أحدث المقالات

Loading

معامله قرن فرصتی برای همکاری دولت‌های اسلامی در دفاع از فلسطین

۱۳۹۸/۱۱/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه ضمن برشمردن ابعاد طرح موسوم به معامله قرن، تاکید کرد: این طرح حتی نسبت به فرایند اسلو هم امتیازی ندارد و وعده های توسعه اقتصادی که به فلسطینی ها داده شده بیهوده و شبیه جوک است. رونمايي از طرح خائنانه معامله قرن فرصتي است براي انسجام و وحدت امت اسلام و همكاری بين دولت هاي اسلامي در دفاع از حقوق ملت فلسطين.

محمد مهدی شریعتمدار در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه تقریبا می توان گفت طرح موسوم به معامله قرن نکته جدی جدیدی جز ادامه و افزایش میزان تجاوزات رژیم صهیونیستی به حقوق مردم فلسطین ندارد، خاطرنشان کرد: قبلا هم آمریکایی ها بیت المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام و سفارت خود را به آنجا منتقل کرده بودند. جولان را هم جزء رژیم صهیونیستی دانسته و روابط خود را با فلسطین را قطع و کمکهایشان به کمیساریای پناهندگان قطع کرده بودند.

 

تحمیل رسمی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

وی با یادآوری اینکه در دوره ترامپ اقدامات خصمانه مختلفی را شاهد بودیم، افزود: آنها امروز هم رسما می خواهند بیت المقدس را پایتخت دولت یهودی صهیونیستی قرار دهند و تنها چند محله را در اطراف شهر بیت المقدس به فلسطینی ها بدهند که هیچ ارزش سرزمینی و سیاسی ندارد.

 

ابعاد طرح معامله قرن

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به نقشه رونمایی شده از سوی ترامپ در باره حدود اراضی  صهیونیستی و فلسطینی، گفت: در این نقشه با الحاق کل نوار «غور اردن» و «نحرالمیت» فاصله ای به طور کامل بین آنچه در نقشه جدید کرانه غربی نامیده می شود و کشور اردن می افتد و در واقع هیچ ارتباط سرزمینی با کشورهای دیگر وجود ندارد. این بخش که از دیدگاه آمریکایی ها کرانه غربی جدید است به صورت چند جزیره به فسطینی ها داده خواهد شد که در فواصل آن حضور نیروهای امنیتی و شهرکهای صهیونیستی باعث تکه تکه کردن این بخش هم خواهد شد که به لحاظ راهبردی شرایط بسیار پیچیده تری است.

وی با بیان اینکه امکان «معاوضه سرزمینی» و جابجایی جمعیت هم در این طرح عنوان شده است، افزود: حتی علاوه بر اینکه بخش هایی از سرزمینهای 1967 یعنی کرانه غربی و نوار غزه که طبق مقررات بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل، سرزمین های فلسطینی تلقی می شوند به رژیم صهیونیستی داده می شود، ما شاهد جابجایی جمعیت هم خواهیم بود. یعنی بخش هایی از جمعیت اراضی سال 1948 که طبق این قطعنامه ها سرزمین رژیم صهیونیستی تلقی می شود به مناطق 67 و یا به تعبیری مناطق جدید فلسطینی منتقل خواهند شد تا ما شاهد یک دولت یهودی خالص باشیم.

شریعتمدار با اشاره به گنجانده شدن خلع سلاح، حتی منع داشتن سلاح شخصی برای بالاترین مقام منطقه غزه و کرانه غربی جدید در طرح موسوم به معامله قرن، گفت: مساله بسیار مهم در این طرح حق بازگشت فلسطینی ها است؛ گفته شده فلسطینی ها هر جا هستند همان جا مشکلشان حل شود و به فلسطین اشغالی نمی توانند برگردند.

وی همچنین با بیان اینکه براساس این طرح فلسطینی ها باید دولت یهودی را به رسمیت بشناسند آن هم با تغییر در مرز شرقی و کرانه غربی، تغییر جمعیتی، بحث قدس و دیگر مسائل، اضافه کرد: این تاکید به معنای آن است که دیگر هیچ مقاومتی وجود نداشته باشد و فلسطینی ها این شرایط را به رسمیت بشناسند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اظهارات ترامپ که  این طرح را برد – برد ارزیابی کرده بود، گفت: این طرح حتی صدای داعیه داران طرح دو دولت که ناشی از قطعنامه های سازمان ملل است و حتی دبیر کل سازمان مل را هم درآورده است. ترامپ در مقایسه با چه شرایطی این طرح را برد – برد توصیف کرده است! اگر نسبت به حقوق تاریخی ملت فلسطین و کشور یکپارچه فلسطین مقایسه می کند که اصلا چنین بردی در آن وجود ندارد. اگر حتی نسبت به قطعنامه های سازمان ملل و سرزمین های 48 و 67 در نظر بگیریم، این هم به شدت دارای منزلت بسیار نازلتری است نسبت به حتی سرزمین های 1967.

وی ادامه داد: اگر می گوید که ما تونل زیر زمینی برای وصل کردن غزه به کرانه غربی ایجاد می کنیم بخشی از قدس را می دهیم و یا 50 میلیارد دلار در آنجا سرمایه گذاری می کنیم باید گفت وصل کردن غزه به کرانه غربی آن هم تحت کنترل رژیم صهیونیستی چه ارزشی دارد، در حالی که خود کرانه غربی تکه پاره و ارتباطش با اردن هم قطع شده است. اگر هم این طرح تحقق پیدا کند، وعده آن 50 میلیارد هم تلاش دیگری است برای دوشیدن کشورهای عربی خلیج فارس.

 

وعده توخالی توسعه اقتصادی

شریعتمدار افزود: در زمانی که فلسطینی ها در محاصره کامل به سر می برند و امکان ارتباط با خارج و انجام صادرات و واردت و حتی دریافت سوخت، دارو و مواد غذایی لازم و مسائل دیگر را ندارند که نمونه هایی از آن را در سالهای گذشته شاهد بودیم، سخن گفتن از توسعه اقتصادی و ایجاد واحدهای صنعتی و زراعتی و مسائلی از این دست بیهوده و بیشتر به یک جوک شبیه است. وقتی فلسطینی ها با دنیای خارج قطع ارتباط هستند این یک وعده سر خرمن است.

 

معامله قرن نسبت به فرایند اسلو هم امتیازی ندارد

وی ادامه داد: اگر بحث ایجاد دولت فلسطینی است این طرح را حتی نسبت به «طرح دو دولت» که آن را نمی پذیرفتیم بسیار طرح فروکاسته شده ای باید تلقی کرد و حتی نسبت به فرایند اسلو هم امتیازی ندارد بلکه بسیار نازل تر از آن است.

شریعتمدار با بیان اینکه اگر بُرد فلسطینی ها در بحث آوارگان فلسطینی و حق بازگشت آنها به سرزمین مادری است که این هم به طور کل و برای همیشه لغو خواهد شد، ادامه داد: بنابراین مشخص نیست که آقای ترامپ از چه امتیازی برای مردم فلسطین سخن می گوید!

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به انتقادات برخی کشورها و حتی رئیس تشکیلات خودگردان نسبت به طرح موسوم به معامله قرن، تصریح کرد: این طرح حتی صدای «محمود عباس» را درآورده است. حتی محمود عباس به عنوان رئیس دستگاه خودگردان که فرآیند اسلو را پذیرفته، زیر بار همه طرح ها رفته و با دولت رژیم صهیونیستی تا سرحد همکاری امنیتی هم پیش رفته، بعضی از مبارزان فلسطینی را تحویل دستگاه های امنیتی داده و زیر بار مواضع کشورهای عربی به اصطلاح طرفدار صلح و عادی سازی روابط رفته می گوید این طرح یک خیانت است و من در سالهای پایانی عمرم حاضر نیستم زیر بار خیانت بروم. ترجیح می دهم که شهید بشوم تا اینکه خائن بمیرم. او تماسهای تلفنی مکرر ترامپ را پاسخ نداده و حتی زیر بار تهدیدات ترامپ هم نمی رود.

وی در عین حال با اشاره به اخبار منتشر شده درباره مکالمه تلفنی عباس با رهبران عربستان نیز گفت: باید دید این گفتگوها نهایتا به کجا خواهد انجامید.

 

معامله قرن سرپوشی بر بحران امروز آمریکا در منطقه

این تحلیلگر مسائل منطقه زمانبدی اعلام این طرح را نکته بسیار مهمی دانست و اضافه کرد: این طرح برای سرپوش گذاشتن بر بحرانی است که امروز آمریکا در منطقه دچار آن است. همچنین برای بهره برداری در انتخابات آتی آمریکا و مناسبات داخلی در سنا و در راستای احیای نتانیاهو و بقای او در قدرت ارزیابی می شود.

این اقدام بعد از شکستهای مکرر آمریکا، به خصوص بعد از حمله اخیر ایران به پایگاه عین الاسد که آمریکایی ها مجبور شدند به شدت اخبار آن را سانسور کنند و به مرور میزان تلفات و خسارات آن روشن می شود، همچنین شرایط آمریکایی ها در منطقه و تظاهرات مردم عراق برای خروج نیروهای آمریکایی و مطالبه جدی برای بیرون رفتنشان از منطقه و در شرایطی که حتی هم پیمانان آمریکا در منطقه و مشخصا کشورهای خلیج فارس از بیم آنکه مورد حملات تلافی جویانه قرار بگیرند حاضر نیستند با آمریکا همراهی کنند یا اجازه شروع و آغاز حملات را از پایگاه های آمریکایی را از کشورهای خودشان بدهند، صورت گرفته است.

وی توضیح داد: علاوه بر آن با توجه به استیضاح ترامپ در سنا و نزدیکی انتخابات آینده آمریکا و و شرایط سختی که ترامپ در آن قرار گرفته و تلاش می کند دست به اقداماتی بزند که وضعیتش را بهبود ببخشد و استیضاح را تحت الشعاع قرار دهد و دستاوردی داشته باشد آمریکایی ها تصمیم گرفتند در این مقطع چنین طرحی را اعلام کنند.

 

اعلام معامله قرن دوپینگی به نفع نتانیاهو

شریعتمدار همچنین درخصوص وضعیت رژیم صهیونیستی در زمانی که طرح معامله قرن اعلام شد، نیز گفت: در رژیم صهیونیستی هم شاهد برخی مسائل هستیم، به طوری که حتی رئیس حزب « اسرائیل خانه ما» هم اعلام کرد که این اقدام در این زمان و پیش از انتخابات اسرائیل و همزمان با جلسه بررسی مصونیت نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، و شرایط موجود در این رژیم، دوپینگ و تلاشی به نفع نتانیاهو است و شاهدیم که نتانیاهو به آمریکا رفت و با نمایشی که صورت گرفت تلاش کرد که برای تقویت موضع خود از این طرح بهره برداری کند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به سفر نتانیاهو به مسکو، و همچنین مواضع روسها در خصوص معامله قرن، موضع سیاسی روسیه در مخالفت با این طرح را مثبت برشمرد و افزود: از دید روسیه هم این طرح مخالف با مقررات پیشین بین المللی و قطعنانه های سازمان ملل ارزیابی شده است. این موضع سیاسی خوب و مثبتی است؛ اما در عین حال روسیه و رژیم صهیونیستی دارای سطح خوبی از روابط دیپلماتیک هستند؛ بحث یهودیان مقیم روسیه و ماندن آنها و یا مهاجرت به سرزمین های اشغالی همواره یکی از عناصر موثر در سیاستهای روسیه بوده است.

 

بیانیه سوال برانگیز مصر و عربستان

وی درخصوص راه های تاکتیکی و راهبردی پیش روی فلسطین و کشورهای همراه مقاومت، نیز تصریح کرد: متاسفانه بیانیه وزارت خارجه های مصر و عربستان و اینکه از طرح استقبال کرده و از فلسطینی ها خواسته اند با نظارت آمریکایی ها مذاکره کنند و طرح صلح را بپذیرند واقعا سوال برانگیز بود. حداقل عربستان سعودی برای حفظ اعتبار «طرح صلح فهد» که بعدا به نام طرح صلح اعراب معروف شد و با این طرح به شدت متفاوت بود، باید دست کم در نحوه بیان و تنظیم بیانیه جور دیگری عمل می کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: صرف نظر از اینکه متاسفانه شاهد مواضع این گونه در طرح صلح بودیم و اینکه گفته می شود هزینه های مالی طرح معامله قرن باید توسط کشورهای عربی خلیج فارس تامین شود، از زمان شروع این بحران و مهاجرت صهیونیست ها و با وجود همه طرح ها و جنگها و اقدامات در هیچ یک از این طرح ها رژیم صهیونیستی و حامیان استکباری شان نتوانستند شعله قیام فلسطین را خاموش کنند. این واقعا یکی از استثناهای تاریخ است که بعد از گذشت چند نسل ما همچنان شاهد هستیم که فلسطینی ها بر حقوق خود اصرار می ورزند.

شریعتمدار با اشاره به اقدامات و انتقادات صورت گرفته از سوی محمود عباس و اسماعیل هنیه دعوت و همگرایی نیروای فلسطینی و تاکید بر مقاومت گفت: مرجعیت شیعه و همه نیروهای کشورهای منطقه مقاومت موضع شدید و قاطعی در این باره داشتند و همچون گذشته که همه طرح های خائنانه به نتیجه نرسید و نتوانست آتش قضیه فلسطین را خاموش کند این طرح هم نخواهد توانست به اهداف استکباری اش برسد و بلکه مقدمه ای خواهد شد برای اینکه در کنار سایر دستاوردها و پیروزی هایی که مقاومت در منطقه تحقق بخشیده، پیروزی دیگری هم نصیب جریان و جبهه مقاومت شود. در هر حال، رونمایی از طرح خائنانه معامله قرن فرصتی است برای انسجام و وحدت امت اسلام و همکاری بین دولت های اسلامی در دفاع از حقوق ملت فلسطین.

 

آمریکایی ها خواب هایی برای کل منطقه دیده اند

وی تاکید کرد: نکته این طرح فقط فلسطین نیست، به نظر می رسد آمریکایی ها برای کل منطقه خواب هایی را دیده اند؛ از جمله در بحث تقسیم عراق به چند اقلیم و حتی تا هفت اقلیم را شاهد بوده ایم و تغییرات دیگر و یا آنچه با نام سایکس پیکوی دوم مطرح است. البته یکی از اهداف مهم این طرح ها همان نکته ای است که آقای ترامپ در سخنانش گفت و آن اینکه امنیت رژیم صهیونیستی برای آن ها خط قرمز است و تامین آن در صدر همه طرح ها و سیاست های خاورمیانه ای ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *