جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading

هدف توافقنامه ریاض: تشدید فشار بر انصارالله و نه حل بحران یمن

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر تاریخ و کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه توافق ریاض میان شورای انتقالی یمن و منصور هادی نمی‌تواند به آرامش در یمن کمک کند، گفت: هدف این طرح صلح نیست و صرفا برای افزایش فشارها بر انصارالله تنظیم شده است.

حجت الله جودکی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: هدف این توافق‌نامه رسیدن به صلح عنوان شده، اما بسیار زیرکانه تهیه شده است و در واقع در آن سعی شده اختلافات عربستان و امارات به حداقل رسانده شود.

وی با بیان اینکه عربستان و امارات هر دو به یکدیگر نیاز دارند، گفت: اما آن‎‌ها به هم اعتماد ندارند و مشکل‌شان بی‌اعتمادی است. امارات معتقد است سعودی‌ها که نمی‌توانند از خود دفاع کنند، چگونه از امارات دفاع خواهند کرد. به همین دلیل دست به عصا راه می‌رود و در بعضی مسائل دخالت می‌کند و بعضی موارد سعی می‌کند، قدرت را واگذار کند. امارات بیشتر موقعیتش را متزلزل احساس می‌کند.

وی با اشاره به برخی بندهای توافق‌نامه مبنی بر یکپارچه کردن تلاش‌ها تحت رهبری ائتلاف عربی برای مقابله با انصارالله، افزود: آن‎‌ها در این توافق توانسته‌اند همچنان به کوشش عربستان، جنوبی‌ها را در قالب دولت منصور هادی مقابل انصارالله یمن قرار دهند. در واقع آن‎‌ها همه قدرت را در جنوب یمن متمرکز می‌کنند، اما نه به اسم دولت جنوبی، بلکه به اسم دولت انتقالی یمن تا بتوانند فشار حداکثری سیاسی بر انصارالله وارد کنند.

جودکی در خصوص اظهارات ولیعهد عربستان مبنی بر اینکه این توافق گامی در جهت پایان جنگ یمن است، گفت: این توافق‌نامه نمی‌تواند به آرامش در یمن کمک کند، اما به طور موقت می‌تواند جنوبی‌ها را مقداری دلگرم کند به اینکه آن‎‌ها در قالب دستجات نظامی وارد ارتشی می‌شوند که ارتش دولت آقای منصور هادی است و می‌توانند از آن طریق ارتزاق کنند و شغل موقتی به آن‎‌ها داده می‌شود. در واقع عربستان پولی به آن‎‌ها می‌دهد و از آن‎‌ها هم علیه انصارالله یمن استفاده می‌کند. به همین دلیل تا حدی موفق است، اما مشکلات یمن را به هیچ عنوان حل نمی‌کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه همچنین در رابطه با واکنش اولیه انصاراالله یمن مبنی بر اینکه این توافق به نمایندگی از ملت یمن نیست و هرگز اجرا نخواهد شد، گفت: عربستان و منصور هادی فعلا تحت عنوان صلح در یمن به لحاظ سیاسی چتری گشوده‌اند و افکار را در آن جهت متمرکز می‌کنند، اما اینکه عربستان بخواهد با انصارالله صلح کند موضوع دیگری است و راهکارهای دیگری می‌طلبد که پیش از آن باید حملات‌شان را به طور کامل متوقف کنند تا انصارالله هم دست از حملات بردارد.

وی تاکید کرد: راه حل های موقتی استخوان لای زخم است و مشکل را حل نخواهد کرد. باید مشکل را ریشه‌ای حل کنند. در واقع آن‎‌ها طبق توافق صلح جدید صرفا به دنبال این بوده‌اند که این ادعا را مطرح کنند که دولتی به نام دولت یمن وجود دارد که همچنان یک گروه شورشی علیه آن دولت می‌جنگد و این گروه شورشی هم انصارالله یمن است. این توافق‌نامه اشاره‌ای به این نمی‌کند که مشکلات ریشه‌ای در یمن چیست و مسائل گذشته به چه صورت بوده که به وضع کنونی منجر شده است.

وی با بیان اینکه این توافق‌نامه در جهت تثبیت حضور عربستان در یمن است، ادامه داد: عربستان پدرخوانده دولت آقای منصور هادی است. تصاویری که از این توافق‌نامه منتشر شد، نشان می‌داد که در ریاض با حضور منصور هادی و جنوبی‌ها، یک نفر به نمایندگی از دو طرف توافق‌نامه را امضا کرد. آن‎‌ها این طور نشان دادند که دولتی وجود دارد، این دولت هم طبیعتا دست نشانده عربستان است، گر چه جایگاهی در یمن ندارد و در ریاض مستقر است، اما به لحاظ رسانه‌ای و در خلاء قدرت موجود می‌توانند آن را همواره به عنوان دولت یمن نشان دهند.

جودکی با تاکید بر اینکه هدف این طرح صلح نیست و صرفا برای افزایش فشارها بر انصارالله تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: آن‎‌ها می‌دانند که با این مسائل صلحی برقرار نمی‌شود. عربستان می‌خواهد آنچه را قبلا آزمایش کرده، دوباره بیازماید. عربستان پیش از این هم چنین طرحی را دنبال کرده و در آن شکست خورده و به نتیجه نرسیده بود، اما رهبران ریاض فکر می‌کنند شاید این بار به شکلی بتوانند موفق شوند.

وی گفت: اساسا مشکل فقر و غنا و تقسیم ناعادلانه قدرت در هر سرزمینی که باشد، صرف نظر از اینکه مردم در آن مسلمان باشند یا یهودی و مسیحی، اختلافات عمیقی به وجود می‌آورد، وقتی این اختلافات عمیق به جنگ کشیده می‌شود، راه درمانش چیز دیگری است و این مرهم‌ها که عربستان به دنبال آن است بهبودی برای این زخم‌ها نخواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *