جدیدترین مطالب

آخرین آمار شهدای فلسطین پس از ۲۰۰ روز جنگ

دفتر اطلاع رسانی دولت در غزه اعلام کرد در ۲۰۰ روز گذشته از حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوارغزه، ۴۱ هزار و ۱۸۳ فلسطینی شهید و یا مفقود شدند که ۱۴ هزار و ۷۷۸ نفر از شهدا کودک هستند.

افزایش بهای جهانی نفت

به گزارش پایگاه اینترنتی اویل پرایس هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه مه با شش صدم درصد افزایش ۸۱ دلار و ۹۳ سنت معامله شد.

تله بدهی

تله بدهی

زهرا صدرا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در ماه مه ۲۰۲۳، رئیس جمهور چین، ۳.۷ میلیارد دلار وام و کمک بلاعوض به پنج کشور همسایه آسیای مرکزی داد. (دولت پکن دارای سه نهاد اصلی به نام‌های بانک خلق چین، بانک صادرات و واردات چین و بانک توسعه چین است که به کشورهای آسیای مرکزی وام می‌دهد). بانک توسعۀ چین وام ویژه‌ای به مبلغ ۱.۴۵ میلیارد دلار برای همکاری چین و آسیای‌مرکزی اختصاص داده که برای توسعۀ منابع انرژی، معدن و پروژه‌های زیربنایی در آسیای‌مرکزی است؛ اما باید تاکید کرد که چین تنها برای تحقق پروژه‌ها توسط کشورهای آسیای مرکزی این وام‌ها را اختصاص نداده، بلکه این کشور در قبال پرداخت مبالغ هنگفت «مشارکت شرکت‎‌های چینی در هر پروژه» را هدف خود قرار داده است. 
Loading

أحدث المقالات

آخرین آمار شهدای فلسطین پس از ۲۰۰ روز جنگ

دفتر اطلاع رسانی دولت در غزه اعلام کرد در ۲۰۰ روز گذشته از حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوارغزه، ۴۱ هزار و ۱۸۳ فلسطینی شهید و یا مفقود شدند که ۱۴ هزار و ۷۷۸ نفر از شهدا کودک هستند.

تداوم حمایت تسلیحاتی انگلیس از اوکراین، محور گفت‌وگوی سوناک و زلنسکی

لندن – ایرنا – هم‌زمان با افزایش نگرانی مقام‌های اروپایی از احتمال بازگشت «دونالد ترامپ» به کاخ سفید و قطع حمایت‌های مالی و تسلیحاتی‌ واشنگتن از کی‌یف، نخست وزیر انگلیس به رئیس جمهوری اوکراین اطمینان داد که لندن به حمایت از این کشور در جنگ با روسیه ادامه خواهد داد.

چرا حزب الله لبنان در تنش‌های سنگین اخیر میان ایران و اسرائیل ورود نکرد؟ / رمزگشایی از تصمیم مهم تهران و حزب الله

تحلیلگران معتقدند تمایل به حفظ قدرت آتش حزب الله برای زمانی که اسرائیل تهدیدات خود برای عقب راندن این گروه از مرز را عملی کند، راه حل دیپلماتیکی برای حل موضوع وجود نداشته باشد، به توضیح خویشتن داری نسبی حزب الله در تحولات اخیر کمک می‌کند. تمایل ایران برای اجتناب از یک واکنش جدی تری آمریکا و اسرائیل به گروه حزب الله نیز یکی از عوامل موثر در این تصمیم بوده است.

Loading

تلاش ترامپ برای به حاشیه راندن روند استیضاح

۱۳۹۸/۱۱/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد روابط بین الملل با بیان اینکه تیم ترامپ تلاش می کند با اقداماتی اتهامات او را تحریف کند و با بحران سازی در روند استیضاح تاثیر بگذارد، گفت: تاثیر زیادی که استیضاح در لایه های عمومی جامعه آمریکا داشت، قابل توجه است؛ تاثیری که اکنون خود را نشان نمی دهد و در زمان انتخابات شاهد آن خواهیم بود.

دکتر محمود دهقان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در رابطه با وضعیت کنونی استیضاح ترامپ، با بیان اینکه از ابتدا معلوم بود که استیضاح به برکناری آقای ترامپ منجر نمی شود، اظهار کرد: دموکراتها مایل بودند که ترامپ را مهار کنند. آنها تلاش کردند وجهه او را از بین ببرند تا منجر به کاهش محبوبیتش شوند و آرای خاکستری در انتخابات آینده از آقای ترامپ فاصله بگیرد چرا که در آمریکا مردم به دروغگویی حساسند و ترامپ هم که سلطان دروغ شده است.

وی با یادآوری اینکه چون جمهوری خواهان در سنا اکثریت هستند درخواست شاهدین جدید را رد کردند و مدت استیضاح را کوتاه کردند تا بتوانند پرونده را سریع جمع کنند، افزود: از زمانی که کتاب آقای جان بولتون منتشر شد مقداری شرایط تغییر کرده و پیچیده تر شده است، او در کتابش به صراحت نوشته که آقای ترامپ با عمد و آگاهی نسبت به اینکه اقدامش خلاف قانون است از رئیس جمهور اوکراین خواست که درباره تخلفات پسر آقای جو بایدن تحقیق کند و در حقیقت منافع ملی آمریکا و بودجه ای که آمریکا برای کمک سالیانه به اوکراین تصویب کرده را به امر شخصی گره زده است.

این استاد دانشگاه در عین حال گفت: باز هم به نظر می رسد که استیضاح ترامپ رای نخواهد آورد و ترامپ برکنار نخواهد شد؛ اما دیگر ننگ این پدیده استیضاح و نسبت «اولین محاکمه قرن بیست و یک» بر روی پیشانیش خواهد ماند.

دهقان در خصوص چگونگی بهره گیری دموکراتها از شرایط ایجاد شده در استیضاح علی رغم برخی نظر سنجی ها مبنی بر افزایش محبوبیت ترامپ، گفت: آقای ترامپ در بین روشنفکران آمریکا جایی ندارد. تمام روشنفکران، رسانه ها و روزنامه نگاران به دلیل توهین هایی که انجام داده از ابتدا با او مشکل داشتند و هنوز هم این مشکل را دارند. در انتخابات قبل او در شهرهای بزرگ پر جمعیت دانشگاهی رای نیاورد و بیشتر در حاشیه ها رای بالا داشت.

 

هدف استیضاح بیشتر جذب آرای خاکستری بود

وی افزود: در شرایط فعلی آن وضعیت بدتر شده است. مناطق دانشگاهی، ثروتمند و با سواد آمریکا با او به شدت مشکل دارند و این تلاش ها در استیضاح برای این بود که بتوانند آرای خاکستری طبقه متوسط را از ترامپ بگیرند. اگر چه ترامپ هم به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی مردم محبوبیتهایی برای خود کسب کرده است اما در مجموع هدف استیضاح بیشتر جذب آرای خاکستری بود و دموکراتها احساس می کنند در این رابطه به نتیجه رسیده اند.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه خطر اینکه در انتخابات 2020 مطالب پرونده استیضاح برای ترامپ مشکل ساز شود خیلی زیاد است، گفت: به خصوص اینکه اگر آمریکایی ها به توافق بر سر حضور آقای سندرز در انتخابات ریاست جمهوری برسند این مساله تبدیل به دعوای رو در رو و علنی خواهد شد.

 

تاثیر در روند استیضاح با بحران سازی و تحریف اتهامات

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به تلاش های تیم ترامپ مبنی بر اینکه او آسیب های کمتری در اثراین استیضاح متحمل شود، گفت: تیم او تلاش می کند با اقداماتی اتهامات را تحریف کند و با بحران سازی در روند استیضاح تاثیر بگذارد. هر سیاست مداری در شرایطی عملیاتی انجام می دهد که به آن فرار به جلو می گویند. مانند همین کاری که با عنوان رونمایی از معامله قرن انجام دادند.

وی توضیح داد: مشخص است که این طرح موفق نخواهد بود، اما آقای ترامپ در داخل می خواهد آرای یهودی ها را جذب کند، مخصوصا اینکه اکثر سناتورها یهودی هستند می خواهد بر آنها تاثیربگذارد. آقای نتانیاهو نیز که پرونده قضایی دارد می خواهد بر رای انتخابات آخر فوریه تاثیر بگذارد.

 

استیضاح تاثیر زیادی در لایه های عمومی جامعه داشت

دهقان افزود: تیم حقوقی آقای ترامپ تلاش می کند و موفق هم شد که از حضور شاهدان جدیدی که کنگره می توانست احضار کند جلوگیری کند. کماکان هم این کار را انجام می دهد، اما در مجموع چون رسانه های آمریکایی به ویژه سی. ان. ان با آقای ترامپ مشکل دارند و تمام نشست ها را مستقیم پخش می کنند تاثیر زیادی که استیضاح در لایه های عمومی جامعه داشت قابل توجه است. تاثیری که اکنون خود را نشان نمی دهد و در زمان انتخابات شاهد آن خواهیم بود. کما اینکه برای خانم کلینتون هم همین اتفاق افتاد و تشریح عملکرد همسرش در دادگاه استیضاح، در بدنام کردن خانم کلینتون تاثیر گذاشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *