها و از جمله فرانسه امتحان خوبی در این باره پس ندادند.

فرجی راد ادامه داد: در کمتر از یک دهه اخیر، آنچه که تاکنون امنیت اتحادیه اروپا را به خطر انداخته و هر روز مردم این کشورها در ترس و نگرانی از یک حمله تروریستی به سر می‌برند همین اقدامات تروریستی است. در حالی که در سوریه، عراق و حتی در یمن شاهد بودیم که اروپایی‌ها کمک‌های گسترده نظامی به کشورهایی انجام دادند که همه متفق القول هستند که آن‌ها در منطقه هم از نظر فکری و هم مادی و پشتیبانی، حامی تروریسم هستند.

 

فرانسه هنوز تامین امنیت را مانند دوران جنگ سرد می‌بیند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آقای مکرون و فرانسه تصور می‌کنند هنوز در دوران جنگ سرد هستند و اولویت اول گسترش سلاح‌های هسته‌ای و به رخ کشیدن آن در مقابل روسیه است، گفت: اروپا هنوز نگرانی‌های عمده‌ای از جانب روسیه دارد و بر این اساس، تحریم روسیه را دنبال می‌کند و با ایالات متحده در این رابطه همراهی و هماهنگی دارد.

 

ضرورت تجدیدنظر در سیاست‌های فرانسه در قبال روسیه

فرجی راد تاکید کرد: فرانسوی‌ها باید در این تصور که روسیه دشمن اصلی اروپا است، تجدید نظر کنند؛ به جای آنکه این تنش‌ها را بالا ببرند و باعث افزایش حساسیت روس‌ها شوند، بهتر است با هماهنگی بیشتر، همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را گسترش دهند و روسیه را هم در مسائل اقتصادی اروپا بیش‌تر درگیر کنند و تحریم‌ها را کاهش دهند و از بین ببرند.

وی تصریح کرد: نظام تحریمی که ایالات متحده به وجود آورده و بعضا اروپایی‌ها از آن حمایت می‌کنند، نتیجه‌ای جز به خطر انداختن بیش‌تر امنیت کشورها و مناطق جغرافیایی ندارد.

 

رهبریت فرانسه بر اتحادیه اروپا مورد علاقه اروپایی‌ها نیست

این استاد مسائل ژئوپلیتیک در رابطه با خواست آلمان که فرانسه باید حاکمیت خود بر زرادخانه هایش را به اتحادیه واگذار کند، و پاسخ منفی مکرون به آن، اظهارکرد: بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، فرانسه با توجه به توانایی‌های نظامی و هسته‌ای‌اش، تلاش می‌کند رهبری اروپایی‌ها را به ویژه از نظر امنیتی و نظامی بر عهده بگیرد و این چیزی نیست که مورد علاقه سایر اعضای این اتحادیه از جمله آلمان، اسپانیا، لهستان و دیگران باشد.

وی افزود: علاوه بر آن برخی سیاست‌های فرانسه با سیاست‌های ایالات متحده آمریکا همخوانی ندارد و بعضی از این کشورها مانند ایتالیا، لهستان و سایر کشورهای اروپای شرقی تمایل دارند روابط نزدیکی با ایالات متحده و بریتانیای خارج شده از اتحادیه هم داشته باشند، لذا واکنش آلمان را می‌توان در این رابطه ارزیابی کرد.

فرجی راد همچنین در خصوص تاکید مکرون مبنی بر ضرورت انجام گفتگوهای راهبردی برای ایجاد چارچوبی حقوقی در زمینه رقابتهای تسلیحاتی، گفت: اگر منظور فرانسه گفتگوی راهبردی با اعضای اتحادیه اروپا است، می‌تواند به صورت متوازن و همسطح با آن‌ها گفتگو کند، آن هم در رابطه با مسائلی مانند ارتش ملی اروپایی که سالها بحثش وجود دارد. در واقع بعد از اینکه آقای ترامپ با فشار بر ناتو، این پیمان را سست کرد، باعث ناامیدی اعضای اروپایی آن شد، این مسئله قابل بحث است و خیلی از کشورهای اروپایی از جمله اتریش و آلمان هم آمادگی گفتگو بر روی این مباحث را دارند.

وی اضافه کرد: اما اگر فرانسه بخواهد رهبریت این کار را بگیرد و روسیه را جز اروپا تلقی کند و به دنبال گفتگوهای راهبردی باشد به نظر نمی‌رسد که سایر اعضای اتحادیه اروپا چنین نقشی را به فرانسه بدهند. وقتی چنین گفتگوهایی بخواهد خارج از اروپا و اتحادیه و در قالب گفتگوهای اروپایی – روسی شکل بگیرد انگلیس را هم باید دخالت دهند؛ چرا که این کشور هنوز آمادگی کاملی دارد تا در مسائل امنیتی اروپا با اتحادیه همکاری کند. طبیعتا در چنین فضایی، در درجه اول انگلیس و بعد آلمان و برخی کشورهای دیگر چندان نقش بالاتری را برای فرانسه قائل نیستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *