جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

هشدار جدی انصارالله به امارات

۱۳۹۸/۰۷/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر تاریخ و کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه تهدیدات حوثی ها باعث تغییر در سیاست منطقه ای امارات خواهد شد، گفت: امارات اساسا همسایه یمن نیست. عربستان سعودی به دلیل همسایگی با یمن ادعاهایی دارد که جای بحث دارد، اما ورود امارات به جنگ یمن فقط به دلیل پیوند نزدیک سیاستهایش در شورای همکاری خلیج فارس با عربستان است.

حجت الله جودکی با تاکید بر اینکه اگر امارات احساس کند که منافع ملی اش به هر دلیلی در خطر قرار خواهد گرفت، از نقشی که در ائتلاف برعلیه حوثی های یمن عهده دار شده، عقب نشینی خواهد کرد، توضیح داد: تاکنون پیوند امارات با عربستان در یمن تا اندازه زیادی دچار شکاف شده است. امارات زمانی علیه حوثی ها می جنگید، اما حالا تنها از جدایی طلبان جنوب یمن حمایت می کند و این سیاستی است که عربستان خواهان آن نیست. عربستان می خواهد به هر طریق ممکن یمن به شکل یک کشور واحد و در اختیار عربستان باشد که خیالش برای همیشه راحت شود، زیرا سه استان جنوب عربستان اساسا زیدی مذهب هستند و از قدیم الایام جزء یمن بودند و بعدها به عربستان اضافه شدند در نتیجه این موضوع همیشه عربستان را دچار تردید و نگرانی می کند.

وی ادامه داد: از حدود 60 سال پیش تا کنون سعودی ها به یمن به عنوان حیاط خلوت نگاه و در آنجا سعی کرده اند با تطمیع رهبران قبایل، ژنرال‌های ارشد و حکام مذهبی بتوانند نبض جامعه یمن را در اختیار داشته باشند. یمنی ها هم به دلیل فقری که داشتند تا حد زیادی به این مساله تن دادند. اگر بررسی کنیم خواهیم دید زن دوم و سوم بسیاری از سعودی ها یمنی است؛ سعودی ها در سفر به یمن ازدواج می کردند و مدتی در آنجا می ماندند و بعد هم آنها را رها می کردند و برمی گشتند. یمن حقیقتا حیاط خلوتی برای سعودی‌ها بود.

جودکی با بیان اینکه کم کم با شناخت این مشکلات دیدگاه های ضداستعماری در یمن شکل گرفت و مخالفتهایی بروز کرد و امروز آنها می خواهند از زیر یوغ عربستان خارج شوند، گفت: عربستان در حمله به یمن اشتباه کرد، چرا که تصور می کرد می تواند در عرض چند روز این افراد به قول خودشان بی سروپا، یعنی افرادی را که پا برهنه هستند و چیزی ندارند، از پا درآورند، اما به هر تقدیر این اتفاق نیفتاد و در شرایط کنونی یمن تبدیل به لقمه بسیار گلوگیر برای عربستان شده است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: امارات فاصله زیادی با یمن دارد و یمنی ها راحت نمی توانند به امارات حمله کنند، مگر از طریق موشک و پهپاد اقداماتی را علیه آنها طراحی کنند. اماراتی ها از آنجا که در برجهای شیشه ای زندگی می کنند می ترسند. تصور کنید اگر برای برج خلیفه و یا هر یک از بخش های این کشور اتفاقی بیفتد گردشگری و سایر جاذبه هایی که دارد به حداقل می رسد و اقتصادش به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. سران امارات به این موضوع پی برده اند و به همین دلیل است که دنبال راه میان بری برای جدایی از سیاست های سعودی هستند.

جودکی گفت: از سوی دیگر امارات برای اینکه نشان دهد که همچنان می تواند به یمنی ها فشار وارد کند از جدایی طلبان جنوب یمن حمایت می کند که آنها همیشه با شمالی ها درگیرباشند تا نتوانند صدمه ای به امارات بزنند.

وی عملی شدن تهدیدات امارات توسط حوثی ها را ممکن دانست و گفت: حوثی ها چیزی برای از دست دادن ندارند. امارات و عربستان در چند سال گذشته زیرساختهای یمن را ویران کردند و یمنی ها هزینه های زیادی را داده اند. در چنین شرایطی این افراد که تا این اندازه تحت انواع فشارها هستند اگر بتوانند به مرزهای عربستان بروند، حتی یک سرباز عربستانی را اسیر کنند و ببرند، اولین چیزی که نصیبشان می شود پوتین و لباس و سلاح و تجهیزات اوست. ارزش تجهیزات پیشرفته یک سرباز عربستانی که در یمن می جنگد بالغ بر 100 هزار دلار براورد شده که این غنیمت با ارزشی است.

این تحلیلگر مسائل منطقه اظهارکرد: آنها متوجه این موضوع شده اند و از این قبیل اقدامات در جنگ زیاد می کنند و علاوه بر حمله های موشکی و پهپادی همواره به قصد اسیر گرفتن به مرزها می روند. این مسائل شرایط ویژه در اختیارشان گذاشته است تا بتوانند این شرایط ویژه را پشتوانه آرمانهایشان قرار دهند. لذا امارات بایستی هشدار حوثی ها را جدی بگیرد.

وی گفت: این جنگ علیرغم همه مشکلاتش باعث شده که حوثی ها احساس برتری پیدا کنند. در شرایطی که تحت فشارهای مختلف هستند، می توانند پاسخی بدهند و با اقداماتی که انجام می دهند از حقوقشان حداقل دفاع ها را می توانند داشته باشند و یا دستکم مزاحمتهای زیادی برای دشمنانشان ایجاد کنند. این امر در هر حال برای آنها یک پیروزی به شمار می رود.

جودکی افزود: آنها به این نتیجه رسیدند که می توانند اقدامات مشابهی را در برابر امارات هم داشته باشند. اینکه امارات در جنگ یمن متزلزل شده برای این است که دفع ضرر کند و یا ضررهایش را به حداقل برساند و در یمن جبهه ای ایجاد کند که خودشان به جان همدیگر بیفتند و به منافع درازمدتشان نتوانند فکر کنند.

وی درباره احتمال تجدیدنظر امارات نسبت به مواضعش در جنوب یمن با توجه به تهدیدات انصارالله گفت: اگر امارات به این نتیجه برسد که هزینه ها برایش خیلی سنگین خواهد شد از جنوب یمن خارج می‌شود و عربستان تنها خواهد ماند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *