جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading

استیضاح ترامپ؛ شمشیر دو لبه برای دموکرات‌ها

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی‌ها درصد افرادی که منتقد استیضاح ترامپ می‌شوند، در جامعه آمریکا به‌تدریج در حال افزایش است، گفت: موفقیت دموکرات‌ها در فعالیت‌های تبلیغاتی نسبت به دونالد ترامپ کم‌تر بوده و او در شرایط فعلی احساس قدرت و غرور می‌کند.

دکتر فؤاد ایزدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه شرایط داخلی آمریکا به‌شدت دوقطبی شده است، خاطرنشان کرد: آمریکا به‌صورت سنتی نهادهایی داشت که در آن نظام، دارای احترام بودند؛ مثلاً نهاد ریاست جمهوری که در آن، نظام سکولار است و در انتهای این خط قرار دارد. زمانی که رئیس‌جمهوری مانند ترامپ در این مسند قرار می‌گیرد، به‌غیراز دعواهای سیاسی که در کشورهای دیگر هم معمول است، جایگاه ریاست جمهوری و درنهایت بخشی از نظام حاکم خدشه‌دار می‌شود.

وی افزود: یکی از دلایل مخالفت‌ها با ترامپ همین مسئله است و نه لزوماً به دلیل فلان حرفی که در گفتگوی تلفنی به رئیس‌جمهور اوکراین زده و یا فلان مبلغی که باید به اوکراین می‌داده و نداده است.

تشدید دوقطبی موجود در جامعه آمریکا

ایزدی با بیان اینکه صدمه جدی به جایگاه ریاست جمهوری زدن هم باعث ناراحتی بخشی از جامعه آمریکا شده است، ادامه داد: به همین دلیل دوقطبی موجود در جامعه آمریکا شدت گرفته و عده‌ای به‌شدت علاقه‌مند به ترامپ هستند و عده‌ای هم به‌شدت از او متنفرند؛ بنابراین آمریکا کشوری است که هم ازنظر سیاسی و هم ازنظر جامعه‌شناسی سیاسی و فرهنگی در حال تلاطم و زلزله است و به‌نوعی زلزله سیاسی در آنجا رخ‌داده است.

وی درباره اظهارات نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر اینکه این مجلس تا زمانی که نداند جمهوری‌خواهان چگونه می‌خواهند روند استیضاح را مدیریت کنند آن را به مجلس سنا ارجاع نخواهد داد، گفت: دموکرات‌ها می‌خواهند این روند را طولانی کنند، چراکه اگر بخواهند به‌صورت معمول عمل کنند، بر اساس قانون اساسی آمریکا استیضاح وقتی در مجلس نمایندگان رأی آورد، باید به سنا برود؛ اما آن‌ها می‌دانند که این پرونده در سنا رأی نخواهد آورد و پرونده بسته می‌شود.

دموکرات‌ها عجله‌ای برای تکمیل استیضاح ندارند

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: بعد از ارجاع به سنا، ترامپ این گزینه را خواهد داشت که بگوید این مورد هم مانند مورد قبلی بی‌اساس بود و به‌نوعی اعلام پیروزی کند. به همین دلیل است که دموکرات‌ها عجله خاصی ندارند و دوست دارند با این پیروزی که در مجلس نمایندگان به دست آوردند و به‌اندازه کافی رأی داشتند، مدتی سعی کنند در افکار عمومی تأثیرگذار باشند.

ایزدی درباره عملکرد جمهوری خواهان در این رابطه نیز تصریح کرد: جمهوری خواهان پشت ترامپ هستند و بیش از 90 درصد آن‌ها از ترامپ حمایت می‌کنند. انتقاد بخش عمده افرادی که بینابین هستند هم به این انسداد سیاسی است که در آمریکا اتفاق افتاده و معتقدند کارهایی که در مجلس سنا باید انجام می‌شد، تحت تأثیر استیضاح ترامپ قرارگرفته است. به‌صورت معمول در ماه ژانویه سنا پرونده‌ها و قوانین متعددی را باید بررسی کند، اما رئیس جمهوری‌خواهان که تقویم سنا را مدیریت می‌کند، کلاً ماه ژانویه را خالی گذاشته و کاری برای آن تعریف نکرده، چون ممکن است بحث استیضاح ترامپ طول بکشد.

افزایش درصد منتقدان استیضاح ترامپ در آمریکا

این استاد روابط بین‌الملل با اشاره به نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در خصوص تأثیر استیضاح بر میزان محبوبیت ترامپ که نشان می‌دهد این روند محبوبیت او را افزایش داده است، ادامه داد: در فعالیت‌های تبلیغاتی موفقیت دموکرات‌ها نسبتاً کم‌تر بوده است، چون درصد افرادی که منتقد استیضاح می‌شوند، به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند و این به نفع ترامپ است که درنهایت حرف‌هایی را که ترامپ می‌زد، تائید می‌کند. دموکرات‌ها شاید وضعیت فعلی را پیش‌بینی می‌کردند، اما شاید امید داشتند که بحث استیضاح آبروی ترامپ را به‌طورکلی در ایالت‌های مختلفی که ممکن است بخواهند به او رأی دهند، ببرد که لزوماً این اتفاق هم نیفتاده است.

هیچ سناتور جمهوری‌خواهی علیه ترامپ رأی نمی‌دهد

وی توضیح داد: دموکرات‌ها حس می‌کردند اگر پرونده‌ای باز شود موارد دیگری از تخلف ترامپ در حین بررسی آن پیدا می‌شود. همان اتفاقی که برای بیل کلینتون افتاد که پرونده با یک معامله ملکی شروع شد و به مسئله خانم مونیکا لوینسکی ختم شد؛ اما دموکرات‌ها در این موضوع هم موفق نبودند و فعلاً در همین پرونده اوکراین تمرکز کردند. ازاین‌جهت این دعوای سیاسی در آمریکا لزوماً خیلی برای ترامپ گران تمام نشده و فعلاً هیچ سناتور جمهوری‌خواهی اعلام نکرده که قرار است علیه ترامپ رأی دهد. حتی افرادی مثل میت رامنی که منتقد ترامپ بودند هم‌چنین نظری ندارند. دموکرات‌ها 20 رأی سناتورهای جمهوری‌خواه را می‌خواهند که فعلاً یک رأی هم ندارند.

ترامپ با استیضاح احساس قدرت و غرور می‌کند

وی در خصوص توئیت ترامپ که گفته بود خواهان یک محاکمه فوری در مجلس سنا است، گفت: ترامپ در شرایط فعلی احساس قدرت و غرور می‌کند و احساس می‌کند که تبلیغاتش صحیح بوده است، به همین جهت هم هست که دموکرات‌ها تمایل دارند این روند را طولانی کنند تا این استیضاح با مرگ سریع روبرو نشود.

ترس جمهوری خواهان از ترامپ

این کارشناس مسائل آمریکا درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه ممکن است جمهوری خواهان برای انتخابات 2020 ترامپ را معرفی نکنند، اظهار کرد: فعلاً هیچ نشانه‌ای در خصوص چنین تصمیمی وجود ندارد. ترامپ در بین جمهوری خواهان محبوبیت بیشتری نسبت به خیلی از نخبگان و سناتورهای جمهوری‌خواه دارد. ازاین‌جهت به‌نوعی سناتورهای جمهوری‌خواه از او می‌ترسند، چون اگر بخواهند علیه او حرکتی بکنند، ترامپ این امکان را دارد که در انتخابات درون‌حزبی نامزدی را برای کنار زدن سناتور جمهوری‌خواهی که علیه او کار کرده است، مشخص کند؛ بنابراین فعلاً سلطه ترامپ بر روی حزب جمهوری‌خواه تقریباً کامل است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با پایان روند استیضاح با ترامپ قدرتمندتری مواجه خواهیم بود؟ گفت: فعلاً وضعیت چنین است، مگر اینکه در هفته‌ای که به ارائه این پروند در سنا مانده مدرک و سند جدیدی کشف شود، اما با اسناد و شواهد فعلی ترامپ در سنا مشکلی نخواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *