جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

تلاش تازه آمریکا برای احیای آشوب در عراق

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: آمریکا تلاش دارد نخست وزیری که مورد حمایت گروه‌های شیعه در مجلس است، روی کار نیاید.

امیر موسوی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به شرایط داخلی عراق اظهار کرد: تظاهرات و اعتراضات عمومی پس از آنکه معترضان عراقی یک نوجوان را در میدان الوثبه بغداد به شکل فجیعی به قتل رساندند، مقداری تعدیل شد. این مسئله عکس‌العمل بسیار گسترده‌ای داشت؛ زیرا حادثه دلخراش و جنایت بزرگی در حق این نوجوان 17 ساله بود و نشان داد که تظاهرات در این کشور حالت داعشی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه میدان‌ها که محل تجمع معترضان بود، رفته‌رفته در حال تخلیه است و دو منطقه مهم بغداد تقریبا خالی شده است، افزود: تعداد کمی از معترضان در میدان تحریر و شهرهای دیگر حضور دارند و بیانیه حضرت آیت الله سیستانی مبنی بر تاکید بر ضرورت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و درخواست آرامش و انجام اعتراضات به صورت مسالمت‌آمیز بسیار موثر بود.

 

تصویب قانون جدید انتخابات؛ تحولی بزرگ

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه تصویب قانون جدید انتخابات در مجلس را تحول بزرگی در عراق دانست و ادامه داد: تقریبا همه احزاب با این قانون موافقت کردند، حتی آن‌ها که مخالفت‌هایی داشتند؛ بالاخره این قانون آنچه را منویات مرجعیت عراق و معترضان بوده، مد نظر قرار داده و می‌تواند تحول مثبتی ایجاد کند.

موسوی با بیان اینکه تا کنون تعدادی از خواسته‌های مردم با تصویب این قانون تحقق پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: این مسئله به تنهایی می‌تواند فضای جدیدی را در شرایط فعلی ایجاد کند و نشان می‌دهد اصلاحات به شکل جدی پیش می‌رود. اکثریت عراق در شرایط فعلی جمعیت خاموش هستند. آن‌ها که الان در میدان‌ها هستند، واقعاً در اقلیت هستند و مخصوصا در یک هفته و 10 روز اخیر آمارشان بسیار اندک شده است که نشان می‌دهد تعداد معترضان بسیار کم است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در همین حال تاکید کرد: البته طرف‌هایی هستند که تمایل ندارند آرامش در عراق برقرار شود و اصلاحات به صورت قانونمند انجام گیرد؛ بنابراین به دنبال ایجاد آشوب و تخریب و به هم ریختن کشور هستند.

 

تلاش سفارت آمریکا و رسانه‌های عربستان و امارات برای ایجاد آشوب

وی ادامه داد: سفارت آمریکا و رسانه‌های عربستان و امارات خیلی در تلاش هستند که آرامش برقرار نشود. تا امروز آن‌ها همچنان مردم را تحریک و تلاش می‌کنند این آرامشی را که به صورت نسبی در عراق برقرار شده، دوباره به هم بریزند و آشوبی ایجاد کنند؛ اما تحولات نشان می‌دهد امور به صورت مطلوبی در حال پیش رفتن است.

موسوی با بیان اینکه نخست وزیر معرفی شده موقت خواهد بود، اضافه کرد: او حداکثر یک سال و شاید 7 یا 8 ماه این مسئولیت را به عهده داشته باشد. او باید بازنویسی قانون اساسی را بر عهده گیرد و متولی این حرکت باشد. علاوه بر آن، برگزاری همه‌پرسی نظام سیاسی عراق بر اساس قانون اساسی جدید و در آخر برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و مجلس را هم برعهده دارد. این‌ها نیاز به آرامشی دارد تا سازوکار اجرای این اصلاحات انجام شود.

 

چرایی سفر برهم صالح به نشانه قهر به سلیمانیه

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر اعلام استعفای برهم صالح، رئیس جمهور عراق در پی معرفی «اسعد العیدانی»، استاندار بصره به عنوان نخست وزیر گفت: او اعلام کرده است که آمادگی دارد اگر او را مجبور به تایید نخست وزیری استاندار بصره بکنند، استعفا دهد و به نشانه قهر به سلیمانیه رفته است.

وی توضیح داد: البناء به عنوان فراکسیون اکثریت، «اسعد العیدانی» را در نامه‌ای به رئیس جمهور معرفی کرد. او فردی نسبتا مقبول برای سمت نخست وزیری است و مورد تائید همه گروه‌هاست. این نگرانی وجود داشت که او بین معترضان خارج از مجلس مقبول نیفتد، چرا که معترضان خواهان این هستند که فردی خارج از نظام فعلی حکومتی به عنوان نخست وزیر معرفی شود؛ اما وی بسیار منتقد دولت و نظام سیاسی و فسادهای مالی بود و به همین خاطر از مقبولیت لازم برخوردار است.

 

فشار آمریکا بر برهم صالح برای نپذیرفتن نخست وزیر شیعه

موسوی با اشاره به نامه برهم صالح مبنی بر اینکه به دلیل مخالفت مردم با استاندار بصره، نمی‌تواند العیدانی را به عنوان نخست وزیر اعلام کند، گفت: البته مشخص بود. سفر او به سلیمانیه نشان می‌دهد بر این مسئله اصرار دارد و آمریکایی‌ها به او فشار آورده اند؛ چرا که آمریکا اجازه نمی‌دهد نخست وزیری که مورد حمایت گروه‌های شیعه در مجلس است، روی کار بیاید. العیدانی فردی قوی و مثبت است و فسادی هم ندارد. اگر رئیس جمهور با احزاب متحد شود مرجعیت هم پشتیبانی می‌کند و اکثریت مردم هم او را می‌پذیرند.

 

اقدام غیرقانونی و خلاف منویات مرجعیت

موسوی افزود: اقدام برهم صالح غیرقانونی و برخلاف منویات مرجعیت است که تاکید داشتند هر چه سریع‌تر دولت تشکیل شود. اگر رئیس جمهور نخست وزیر را در زمان قانونی تایید نکند، غیرقانونی است. او باید مذاکره می‌کرد و اینکه از ابتدا نپذیرفته است، غیرقانونی است. باید ببینیم مجلس چه تصمیمی در این باره می‌گیرد. بحث صرفا هم العیدانی نیست و البناء هر کسی را معرفی کند، ظاهرا می‌خواهند رد کنند. آن‌ها می‌خواهند آشوب در عراق ادامه پیدا کند.

 

تلاش آمریکا برای ایجاد تنش امنیتی برای تحقق اهدافش

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی آمریکا در حال تحمیل شرایطی به عراق است، اضافه کرد: آن‌ها با تحریک داعش در شمال بغداد و مناطق غرب عراق به دنبال ایجاد تنش امنیتی برای تحقق اهداف خود هستند. تاکنون حشد الشعبی و ارتش عراق توانسته‌اند تحرکات اخیر داعش را خنثی کنند.

موسوی گفت: آمریکایی‌ها به دنبال افرادی بودند که به عنوان نخست وزیر معرفی شوند، اما از سوی اکثریت مردم و هم از سوی مجلس رد شدند. باید دید در روزهای آینده تحولات چگونه پیش می‌رود.

وی در خصوص مواضع جریان صدر در روزهای اخیر در رابطه با معرفی نخست وزیر نیز گفت: این جریان به دنبال برگزاری همه‌پرسی عمومی برای انتخاب نخست وزیر است، اما این اقدام نمی‌تواند عملیاتی شود و اساسا غیرقانونی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *