جدیدترین مطالب

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

روایت خبرگزاری روسی از سخنان جلالی درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

تهران-ایرنا- تاس خبرگزاری روسی به نقل از کاظم جلالی سفیر تهران در مسکو گفت: عملیات تلافی جویانه علیه رژیم صهیونیستی کامل شده است، اما ایران در صورت هرگونه حمله ای به اسرائیل و همدستان غربی اش با ابزار و قدرت بیشتری پاسخ می دهد.

دستان خالی غرب برای دلداری بی‌بی

لندن – ایرنا – کشورهای غربی درحالی برای دلداری سران رژیم اسرائیل درپی عملیات کوبنده وعده صادق، به تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران متوسل شده‌اند که اولا چوب خط تحریم‌های تسلیحاتیِ غرب علیه ایران پرشده و اهرمی برای فشار بیشتر باقی نمانده و در ثانی توان نظامی ایران هرگز تابع و در بند محدودیت‌های غیرقانونی وضع شده از سوی طرف‌های غربی نبوده است.

سیاستمدار اسپانیایی وضع تحریم علیه ایران را ریاکارانه خواند

تهران- ایرنا- «یونه بلارا» رهبر حزب پودموس اسپانیا از «ریاکاری» اتحادیه اروپا در وضع تحریم علیه ایران و چشم‌پوشی از جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و این اتحادیه را به همدستی در کشتار فلسطینی‌ها متهم کرد.

واکنش رژیم صهیونیستی به وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

تهران-ایرنا-یسرائیل کاتس وزیر امورخارجه این رژیم نیز در واکنش به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد از سوی آمریکا گفت: به ایالات متحده به خاطر وتو این قطعنامه تبریک می گویم.

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

تهران- ایرنا- فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپادها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.

وزرای خارجه ایران و امارات درباره تحولات منطقه رایزنی کردند

نیویورک – ایرنا- شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده در تماس تلفنی، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، درباره تحولات منطقه ای گفتگو و رایزنی کردند.

Loading

پیامدهای راهبردی سقوط هواپیمای آمریکا در افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه سقوط هوایپمای آمریکایی نشان می دهد این کشور چنان در منطقه آسیب پذیر شده است که از سوی طالبان هم ضربه می خورد، گفت: اگر ثابت شود این اقدام از سوی طالبان انجام شده ممکن است سیاست آمریکا در مقابل طالبان تغییر کند.

پیرمحمد ملازهی در گفتگو با سایت شورای رهبردی روابط خارجی با اشاره به سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی آمریکا چنان در منطقه آسیب پذیر شده است که از سوی طالبان هم ضربه می خورد و برای اولین بار آمریکایی ها در عراق در موقعیتی قرار گرفتند که هم پارلمان عراق تصویب کرده که نظامیان آمریکا خارج شوند و هم نیروهای مخالف مرتب به سفارت و مقرهایی که آمریکایی ها حضور دارند راکت شلیک می کنند.

 

ابهت آمریکا در منطقه زیر سوال رفته است

وی ادامه داد: برای اولین بار بود که سپاه به پایگاه عین الاسد حمله کرد، پایگاهی که برای آمریکایی ها بسیار جدی است و ابهتی که آنها در منطقه داشتند واقعا زیر سوال رفته است. اگر از این زاویه به مساله نگاه کنیم خواهیم دید فشار برای خارج شدن آمریکایی ها از منطقه بسایر زیاد شده است. علاوه بر این در داخل آمریکا هم فشارهایی در این زمینه وجود دارد.

این کارشناس مسائل افغانستان در عین حال با تاکید بر اینکه بزرگترین سفارت دنیا سفارت آمریکا در بغداد است که عمده کارکنانش نیروهای امنیتی و نظامی هستند، افزود: بعید به نظر می رسد که آنها تحت فشار تصمیم بگیرند عراق و افغانستان را تخلیه کنند. آمریکایی ها اهداف استراتژیکی در منطقه دارند و براساس آن در منطقه باقی می مانند. حتی اگر مجبور باشند نیروهای نظامی شان را به شکل ظاهری خارج کنند، با تغییر لباس آنها را در قالب نیروهای دیپلماتیک در این کشورها نگاه می دارند.

ملازهی در رابطه با تاثیر و عواقب سقوط این هواپیما در افغانستان بر افزایش فشارها بر دولت ترامپ، گفت: یکی از مسائلی که دولت ترامپ در خصوص آن تحت فشار است وضعیت نظامیان آمریکا است و امروزه به شکل بسیار جدی تری این مسائل مطرح است.

 

فشار بر ترامپ برای خروج سربازان آمریکا از منطقه

وی ادامه داد: آمریکایی ها از قبل برنامه ریزی کرده بودند که نیروهایشان را در افغانستان کاهش دهند. از آن سو مذاکراتی را با طالبان پیش می بردند و شرط طالبان هم برای اینکه به صلح برسند این  است که آمریکایی ها نیروهایشان را خارج کنند. در عراق هم پارلمان، تصویب کرده آمریکا نیروهایش را از عراق خارج کند. با در نظر گرفتن مجموعه اینها به نظر می رسد که هر تلفاتی که امریکایی ها  در این منطقه بدهند فشار روی آقای ترامپ برای اینکه یک تصمیم قطعی برای خروج سربازان امریکایی بگیرد، افزایش پیدا می کند.

این کارشناس تحولات افغانستان با اشاره به ادعای طالبان مبنی بر ساقط کردن این هواپیما از سوی آنها، در تشریح آثار این اقدام در «مذاکرات صلح» آمریکا با طالبان گفت: مذاکرات مدتها است که ادامه دارد و در روزهای گذشته هم قرار بود آقای زلمای خلیل زاد و نماینده طالبان برای امضای توافقنامه ای که حاصل شده زمانی را تعیین کنند. اما آن طور که طالبان ادعا می کند در آخرین مرحله آمریکایی ها پیشنهادات جدیدی را روی میز گذاشته اند که برای طالبان قابل قبول نبوده است.

 

مذاکرات آمریکا و طالبان به بن بست رسیده بود

ملازهی اضافه کرد: صرف نظر از این مساله، بن بستی در مذاکرات به وجود آمده و آن اینکه از نظر آمریکایی ها باید بعد از توافق مذاکرات بین الافغانی انجام شود و دولت و طالبان بتوانند با هم مذاکره و آتش بس اعلام کنند. طالبان هیچ یک از این موارد را نپذیرفته است.

وی توضیح داد: طالبان به جای آتش بس بر کاهش خشونت ها تاکید دارد و در رابطه با مذاکره با دولت کنونی ادعا می کنند اساسا این دولت قانونی نیست و ما با این دولت هیچ مذاکره ای انجام نمی دهیم. بنابراین در این مذاکرات بن بست از قبل وجود داشته است، اما اگر آمریکایی ها در تحقیقاتشان راجع به سقوط هواپیما به این نتیجه برسند که طالبان این هواپیما را ساقط کرده، در مذاکرات به شکل طبیعی موضع آمریکایی ها سخت تر و توافق دشوارتر خواهد شد.

 

ممکن است سیاست آمریکا در مقابل طالبان تغییر کند

ملازهی ادامه داد: ممکن است سیاست آمریکایی ها تغییر کند، چرا که در شرایط کنونی سیاستی که دنبال می کنند این است که درگیری نظامی ایجاد نکنند. نیروهایشان فقط آموزش می دهند و امکانات تدارکاتی برای نیروهای افغانی ایجاد می کنند. اگر واقعا به این نتیجه برسند که طالبان آن طور که ادعا کرده این هواپیما را با امکانات فنی ساقط کرده اند به معنای این است که آنها به یک امکانات فنی دست پیدا کرده اند که می تواند هواپیماهای آمریکا را به این شکل ساقط کنند، موضوعی که بسیار برای آمریکایی ها خطرناک است.

این تحلیلگر مسائل افغانستان یادآور شد: شاید درست مانند استیرینگرهایی باشد که امریکا در اختیار مجاهدین قرار داد که نیروی هوایی شوروی سابق را زمین گیر کرد. بعد از آن بود که جهاد در افغانستان به سرعت پیشرفت کرد. به هر حال مباحث زیادی در رابطه با نوع ساقط کردن این هواپیما هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه هواپیمای ساقط شده بسیار پیشرفته بود و براساس اعلام کارشناسان بالای ۸ هزار پا پرواز می کرد، گفت: سوالاتی مطرح است که آیا واقعا طالبان ضد هوایی که در این فاصله عمل کند دارد! علاوه بر اینکه اگر در آسمان آن هواپیما را می زدند در هوا منفجر و تکه تکه می شد در حالی که عکس هایی که منتشر شده نشان می دهد طالبان خیلی بی راه نمی گویند و تکه های سالمی از هواپیما وجود دارد. معلوم است هواپیما به پایین کشانده شده و بعد به زمین برخورد کرده است، نه اینکه در آسمان موشکی به آن اصابت کرده باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *