جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

Loading

ابعاد جنگ تجاری جدید میان آمریکا و اروپا

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه به نظر می آید دور جدید جنگ تعرفه ای میان اروپا و آمریکا شکل گرفته است، گفت: مجموعه مسائل باعث شده که مناقشه تجاری میان دو طرف هر چه پیچیده تر شود مخصوصا اگر ترامپ تهدیدش را در مورد افزایش قابل توجه واردات خودرو و قطعات آن از اروپا به آمریکا عملی کند، به مثابه بمبی خواهد بود که روابط تجاری دو طرف را کاملا دستخوش تغییرات ماهوی خواهد کرد.

سید رضا میرطاهر در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره افزایش تعرفه گمرکی میلیاردها دلار کالای اروپایی از سوی آمریکا و تحلیل ها در خصوص جنگ تجاری جدید میان دو طرف اظهار داشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور جنجالی آمریکا از زمانی که روی کار آمده سیاست حمایت گرایی اقتصادی را در پیش گرفته  و در چارچوب این سیاست اعمال تعرفه های جدید بر کالاهای وارداتی به آمریکا مخصوصا از جانب کشورهایی مانند چین و یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ترامپ مشغول جنگ تجاری بسیار بزرگی با چین است که بیش از 550 میلیارد دلار ارزش آن است افزود: در مورد اروپا در واقع ما شاهد چندین تقابل تجاری میان آمریکا و اروپا بودیم. سال گذشته بخشی از این تقابل تجاری به صورت افزایش متقابل تعرفه های تجاری انجام شد که در نهایت بعد از دیدار آقای ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، از کاخ سفید و مذاکره با ترامپ منجر به نوعی آتش بس میان دو طرف شد.

این کارشناس مسائل راهبردی افزود: به نظر می آید دور جدید جنگ تعرفه ای میان اروپا و آمریکا شکل گرفته است. روز چهارشنبه سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که در مورد مناقشه میان آمریکا و اروپا بر سر اعطای یارانه ها به شرکت هواپیمایی ایرباس اروپا را مقصر تشخیص داده و به همین دلیل آمریکا این حق را پیدا کرد که تعرفه های تنبیهی را علیه اروپا اعمال کند. در ابتدا قرار بود این تعرفه ها یازده میلیارد دلار باشد اما بعدا در حکم سازمان تجارت جهانی به 7.5 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. طبیعتا اعمال این تعرفه های جدید که ظاهرا از 26 مهر انجام می شود خشم شدید اروپایی ها را برانگیخته و آنها در صدد هستند با اقدامی متقابل با توجه به حمایت شدید دولت آمریکا از شرکت هواپیمایی بوئینگ آنها هم تعرفه های متقابلی را اعمال کنند.

وی ادامه داد: طبیعتا این مساله منجر به بروز جنگ تجاری میان اروپا و آمریکا خواهد شد که تبعاتش نامعلوم خواهد بود. در عین حال انتظار می رود با افزایش مناقشه میان دو طرف اتحادیه اروپا تلاش کند شرکای تجاری جدیدی را پیدا کند و یا با شرکای تجاری جدید مخصوصا چین روابط خود را گسترش دهد.

میرطاهر اضافه کرد: افزیش تعرفه های تجاری باعث گران تر شدن هزینه کالاهای وارداتی به آمریکا و همچنین کالاهای صادراتی این کشور به اروپا خواهد شد و طبیعتا در مجموع این مساله سبب کاهش اشتغال در دو سوی اقیانوس طلس و افزایش بیکاری و در واقع رکود اقتصادی و تبعات حاصل از آن خواهد شد. البته این مساله به این حد متوقف نمی ماند و آثار جنگ تجاری به طور کلی در صحنه اقتصاد جهانی به صورت کاهش رشد اقتصاد جهان، کاهش اشتغال و کاهش مراودات بین المللی و همچنین افزایش مناقشات و دعواهای تجاری در سازمان تجارت جهانی نمود پیدا خواهد کرد.

وی در رابطه با تداوم این جنگ تجاری علیرغم کاهش شاخص های رشد اقتصادی در آمریکا و اعمال تحریم برخی کالاهای اروپایی و تهدید متقابل اروپا برای تحریم کالاهای آمریکایی، توضیح داد: طبیعتا با توجه به خط مشی ترامپ و لجاجت و یکدندگی او و همچنین نگاه از بالا به پایینی که به اروپایی ها دارد و آنها را به مثابه رعایای آمریکا تلقی می کند انتظار می رود که او مسیر کنونی را ادامه بدهد و طبیعتا این مسیر باعث افزایش تنشها و مناقشات میان دو طرف خواهد شد. این مساله باعث شده که کشورهای اروپایی مخصوصا مقامات این کشورها به ویژه آلمان و فرانسه به عنوان کشورهای اول و دوم اتحادیه اروپا خواهان برخورد متقابل با آمریکا شوند.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: آقای لومر، وزیر اقتصاد و دارائی فرانسه، حتی بحث اعمال تحریم هایی علیه آمریکا را مدنظر قرار داده و طبیعتا مجموع این مسائل باعث خواهد شد که مناقشه تجاری میان دو طرف هر چه پیچیده تر شود مخصوصا اگر ترامپ تهدیدش را در مورد افزایش قابل توجه واردات خودرو و قطعات آن از اروپا به آمریکا عملی کند این مساله به مثابه بمبی خواهد بود که روابط تجاری دو طرف را کاملا دستخوش تغییرات ماهوی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: از دیدگاه ترامپ هر قدر که جنگ تجاری گسترش پیدا کند و از نظر خود بتواند از کشورهای شریک تجاری آمریکا مخصوصا چین و اروپا امتیاز بگیرد درانتخابات ریاست جمهوری 2020 به نفعش خواهد بود.

میرطاهر گفت: ترامپ در واقع بیشترین میزان اتکایش بر کسب رای آمریکایی ها از طریق بهبود اوضاع اقتصادی، افزایش اشتغال و افزایش فعالیت صنایع در داخل آمریکا است و او بر این تصور است که اگر بتواند تعرفه های جدید را بر کالاهای وارداتی از اروپا اعمال کند این مساله ضمن افزایش درآمد دولت فدرال باعث خواهد شد که فرصتهای شغلی بیشتری در داخل آمریکا ایجاد شود و آن ادعایی که ترامپ همواره مطرح کرده که چین و اروپا سالها از آمریکا بهره کشی کردند و استفاده مجانی بردند را خاتمه خواهد داد. طبیعتا در چنین شرایطی انتظار می رود که ترامپ نه تنها از شدت رویکرد کنونی خود نکاهد بلکه در آینده این مساله را هر چه بیشتر ادامه خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *