جدیدترین مطالب

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم / وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران، تغییر کرده است

سرلشکر باقری با بیان اینکه وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است، گفت…

انگلیس در آسیای میانه و مغولستان به دنبال چیست؟

تهران- ایرنا- دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس، موضوعات اولویت‌دار در جریان تور منطقه‌ای خود به کشورهای آسیای میانه و مغولستان را «برقراری نظم جهانی، امنیت، توسعه اقتصاد و آموزش» در این منطقه عنوان کرده است.

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

Loading

اعتراضات مردمی و مداخلات خارجی در لبنان

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به استعفای سعد حریری و فشارهای برخی کشورها برای ایجاد زمینه جنگ داخلی و تضعیف قدرت حزب الله لبنان، گفت: در حال حاضر بیش از آنکه حوادث و اتفاقات در این کشور بر پایه تحولات عادی و جاری باشد، مقداری بستر تحولات بر خواسته‌های عناصر بیرونی و بر هم زننده ثبات و آرامش در لبنان دور می زند.

لاسجردی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه در ارتباط با تحولات لبنان، سوریه و عراق باید افق نگاه‌مان را از صرفا تحولات و اتفاقات روزمره خارج کنیم و سطح تحلیل‌مان را در سطح منازعه منطقه ای و حتی منازعه فرامنطقه ای ببریم، افزود: به هر صورت موضوع چالش ایران و آمریکا، ایران و عربستان، و سوریه با برخی کشورهای عربی و چالش قطر با عربستان و دیگر مسائل منطقه در یکی دو سال گذشته جبهه بندی جدیدی را در منطقه ما ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: خیلی ها معتقد بودند از سال 2006 به بعد که موضوع مقاومت مقداری جدی تر شد و آمریکایی ها هم از ابتدای قرن جدید با ادعای استقرار دموکراسی خواهی در خاورمیانه اهدافی را دنبال کردند، منازعه دموکراسی و مقاومت در منطقه ما شکل گرفت و الان به مرحله بلوغ و پختگی رسیده است. در واقع رقابت بین دو نگاه در منطقه چالش هایی را به دنبال داشته است.

لاسجردی با اشاره به فشارهای برخی کشورها به لبنان برای ایجاد زمینه جنگ داخلی و تضعیف قدرت حزب الله، گفت: در لبنان به نظر می رسد بعد از حدود دو سال که دولت شکل نگرفته بود و بحث های مربوط به انتخاب رئیس جمهور دچار مساله شده بود بالاخره لبنان در سایه رایزنی ها و تلاش های مختلف توانست دولت جدیدی را مستقر کند.

وی بهره گیری از نوع تفکرات و نگاه های مقاومت در حل معادلات سوریه و عراق و حتی یمن را مهم ارزیابی کرد و افزود: به جهت نوع نگاهی که حزب الله و به ویژه شخص سید حسن نصرالله به بحث کمک به دولت و استقرار آن داشته است و از همه مهمتر برخلاف دوره های قبل که نزاع های عمیقی بین جریانهای 14 و هشت مارس بوده است به نظر می رسید نگاه آقای سعد حریری مقداری دچار انعطاف شد. در مدتی که از نخست وزیری آقای حریری گذشت مقداری فضای لبنان به سمت وحدت ملی و آشتی و توافق حتی بین گروه های 14 و هشت مارس رفت.

این تحلیلگر تحولات منطقه ادامه داد: در این شرایط به نظر می رسید آمریکایی ها و عربستان و برخی کشورهای عربی با تضییقات اقتصادی، قطع کمک ها و ندادن وامها به نوعی تحریم اقتصادی علیه لبنان را طراحی کردند تا بتوانند این فضای اتفاق نظر که در لبنان در حال شکلگیری بود را متوقف کنند.

وی با تاکید بر مخالفت سید حسن نصرالله با استعفای حریری و لزوم حفظ دولت فعلی، گفت: در حال حاضر آنچه که جلب توجه می کند این است که لبنان به نوعی به محل رقابت و کشمکش نیروهای منطقه ای و فرامنطقه ای با نگاه به موضوع مقاومت و رقابت و چالش با دموکراسی تبدیل شده است.

لاسجردی درعین حال با اشاره به ضرورت پاسخگویی سعد حریری به مطالبالت مردمی و مسوولیتش در قبال اقداماتش در دولت، تاکید کرد: به هر حال او باید پاسخگوی مخاطبان و کسانی باشد که به او رای داده اند. او به نمایندگی از آنها در این جایگاه نشسته است. اما باید در نظر داشت گاهی جامعه، دولت و هیئت حاکمه ای را از نظر شخصیتی و کارکردی دچار ضعف می بینید اما زمانی هم هست که فشارهای دیگری فرای فشارهای جاری به وجود می آید. به نظر می رسد در لبنان بیش از آنکه حوادث و اتفاقات بر پایه بستر تحولات عادی و جاری باشد مقداری بستر تحولات بر خواستهای عناصر بیرونی و بر هم زننده ثبات و آرامش در لبنان دور می زند.

این عضو شورای سردبیری خبرآنلاین درخصوص تلاشهای آمریکا و عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی برای تداوم اعتراضات در لبنان، به اخبار منتشر شده مبنی بر هماهنگ نکردن استعفای سعد حریری با میشل عون اشاره کرد و گفت: از گذشته پیوندهایی میان خانواده حریری و عربستان بوده است و در عین حال عربستان در سالهای اخیر علاقه زیادی به سرک کشیدن به تحولات لبنان داشته است و در شکل گیری دولتهای قبلی رایزنی های متعددی می کرد.

این تحلیلگر مسائل منطقه همچنین با اشاره به طرح میشل عون با محوریت گفتگو میان مجموعه احزاب و گروه ها برای حل منازعات به عنوان یکی از راه حل ها افزود: فصل مشترک مشکلات لبنان و یا حتی کشورهای دیگری که دچار بحران و تجمعات اعتراضی هستند نبود گفتمان مشترک برای حل مشکلات است. به طور مشخص امروز لبنان و عراق و حتی سوریه از این کاستی در گفتمان رنج می برند. به نظر می رسد طرح آقای عون یک راه حل لااقل کوتاه مدت و مقطعی برای ایجاد زمینه همگرایی بود و در سایه تدبیری که در شاکله سیاستمداران لبنانی بود فضای لبنان مدتی آرام شده بود. این طرح تدبیری حساب شده برای حل مشکلات کلان در لبنان بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *