جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | پاسخ جالب همراه امیرعبداللهیان به سوال خبرنگار درباره حمله اسرائیل به ایران!

ویدیوی جالبی که امروز در رسانه‌های نزدیک به اسرائیل پربازدید شده را ببینید. خبرنگاری در نیویورک از امیرعبداللهیان می‌پرسد «درباره “حمله” شب گذشته نظری ندارید؟» که یکی از همراهان وزیر امور خارجه در جواب، به کنایه می‌گوید «چه حمله‌ای؟»/بیسیمچی

امیرعبداللهیان: ریزپرنده های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading

عوامل موثر در تعمیق روابط ایران و ترکیه

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در یک سال گذشته که سیاست‌های سختگیرانه آمریکا علیه ایران و ترکیه افزایش یافته، اراده گسترش همکاری‌ها بین تهران و آنکارا قوی‌تر شده است. سیامک کاکایی - کارشناس مسائل ترکیه

روابط ایران و ترکیه به‌ویژه در یکی دو دهه اخیر تابعی از شرایط همسایگی، وضعیت سیاسی و موقعیت منطقه‌ای دو کشور بوده است. درواقع وقتی از مناسبات دو کشور صحبت می‌کنیم روند رو به رشد روابط، هم در عرصه‌های اقتصادی و تجاری و هم اراده حاکم سیاسی بر گسترش مناسبات مطرح می‌شود. رفت‌و‌آمدهای مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و همچنین برگزاری مستمر و منظم نشست‌های کمیسیون اقتصادی و تبادل هیات‌های اقتصادی که در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و دیگر بخش‌های تجاری عمل می‌کنند، همگی گویای روند رو به رشد روابط بوده است.

بر این اساس شاید بتوان مناسبات ایران و ترکیه را در دو بخش عمده مورد بررسی و تحلیل قرار داد؛ اول عرصه سیاست است که با نگاهی به مواضع، همکاری‌ها، رقابت‌ها و … در رفتار سیاسی تهران و آنکارا مشخص است که دو کشور تحت تاثیر چه مجموعه عواملی به چینش نوع روابط خود اقدام می‌کنند.

همسویی در گفتگوها و اتخاذ مواضع مقام‌های ایران و ترکیه در بخش‌های سیاسی و امنیتی مبتنی بر روابط دو جانبه، چگونگی اتخاذ مواضع نسبت به موضوعات بین‌المللی یا واکنش دو کشور در قبال سیاست‌های خصمانه و سختگیرانه‌ای که آمریکا اتخاذ می‌کند، همگی بر چند و چون مناسبات دو کشور تاثیرگذار است.

در این چارچوب می‌توان به گفتگوها و نشست‌هایی که بین دو کشور از سال‌ها قبل یعنی زمانی که بحث از میانجیگری‌ها میان ایران و اروپا بر سر مسئله هسته‌ای مطرح بود تا امروز که مذاکرات درباره چگونگی یافتن راه‌حل‌های منطقه‌ای برای بحران‌ها در مسائلی چون عراق و سوریه مطرح است، اشاره کرد.

اما در عین حال نمی‌توان روابط ایران و ترکیه را تنها در یک بستر آرام مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد، چراکه هر دو کشور بعضا به عنوان بازیگرانی که ملاحظات و منافع خود را در منافع پیرامونی تعقیب می‌کنند دچار چالش و یا اصطکاک‌هایی در جهت‌گیری‌های خود هستند. بسیاری از کارشناسان گاه این شکل از روابط ایران و ترکیه را به عنوان رقابت‌های منطقه‌ای آنها مورد ارزیابی قرار می‌دهند که گریزی هم از آن نیست.

چنانچه در سال‌های اخیر به انحاء مختلف سمت‌گیری‌های سیاست خارجی ایران و ترکیه در ارتباط با مسائلی چون سوریه همراستا نبوده است، اما در کنار آن به دلیل ملاحظاتی که در عرصه منطقه‌ای وجود دارد نزدیکی‌هایی در جهت گفتگو و مذاکره برای اجماع در حل بحران منطقه‌ای در قالب نشست‌های آستانه و یا نشست‌های سه جانبه بین ایران، ترکیه و روسیه به طور مستمر برگزار شده است، اما باید پذیرفت که کشورها در صحنه سیاست خارجی خود به منافع و اولویت‌هایشان ارجحیت می‌دهند.

دوم، بحث اقتصاد و تجارت است؛ موقعیت منطقه‌ای و ظرفیت‌های متقابل اقتصادی ایران و ترکیه سبب شده است که هر دو کشور در زمینه‌های مختلف از انرژی گرفته تا سرمایه‌گذاری و تجارت در مسیری رو به رشد حرکت کنند. همین چند سال پیش بود که مقامات تهران و آنکارا بر ضرورت تجارت 20 میلیارد دلاری تاکید می‌کردند، ضمن آنکه مذاکرات و همکاری‌ها در زمینه انرژی وانتقال آن و خریدهایی که ترکیه از ایران در بخش نفت و گاز دارد، خود زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر است.

در کنار آن حضور شرکت‌ها و حتی مقاطعه‌کاران ترک و ایرانی در همکاری‌های دو جانبه به این روابط سرعت بیشتری داده است، اما این نمی‌تواند تمام ماجرا باشد، چراکه در چند سال اخیر به رغم تاکید بر گسترش مبادلات و تجارت باز با نوسان در حجم واردات و صادرات مواجه بوده‌ایم.

البته در این میان و دستکم در یک سال گذشته که سیاست‌های سختگیرانه آمریکا علیه ایران و ترکیه افزایش یافته، اراده مبتنی بر گسترش همکاری‌ها بین تهران و آنکارا قوی‌تر شده است و به لحاظ اقتصادی باید گفت که هم فرصت و هم بستر روابط بیشتر اقتصادی بین دو کشور و ارتباطات منطقه‌ای آنها وجود دارد؛ لذا گفتگوهای بین مقامات دو کشور چه در دیدارهای رسمی دو جانبه و چه در حاشیه‌ی نشست‌های متعدد همگی دلالت بر وجود اراده در مسیر گشایش بیشتر در روابط اقتصادی و تجاری دارد.

در نتیجه چشم‌انداز روابط تهران و آنکارا همچنان تابع مجموعه شرایط سیاسی، منطقه‌ای، ژئوپلیتیک و امنیتی بین دو کشور است. با این توصیف اقتضای همسایگی و اراده سیاسی مبتنی بر توسعه روابط می‌تواند عمق بیشتری به همکاری‌های دو کشور مهم منطقه‌ و دو همسایه دیرین ببخشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *