جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading

تلاش استکبار برای جدایی عراق از محور مقاومت

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آنچه در عراق و لبنان جریان دارد بازگو کننده همه واقعیت‌های جامعه عراق یا جامعه لبنان نیست، اظهار داشت: استکبار با روش‌های پیچیده تلاش می‌کند عراق نقش پیونددهنده زنجیره مقاومت در منطقه را نداشته باشد.

محمدمهدی شریعتمدار در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: در لبنان بسیاری از جریانات سیاسی و به تبع آن‌ها مردم، در این تظاهرات اعتراض‌آمیز حتی شرکت نکردند. در روزهای اخیر در عراق شاهد بودیم با توجه به تهدیداتی که نسبت به نجف اشرف و بعضی از اماکن مقدس و بیوت مراجع رخ داد، عشایر نجف و نیروهای حشد الشعبی به میدان آمدند و برای حفاظت از این اماکن تظاهرات کردند.

وی افزود: بدیهی است کسانی مرتکب این اقدامات می‌شوند که معمولا در رسانه‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و با بزرگنمایی به کل جامعه عراق تعمیم داده می‌شوند؛ در حالی که این نگاه درستی نیست. همانطور که در ایران هم بعد از اعلام افزایش قیمت بنزین شاهد تنش‌هایی بودیم که آن تنش‌ها نمی‌تواند بازگو کننده خواست کل جامعه ایران باشد و حتی نمی‌تواند بازگوکننده و سخنگوی معترضان به افزایش قیمت بنزین باشد تا چه رسد به کل جامعه ایران.

این تحلیلگر تحولات خاورمیانه اضافه کرد: ما در اخبار شاهد گزارش‌ها و دلایل قوی و محکم مبنی بر دست داشتن نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، مشخصا عربستان، امارات و رژیم صهیونیسیتی – در مواردی – و آمریکا در حوادث اخیر در عراق بوده‌ایم.

وی افزود: علاوه بر این، خبرها نشان داد آنچه در ناصریه رخ داد به دلیل زندان آن منطقه و حضور چهار هزار نفر از نیروهای تکفیری – تروریستی در آن بود و اینکه قرار است که آن‌ها آزاد شوند و همچنان به اقدامات تروریستی بپردازند. دلایلی هم در اخبار آمده بود که نیروی محافظ زندان تغییر کرده و فردی آمده که ارتباطات بهتری با آمریکا دارد؛ تعداد محافظین زندان کاهش پیداکرده و دلایلی از این دست.

شریعتمدار گفت: بر اساس گزارش‌ها، آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که استان‌های سنی را علیه شیعیان بشورانند و به اصطلاح جنگ فرقه‌ای راه بیندازند و حتی در حال آموزش نیروهای نظامی‌ هستند. همچنین مثلا حملاتی که علیه مرجعیت و شخص آیت الله سیستانی صورت می‌گیرد و حتی تهدیداتی که علیه مقدسات صورت گرفت چه در نجف و چه کربلا و مرقد یکی از نواب اربعه امام زمان (عج)، چه حتی مرقد شهید حکیم و سایر اماکن نشان می‌دهد آن‌ها نمی‌توانند نماینده مردم عراقی باشند که مثلا در ماجرای اربعین آن همه شور و حماسه را در خدمت به مقدسات دینی و زوار امام حسین (ع) نشان می‌دهند. اخبار زیادی در رابطه با دخالت‌های سفارت آمریکا و تلاش ارتش سایبر‌ی‌شان و تدابیر دیگری که در این رابطه اعمال می‌کنند وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید بررسی کنیم که چه کسانی از ماجراهای اخیر به خصوص در عراق سود می‌برند، ادامه داد: به هر حال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی‌ایران مسئله فلسطین به عرصه کنش‌های سیاسی در منطقه بازگشت و مجددا در راس مسائل امت اسلامی ‌و جهان اسلام در نظر گرفته شد و دعوت به مبارزه با رژیم صهیونیستی و بازگشت مردم فلسطین و احقاق حقوق آن‌ها در دستور کار جبهه مقاومت قرار گرفت. اتفاقات زیادی در طول این چهل سال رخ داد که منجر به تشکیل جبهه مقاومت از تهران تا بیروت و کشورهای دیگر شد.

شریعتمدار گفت: امروز شاهد پروژه مقاومت علیه اشغالگری و رژیم صهیونیستی، استکبار جهانی و رژیم‌های مرتجعی هستیم که موجودیت و ادامه حیات خود را در تبعیت از آمریکا و همراهی و سازش با رژیم صهیونیستی می‌دانند. انقلاب اسلامی ‌ایران درست بعد از قرارداد کمپ دیوید به پیروزی رسید و در طول این سال‌ها از کمپ دیوید تا اسلو و مادرید و مسائل دیگر، روند سازش در منطقه با مقاومت این جبهه مواجه شد که از ایران تا خاورمیانه گسترده شده است. به هر حال این جبهه توانست بسیاری از نقشه های آمریکایی‌ها را نقش بر آب کند و البته تلاش‌های زیادی که برای مواجهه با جبهه مقاومت صورت گرفت، تقریبا هیچ کدام به نتیجه نرسید.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه آمریکایی‌ها مایل بودند بعد از پایان جنگ سرد روند تک قطبی را در جهان حاکم و یکه تازی کنند، اما در برابر این خیزش جدید اسلامی ‌قرار گرفتند، تصریح کرد: ابتدا تهدیدات نظامی‌زیادی نسبت به ایران کردند، اما موفق نشدند. بعد به این فکر کردند که باید دامنه این جریان را از بین ببرند که شاهد جنگ 33 روزه علیه حزب الله لبنان بودیم، اما این جنگ منجر به اخراج رژیم صهیونیستی و قدرت بیشتر حزب الله شد. بعد از آن آمریکایی‌ها به این صرافت افتادند که کمر جبهه مقاومت را بشکنند و شاهد بحران هایی در سوریه بودیم. آن‌ها در این جهت هم موفق نبودند بنابراین در سال‌های اخیر به جنگ نرم علیه ایران روی آوردند.

شریعتمدار با تاکید بر اینکه جبهه استکبار احساس می‌کند که اگر هر چه بیشتر جبهه مقاومت تقویت شود و ارتباط بین مناطق مختلف مستحکم تر گردد، پروژه آن‌ها با تهدیدات جدی‌تری مواجه خواهد بود، به شکل‌گیری داعش در عراق و پس از آن مقاومت‌های سرسختانه جمهوری اسلامی‌ایران و فتوای مرجعیت و مقاومت حشد الشعبی اشاره کرد.

وی افزود: آن‌ها در نهایت نتوانستند عراق را از جبهه مقاومت جدا کنند و امروز هم آنچه در عراق رخ می‌دهد در واقع تلاشی است در چارچوب جنگ نرم علیه جامعه عراق با استفاده از تناقضاتی که در این جامعه وجود دارد. آن‌ها با موج سواری بر اشکالاتی که در درون حاکمیت عراق وجود دارد مانند فساد گسترده – که البته یکی از عوامل آن فساد هم آمریکا و نوع حکومتی که در عراق بر سر کار آوردند است – تلاش می‌کنند که عراق را از این زنجیره خارج کرده و میانه این زنجیره را قطع کنند تا دو سر این زنجیره با هم در ارتباط نباشند و از روش‌های بسیار پیچیده ای مانند جنگ شیعه علیه شیعه، هم استفاده کردند. امروز شاهد هستیم استان‌های کردنشین و سنی نشین تقریبا با تنش و مشکلی روبرو نیستند و مسئله در استان‌های شیعه است.

شریعتمدار ادامه داد: استفاده از گروه‌های خاص برای ایجاد خشونت، کشته‌سازی و تخریب زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها، حمله به مراکز عمومی ‌و خصوصی و ارعاب روش‌هایی است که در این مسیر به کار گرفتند. حمله به مقدسات و مشخصا در این دوره شاهد حمله به مرجعیت، آیت الله سیستانی و اماکن مقدس هستیم. اینها همه برای این است که دولت در عراق ساقط شود و حاکمیت مجدد به دست اذناب استکبار جهانی در منطقه برگردد.

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: البته در این زمینه دلایل و شواهد بسیاری هم وجود دارد؛ افراد سرشناسی در میدان‌هایی که محل تجمع مخالفان هستند حضور دارند که وابستگی شان به نهادهای اطلاعاتی آمریکا آشکار است و حتی خودشان هم آن را کتمان نمی‌کنند. نقشی که امارات و به خصوص عربستان سعودی در توزیع پول و تامین مالی این پروژه ایفا می‌کنند قابل توجه است. مثلا شخصی که بازداشت شده و رهبری افراد حمله کننده به مرقد شهید حکیم در نجف اشرف را بر عهده داشته اعتراف کرده که مبلغ صد هزار دلار از طرف سفارت امارات در بغداد برای انجام این حمله دریافت کرده است. اینها نشان می‌دهد آن‌ها به دنبال این هستند که عراق به وضعیت پیشین برگردد و در ارتباط با جبهه مقاومت نباشد. اگر این حلقه از جبهه مقاومت گسسته شود می‌توان ضربات بیشتری هم به وجود آورد. آن‌ها بعد از عراق و لبنان در پی ایجاد آشوب در سایر کشورهای جبهه مقاومت هستند.

شریعتمدار همچنین در تحلیل شعارهای ضد ایرانی در برخی تجمعات در افغانستان نیز گفت: یکی از مواردی که در افغانستان همواره مورد حساسیت نیروهای طرفدار آمریکا در افغانستان بوده نیروهای فاطمیون است. افرادی که در سوریه جنگیدند و رشادت‌های بسیاری از خود نشان دادند. بسیار نسبت به این جریان حساسیت نشان داده شده. به این دلیل که آن‌ها احساس می‌کردند که با حضور این جریان امتداد جبهه و نیروهای مقاومت تا افغانستان پیش خواهد رفت. اگر یک نیروی مقاومت در افغانستان وجود داشته باشد می‌تواند قواعد آمریکایی‌ها را به هم بزند. آمریکایی‌ها نگرانند که جبهه مقاومت از ایران به سمت افغانستان هم گسترش پیدا کند و به هر حال آن‌ها مایل نیستند که چنین اتفاقی در آنجا رخ دهد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ارزیابی از چشم انداز تحولات در این کشورها اظهارکرد: تصور می‌کنم این رویارویی بین این دو جریان در منطقه رویارویی بسیار جدی و سرنوشت سازی است. این مسائل در واقع به دلیل مواجهه جریان استکبار جهانی به رهبری آمریکا با جریان مقاومت است و با توجه به شکست جریان استکبار جهانی در همه مواجهه های قبلی به نظر می‌آید از دید آن‌ها این مواجهه سرنوشت ساز است که در آن باید کار را یکسره کنند، لذا همه ابرازها را از جمله بحث ایجاد اختلاف در جوامع هدف و تلاش برای ایجاد تنفر نسبت به ایران و سر دادن شعارهایی نسبت به ایران را به کار می‌گیرند. باید در نظر داشت این شعارها بخش کوچکی از ماجرا است.

وی با تاکید بر اینکه این مواجهه جدی، سرسخت و تداوم دار است، ادامه داد: همه تلاش های آمریکا بعد از انقلاب این بوده که ایران به حوزه نفوذ آمریکا برگردد، اما این اتفاق نیفتاد. در یک دهه اخیر این رویارویی به صورت کاملا آشکار و جدی و با به کارگیری همه امکانات در منطقه رخ داده، اما هیچ کدام از طرفین نتوانسته دیگری را از صحنه خارج کند. البته جبهه مقاومت توانست مانع تحقق بسیاری از اهداف آمریکا شود، مانند آنچه در سوریه رخ داد.

شریعتمدار گفت: چشم انداز روشنی برای رسیدن به نوعی ایجاد آرامش در منطقه یا توافق بین طرفین یا توافق بین کشورهای درگیر مانند ایران وعربستان کمتر دیده می‌شود و در این شرایط دستیابی به نوعی توافق همه جانبه که همه پرونده های درگیر در منطقه را در برگیرد، کمی‌دور از دسترس است. شاید آمریکایی‌ها هم این وضعیت را بپسندند. به این دلیل که می‌توانند در این شرایط رژیم صهیونیستی را در امنیت بیشتری قرار دهند؛ چرا که امنیت اسرائیل برای آمریکا خط قرمز است و هم اینکه کشورهای خلیج فارس را هر چه بیشتر با فروش تسلیحات بدوشند و کشورهای منطقه به آرامش و ثباتی نرسند و همواره درگیر مسائل و مشکلات خود باشند. قطعا برای آمریکای‌ها این وضعیت ادامه تنش مفید است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *