أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

محرومیت بیماران ایرانی از دسترسی به داروهای خاص/ راهکارهای پیگرد آمریکا

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد روابط بین‌الملل در خصوص اقدام آمریکایی‌ها در جلوگیری از دسترسی بیماران ایرانی مبتلا به MPS به داروهای انحصاری آمریکا تأکید کرد: این اقدام آمریکایی‌ها بدتر از آن قطعنامه‌هایی است که علیه ایران اعمال شده و بنابراین چنین عملی اقدامی یک‌جانبه و ناقض حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و حقوق بشردوستانه است.

دکتر مهدی ذاکریان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره اخبار منتشره مبنی بر محدودیت و محرومیت دسترسی ایران به داروهای بیماران خاص ازجمله موکوپلی ساکاریدوز (MPS)، گفت: پس از بررسی دقیق کم وکیف موضوع، ایران در گام اول باید گزارش این محدودیت و محرومیت را همراه با مستندات آن برای دفتردار دیوان دادگستری بین المللی ارسال کند و طی آن آمریکایی‌ها موظف هستند هیچ مانعی در فروش داروها، تجهیزات پزشکی و مبادلات مالی مربوط به آن برای ایران ایجاد نکنند.

وی با بیان اینکه دیوان پیش‌ازاین دستور موقت صادر کرده و باید در جریان نقض دستور موقت دیوان قرار گیرد، تأکید کرد: اگر آمریکایی‌ها به این مسئله بی‌توجه باشند، دستور موقت دیوان را نقض کرده‌اند.

این استاد دانشگاه همچنین در رابطه با نامه‌هایی که ایران برای برخی از سازمان‌های بین‌المللی نوشته است، گفت: گزارشگران موضوعی حقوق بشر سازمان ملل مرتبط با اقدامات قهری یک‌جانبه و تأثیر آن بر بهره‌مندی مردم از حقوق بشر و همچنین گزارشگر موضوعی در موضوع کودکان و موضوعات دیگر حقوق بشری که مرتبط با این تحریم‌ها هستند، دراین‌ارتباط وظایفی دارند و ایران باید با چنین گزارشگرانی مکاتباتی انجام و مستندات خود را ارائه دهد.

ذاکریان در رابطه با وظایف دبیر کل سازمان ملل نیز گفت: وظیفه دبیر کل سازمان ملل برابر ماده ۹۹ منشور برای جلب‌توجه شورای امنیت است؛ بنابراین در کنار این مکاتبات، ارائه گزارش به شورای حقوق بشر سازمان ملل و در پایان به دبیر کل سازمان ملل متحد مبنی بر نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که ناظر بر رفع کلیه تحریم‌های سابق شورای امنیت است نیز در این مسئله اهمیت دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دبیر کل سازمان ملل با ارائه گزارشی باید اعلام کند برجام به رسمیت شناخته می‌شود و کلیه قطعنامه‌های قبلی «کان لم یکن» و لغو می‌شوند. کاری که آمریکایی‌ها می‌کنند بدتر از آن قطعنامه‌هاست و بنابراین چنین عملی اقدامی یک‌جانبه و ناقض حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه است.

وی افزود: دبیر کل سازمان ملل مطابق ماده 99 منشور این سازمان باید توجه شورای امنیت سازمان ملل را به صلح و امنیتی که در معرض تهدید قرار گرفته، جلب کند و اهمیت آن را متذکر شود. او نمی‌تواند دستوری به آمریکا بدهد، اما ما پیش‌ازاین دستور موقت از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی داشتیم؛ بنابراین ایران می‌تواند مستندات خود را در قسمت دفتردار ثبت کند و اعلام کند که آمریکا از دستور موقت دیوان عدول کرده آن را رعایت نکرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *