جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

مکرون: توافق تجاری اتحادیه اروپا با مرکوسور «بسیار بد» است  

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه توافق تجاری پیشنهادی بین اتحادیه اروپا و بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به گروه مرکوسور را به دلیل فقدان ملاحظات آب و هوایی مناسب، توافقی «بسیار بد» توصیف کرد.

گام‌های اساسی برای شکوفایی اقتصاد هسته‌ای در سال ۱۴۰۳

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: سال ۱۴۰۳ تکیه شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها بر شکوفایی اقتصادی فناوری هسته‌ای در حوزه کاربرد پرتو‌ها است و یکی از اولویت‌های اصلی راه‌اندازی پی‌درپی سامانه‌های پرتودهی در کشور خواهد بود.

رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس غزه برای تنبیه اسرائیل بود

تهران- ایرنا- وزیر پیشین امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه «نتانیاهو به خطری برای اهداف غرب تبدیل شده است»، گفت: رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس در غزه برای تنبیه اسرائیل بود و نتانیاهو متقاعد شده که واشنگتن می‌خواهد او را سرنگون کند.

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

Loading

ترکیه و عملیات راهبردی سوریه در ادلب

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به اهمیت موفقیت ارتش سوریه در آزادسازی «معره النعمان» و «خان طومان» و مناطقی از ادلب گفت: دشوارترین عملیات، عملیات ادلب است چراکه به نظر می‌رسد بر اقدامات نظامی سوریه و روسیه در این منطقه اختلاف‌نظر جدی با ترکیه وجود دارد و دو طرف راهبردهای متفاوتی دارند.

جعفر قناد باشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه حفظ تمامیت ارضی سوریه راهبردی در دستور کار ارتش این کشور است، خاطرنشان کرد: سوریه تلاش می‌کند به بقایای حضور تروریست‌هایی که در شمال غربی سوریه و استان ادلب و حومه حلب مستقر شده‌اند، پایان داده شود.

وی ادامه داد: ارتش سوریه در مدت دو – سه سال گذشته به‌تدریج پیشروی‌های خوبی انجام داد که در میدان نبرد بسیار با اهمیت بود. دشوارترین عملیات، عملیات ادلب است، چراکه به نظر می‌رسد بر اقدامات نظامی سوریه و روسیه در این منطقه اختلاف‌نظر جدی با ترکیه وجود دارد و دو طرف راهبردهای متفاوتی دارند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به اظهارات اردوغان پس از پیشروی‌های ارتش سوریه در ادلب، مبنی بر اینکه روسیه و سوریه تعهد کرده بودند طبق معاهده سوچی در ادلب عملیات نظامی انجام ندهند و اگر این درگیری‌ها مهار نشود، بازهم حمله نظامی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد ترکیه عملاً با راهبرد سوریه مبنی بر حفظ تمامی ارضی این کشور مخالف است.

 

تلاش آمریکا و اسرائیل برای ضعیف نگه‌داشتن سوریه

وی درعین‌حال با اشاره به نقش کشورهای خارجی در موفقیت سوریه نسبت به پاک‌سازی ادلب تاکید کرد: راهبرد آمریکا و اسراییل این است که همچنان برای ضعیف نگه داشتن دولت سوریه، تروریست‌ها در این کشور فعال باشند.

قنادباشی در تشریح مهم‌ترین علل این مواضع ترکیه گفت: به‌هرحال ترکیه از قِبل آوارگان در کشورش از اتحادیه اروپا مبالغی را دریافت می‌کند. این کشور در واقع خود را به‌عنوان مانع حرکت مهاجران و تروریست‌ها به سمت اروپا معرفی کرده و از امتیازات آن بهره‌برداری می‌کند.

وی افزود: علاوه بر آن ترک‌ها نسبت به کردها احساس خطر می‌کنند و همواره به اشکال مختلف با آن‌ها وارد مناقشه بوده‌اند. با توجه به اینکه عقبه کردهای ترکیه در سوریه و عراق حضور دارند، بنابراین آن‌ها نمی‌خواهند کردهای مقیم شمال سوریه تحرکاتشان را علیه ترکیه آغاز کنند. به همین دلیل هم هست که نسبت به وضعیت ادلب حساسیت دارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به واکنش انتقادی روسیه به اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه مسکو به همه تعهدات خود در قابل ادلب پایبند بوده و به‌طور کامل آن را اجرا کرده است، اظهار کرد: ترک‌ها در اجلاس‌های دوجانبه و سه‌جانبه قول‌هایی به سوریه و روسیه می‌دهند، اما این همکاری هیچ‌گاه همکاری جدی‌ای نمی‌شود. در شرایط کنونی روسیه از سوریه در قبال ترکیه حمایت می‌کند.

 

اهمیت موفقیت سوریه در آزادسازی خان طومان

قنادباشی موفقیت ارتش سوریه در آزاد سازی «معره النعمان» و «خان طومان» و مناطقی از ادلب را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: روستای خان طومان که اکنون شهرکی شده است در اختیار تروریست‌ها بود و به جاده استراتژیک حلب – دمشق مسلط بود؛ بنابراین دولت سوریه برای اینکه بتواند عملیات بعدی را صورت دهد، سعی کرد تسلط تروریست‌ها را بر این جاده کاهش دهد که عملیات موفقیت‌آمیزی بود.

وی با بیان اینکه ترک‌ها همچنان انتقادات جدی خود را نسبت به بشار اسد و دولت سوریه مطرح می‌کنند و از قدرت گرفتن آن خشنود به نظر نمی‌رسند، اظهارات مقامات ترکیه را مسبوق به سابقه دانست و گفت: زمانی که عملیات جدی مانند عملیات خان طومان صورت می‌گیرد و یک سنگری فتح می‌شود، ترکیه شروع به انتقادات تند می‌کند.

 

پیشروی‌های ارتش سوریه ادامه دارد

این کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با چشم‌انداز عملیات سوریه در ادلب با وجود تهدیدات ترکیه نیز یادآور شد: مردم ترکیه خواستار آرامش و پایان نابسامانی‌ها هستند و انتقاداتی به دولت در قبال سیاست‌هایش در سوریه دارند. طی هشت سال گذشته جبهه مقاومت در سوریه نشان داده که به‌رغم خواست غرب، ارتجاع عربی و ترکیه توانسته تروریست‌ها را مهار کند و به نظر می‌رسد این پیشروی‌ها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نیروهای مقابل پیشروی‌های سوریه در داخل کشورشان مشکلات زیادی دارند، گفت: اسرائیلی‌ها در داخل و در برابر فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها مشکلات زیادی دارند، آمریکایی‌ها هم باوجود آقای ترامپ با مسائل متعددی مواجه هستند. ارتجاع عربی هم در مقابل مسئله یمن درمانده است، لذا به نظر می‌رسد باوجود تهدیدات موجود، این پیروزی‌ها ادامه دارد.

قنادباشی تأکید کرد: به‌هرحال سوریه تجربیات زیادی در سال‌های گذشته به دست آورده است که ناشی از همراهی مردم سوریه و هم‌پیمانانش است. ناشکیبایی‌ها و فریادها ناشی از این نگرانی است که می‌دانند سوریه ممکن است پیروز شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *