جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

کاردار ایران در لندن : نتانیاهو برای کشاندن غرب به جنگ تمام عیار در منطقه، دام پهن کرد

لندن – ایرنا – کاردار سفارت کشورمان در لندن در گفت‌وگو با نشریه گاردین هشدار داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کشاندن پای غرب به جنگ تمام عیار در منطقه، دام پهن کرده است؛ جنگی که به گفته او پیامدهای غیرقابل محاسبه‌ای برای منطقه و جهان در پی خواهد داشت.

ببینید | اعتراف یک نظامی آمریکایی درباره پایگاه نظامی نابود شده نواتیم اسرائیل توسط ایران

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران آمریکا گفت: پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل حفاظت شده ترین نقطه زمین دربرابرحملات موشکی بوده که حتی محافظت شده تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است. ایران با پنج موشک آنجا را درهم کوبید و به همه ازجمله آمریکایی‌ها ثابت کرد که هیچ دفاعی دربرابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد. منبع: خبرفوری

یک رهبر حماس: معادله جدیدی شکل گرفته است

عزت الرشق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تاکید کرد عملیات طوفان الاقصی با تمامی جزئیات آن، یک مرحله (جدید) و نقطه عطف اساسی به شمار می‌آید.

Loading

دستیابی به نتیجه ملموس، ملاک تعهد اروپا به برجام

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در رومانی و مجارستان با تأکید بر اینکه تعهد ادعایی اروپا به برجام، باید با نتیجه ملموس همراه باشد، گفت: متأسفانه تا امروز هیچ حرکت مثبتی، غیر از گفتاردرمانی، از اتحادیه اروپا در جهت حفظ برجام شاهد نبودیم.

علی‌اکبر فرازی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص بیانیه مشترک فرانسه، آلمان و انگلیس در رابطه با گام نهایی کاهش تعهدات برجامی ایران و این تأکید که آن‌ها به این توافقنامه متعهد هستند، خاطرنشان کرد: شعار محوری ایران از ابتدای مذاکرات برجام تا همین امروز این بوده که برجام بازی برد – برد برای همه طرف‌ها باید باشد و در این صورت برجام می‌تواند نقش خوبی در توسعه مناسبات کشورهای عضو داشته باشد.

معاون پیشین امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام اتحادیه اروپا به‌طورجدی اعلام کرد که نه‌تنها به برجام پایبند است بلکه اقداماتی را صورت خواهد داد که ایران هم از منافع حاصل از برجام منتفع شود، گفت: ایران باکمال شکیبایی به اتحادیه اروپا فرصت داد تا آن‌ها هم اقدامات لازم را دراین‌باره انجام دهند؛ اما گذشت زمان ثابت کرد که یا در بخشی از بدنه اتحادیه اروپا اراده لازم وجود ندارد و یا اینکه اصلاً اتحادیه امکانات این را ندارد که بتواند خارج از اراده آمریکا تصمیمی بگیرد.

 

اروپا اگر بخواهد هم توان اجرای تعهداتش را ندارد

وی تأکید کرد: این به‌عنوان یک مطلب تحقیرآمیز و یا توهین‌آمیز خطاب به اتحادیه اروپا نیست بلکه به‌عنوان یک واقعیت درصحنه عمل است که ناظران بین‌الملل را به این جمع‌بندی رسانده که اتحادیه اروپا حتی اگر بخواهد هم‌توان اجرایی کردن تعهدات خود را ندارد.

فرازی با بیان اینکه بعد از گذشت یک سال اینستکس از حد طرحی بر روی کاغذ فراتر نرفت، ادامه داد: اگر اراده جدی و توانایی لازم بین کشورهای عضو اتحادیه، مخصوصاً کشورهای محوری مانند آلمان، انگلیس و فرانسه، وجود داشت حتماً می‌توانستند قدم‌هایی را بردارند. ایران با گذشت زمان متوجه شد تنها کشوری که از برجام سود نمی‌برد و منتفع نمی‌شود اوست.

 

هیچ حرکت مثبتی از اتحادیه اروپا برای حفظ برجام ندیدیم

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به شرایطی که ایران را به این تصمیم رساند که دست به گام‌های کاهش تعهد بزند و درعین‌حال این امکان را برای بازگشت در هر مرحله فراهم کند، اظهار داشت: متأسفانه تا امروز که گام پنجم را هم برداشتیم هیچ نتیجه مثبتی، غیر از گفتاردرمانی از اتحادیه اروپا در جهت حفظ برجام ندیدیم. گفتاردرمانی هم‌زمان محدودی کاربرد دارد. این اقدام آن‌قدر ادامه پیدا کرد که دولت ایران و مسئولین سیاست خارجی در داخل موردنقد قرار گرفتند که تا کی می‌خواهید به وعده و وعید اروپایی‌ها دل‌خوش کنید.

فرازی با بیان اینکه الآن برای اتحادیه اروپا وقت تصمیمی گیری است، اضافه کرد: یا اتحادیه اروپا صراحتاً اعلام می‌کند که نمی‌تواند کاری بکند و یا اینکه اگر توان و اراده‌اش را دارد گام‌های مثبت و اجرایی بردارد که مسئولان ما بتوانند در تصمیمات متخذه بازنگری کنند.

 

اروپا به‌صراحت در کنار مواضع آمریکا علیه ایران قرار گرفته است

سفیر پیشین ایران در رومانی با اشاره به برخی تهدیدات سه کشور اروپایی بعد از گام‌های ایران در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای، ادامه داد: اتفاق تأسف باری که رخ داده، این است که به‌تدریج اتحادیه اروپا از حالت شریکی که بیشترین نفع را از برجام می‌برد، آن‌هم نفع سیاسی و امنیتی، خارج‌شده و سه کشور عضو اتحادیه به‌صراحت در کنار مواضع آمریکا علیه ایران قرار گرفته‌اند.

وی گفت: گرچه فرانسه، انگلیس و آلمان اخیراً اعلام کرده‌اند که دعوت شخص ترامپ را برای خروج از برجام رد کرده‌اند اما در موضع‌گیری‌های سیاسی متأسفانه جمهوری اسلامی ایران را با همان ادبیاتی موردنقد قرار دادند که شخص ترامپ با آن ادبیات با ما برخورد می‌کند. این موجب می‌شود که افکار عمومی ایران به تصمیم سازان سیاسی فشار بیاورند که بااحتیاط بیشتری با اروپایی‌ها برخورد کنند.

 

همچنان معتقدیم اروپا می‌تواند شریک خوبی باشد

فرازی توضیح داد: این احتیاط بیشتر به این معنی نیست که ایران بخواهد اقدامات عقب‌گرد دیپلماتیک در رابطه با اروپا داشته باشد؛ زیرا کماکان معتقدیم که اتحادیه اروپا می‌تواند شریک خوبی برای ما باشد و ایران هنوز معتقد به گسترش مناسبات است، اما از طرف دیگر اگر این موضع‌گیری‌های منفی از سوی مقامات اروپایی اتخاذ شود طبیعتاً افکار عمومی در داخل کشور تصمیم سازان سیاسی را تحت‌فشار قرار می‌دهند.

 

هنوز راه امیدواری برای برجام وجود دارد

معاون پیشین امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: هنوز راه امیدواری برای برجام وجود دارد. فکر می‌کنم برجام هنوز می‌تواند از اتاق سی. سی. یو خارج شود و روی پای خود بایستد. به‌شرط آنکه شاهد اقدام مشخص عملی از سوی اتحادیه اروپا باشیم و در کنار آن دو طرف سعی کنند مناسبات سیاسی خود را بر پایه همکاری و دوستی پیش ببرند و طرف های اروپایی تأثیرپذیری از طرف سوم در اعلام بیان مواضع خود نداشته باشند.

 

تعهد به برجام باید نتیجه ملموس داشته باشد

فرازی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه به برجام متعهدیم، تصریح کرد: بارها از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شنیده‌ایم که ما به برجام متعهدیم؛ درحالی‌که این تعهد باید نتیجه ملموس داشته باشد. ایران هم به برجام متعهد است و هیچ‌گاه اعلام نکرده که از برجام خارج می‌شود اما درحالیکه تعهدات مندرج در مفاد برجام را رعایت کرده، طرف اروپایی هیچ گام و اقدام نتیجه بخش مثبتی دراین‌باره صورت نداده است. اگر امر بر اظهار دیپلماتیک مواضع باشد صرف گفتن اینکه ما به برجام معتقدیم کفایت می‌کند، اما امر بر این قرارگرفته که دو طرف از منافع برجام منتفع شوند.

 

خرید زمان به نفع اروپا نیست

وی در خصوص برخی تحلیل‌ها که اروپا به دنبال خرید زمان است تا افزایش فشارهای آمریکا به ایران تأثیری در مواضع آن ایجاد کند، گفت: اتحادیه اروپا و مشخصاً سه کشور اروپایی، باید به این نتیجه مهم برسند که زمان گفتاردرمانی خاتمه پیداکرده و خرید زمان و وقت کشی به نفع آنها نخواهد بود. اگر ایران به این نتیجه برسد که این موضع‌گیری‌ها برای این است که اتحادیه اروپا مواضع خود را با آمریکایی‌ها هماهنگ‌تر کند و در مخالفت با ایران هماهنگ عمل کنند طبیعتاً ایران هم در مقابل موضع‌گیری که به زیانش باشد واکنش‌های متناسبی نشان خواهد داد و باید بدانند که آزموده را آزمودن خطاست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *