جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

با گذشت چند روز از کشف گورهای دسته جمعی شهدای فلسطینی در محوطه مرکز درمانی ناصر در شهر خان یونس در نوار غزه، تلاش های تیم های تفحص و دفاع شهری به منظور بیرون کشیدن پیکر سایر شهدا و شناسایی هویت این افراد با دشواری فراوان ادامه دارد.

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

با گذشت چند روز از کشف گورهای دسته جمعی شهدای فلسطینی در محوطه مرکز درمانی ناصر در شهر خان یونس در نوار غزه، تلاش های تیم های تفحص و دفاع شهری به منظور بیرون کشیدن پیکر سایر شهدا و شناسایی هویت این افراد با دشواری فراوان ادامه دارد.

انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه

نیویورک – ایرنا-  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برغم حمایت های همه جانبه نظامی و امنیتی واشنگتن از اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه، « لیز گرانده»  را به عنوان فرستاده ویژه جدید آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه (غرب آسیا) منصوب کرد. 

انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه

نیویورک – ایرنا-  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برغم حمایت های همه جانبه نظامی و امنیتی واشنگتن از اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه، « لیز گرانده»  را به عنوان فرستاده ویژه جدید آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه (غرب آسیا) منصوب کرد. 

Loading

بحران انتخابات رژیم صهیونیستی و گزینه‌های پیش رو

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با تشریح گزینه‌های پیش روی رژیم صهیونیستی برای خروج از بن بست انتخابات گفت: به نظر می‌رسد با توجه به وضعیتی که وجود دارد دولت تل‌آويو دچار بحران مزمنی شده و بعید است به سادگی این بحران حل و فصل شود.

قاسم محبعلی با بیان اینکه عدم حضور نتانیاهو در قدرت هنوز قطعی نیست، خاطرنشان کرد: نه نتانیاهو و نه رقیب او، «بنی گانتس»، رهبر حزب راست میانه رو «آبی و سفید»، کرسی کافی در پارلمان برای تشکیل یک دولت در اختیار ندارند. آنها حتی اگر ائتلافی هم با دیگران ایجاد کنند، نمی‌توانند از کنست با 120 کرسی بیش از نیمی از آرا را به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه چهار گزینه برای خروج از این وضعیت در رژیم صهیونیستی محتمل است، توضیح داد: در حالت اول ممکن است دولت ائتلاف سراسری تشکیل شود؛ یعنی این دو حزبی که کرسی‌های بیشتری به دست آوردند، دولت ائتلافی تشکیل دهند یا سمت نخست وزیری را مدت دار میان خودشان تقسیم کنند و بعد اعضای کابینه را به گونه‌ای که مورد توافق دو طرف باشد، بچینند و بعد احزاب کوچک‌تر موجود در کابینه وارد شوند.

این دیپلمات کشورمان در تشریح گزینه دوم محتمل در انتخاب نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: این احتمال هم وجود دارد که نتانیاهو با «لیبرمن»، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما»، که حدود 10 کرسی به دست آورده، با احزاب کوچکتر ائتلاف کند تا 61 کرسی را از آن خود کنند که البته این کار مشکلی به حساب می‌آید. لیبرمن در کابینه نتانیاهو بود و چون با او اختلاف شخصی پیدا کرد با خروجش عامل سقوط کابینه نتانیاهو در دوره قبلی شد.

وی ادامه داد: حالت سوم این است که لیبرمن و حزب «اسرائیل خانه ما» با «بنی گانتس»، رقیب نتانیاهو، ائتلاف کند و با ائتلاف احزاب کوچک‌تر دولتی نه چندان قوی تشکیل دهند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: حالت چهارمی که می‌توان در نظر گرفت این است که توافقی صورت نگیرد و انتخابات مجددی برگزار شود.

محبعلی اظهارکرد: به نظر می‌رسد با توجه به وضعیتی که وجود دارد، کابینه رژیم صهیونیستی دچار بحران مزمنی شده و بعید است به سادگی این بحران حل و فصل شود.

وی درعین حال گفت: البته یک عامل می‌تواند این بحران را تا اندازه ای کاهش دهد و آن بحران خارجی است که این رژیم خود را در برابر آن می‌بیند. این بحران خارجی کمک می‌کند که دولت ائتلاف سراسری که مدنظر نتانیاهو است، شکل بگیرد تا او را از این بحران خارج کند و این خطر  را که به دلیل پرونده فسادش به زندان برود و جریان محاکمه اش آغاز شود، به تعویق بیندازد.

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه اضافه کرد: احتمال دیگری هم وجود دارد و آن این است که آمریکایی ها در این قضیه مداخله کنند. به هر صورت آنها شاید در این شرایط منطقه به اسرائیل باثبات نیاز داشته باشند، چرا که قصد دارند ائتلافی با حضور اعراب و اسرائیل علیه ایران تشکیل بدهند. بنابراین ممکن است مداخله دولت ترامپ در این قضیه موثر واقع شود.

محبعلی ادامه داد: بنابراین گزینه ائتلاف سراسری با توجه به شرایط منطقه و نیاز آمریکایی ها و وضعیت نتانیاهو که به دنبال این است که بتواند حداقل خود را برای دوره ای تثبیت کند تا از خطری که شخص خودش را تهدید می‌کند، بگذرد، محتمل‌تر است. این گزینه هم در رژیم صهیونیستی سابقه دارد و پیش‌تر هم اتفاق افتاده که دولت وحدت تشکیل شده و به طور دوره‌ای نخست وزیری بین دو حزبی که اکثریت بیشتری داشتند، چرخیده است.

این تحلیلگر مسائل راهبردی تصریح کرد: بعد از آن گزینه ائتلاف بین حزب «اسرائیل خانه ما» و حزب «آبی و سفید» به رهبری «گانتس» رقیب نتانیاهو احتمال بیشتری دارد. گزینه چهارم، یعنی انتخابات مجدد، با توجه به اینکه دو انتخابات زودرس در اسرائیل برگزار شده، گزینه بسیار سختی است و افکار عمومی چندان این موضوع را نمی پذیرد، اما به هر حال گزینه ممکنی است. بنابراین گزینه ائتلاف نتانیاهو با لیبرمن با توجه به اختلاف شخصی‌شان کمترین احتمال را دارد. باید دید با توجه به شرایط کدام گزینه ها رخ خواهند داد.

وی گفت: اگر به این نتیجه برسند که انتخابات برگزار شود، حداکثر زمانی که باید انتخابات را برگزار کند، می‌تواند تا پایان امسال باشد؛ مگر اینکه بر روی دولت موقت توافق کنند. آنها راه حل‌های قانونی و حقوقی برای ادامه دادن وضعیت دارند. یا اینکه توجه به وضعیت خاورمیانه و شرایط بحرانی و امنیتی بتواند کمک کند، به آنچه که مورد علاقه آمریکایی ها است که تشکیل دولت ائتلافی با حضور دو حزبی که صاحب اکثریت آرا هستند برسند تا یک سال آینده تا ببینند وضعیت انتخابات آمریکا به چه سمت و سویی می‌رود. اگر وضعیت به سمت دموکرات‌ها رفت ممکن است این وضعیت بشکند و در اسرائیل میانه‌روها احساس قدرت بیشتری بکنند و خواستار انتخابات مجدد شوند، اما اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود طبیعتا وضعیت نتانیاهو، تندروها و حزب لیکود در رژیم صهیونیستی بهبود پیدا می‌کند.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در خصوص ارتباط بین انتخابات در رژیم صهیونیستی و انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا گفت: فاصله قابل توجهی تا انتخابات آمریکا باقی مانده و باید در نظر داشته باشیم که در تاریخ روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی این حد از نزدیکی در رابطه بین این دو دولت سابقه نداشته است.

محبعلی ادامه داد: البته آنها همیشه رابطه راهبردی و استراتژیک داشتند، اما تقریبا اسرائیل توانست در این دوره خواسته‌های درازمدتش را به پیش ببرد؛ مانند انتقال سفارت آمریکا و شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا، انضمام جولان و پذیرش آن از سوی آمریکا و مساله توسعه شهرک سازی ها در کرانه باختری؛ همه اینها پیش‌تر در دولت‌های آمریکا یا پذیرفته نشده بود یا با احتیاط با آن برخورد می‌شد. بنابراین هم ترامپ علاقه مند است که نتانیاهو در قدرت باقی بماند و لابی صهیونیستی حتما تلاش خود را برای آن خواهد کرد و هم بالعکس لابی جامعه یهودیت در داخل آمریکا علاقمند است ترامپ در قدرت باقی بماند.

وی گفت: هر دو این امور گزینه‌های مشکلی هستند. در رژیم صهیونیستی احتمال باقی ماندن نتانیاهو به صورت نخست وزیر قدرتمند تقریبا منتفی است. در آمریکا هم ترامپ اگر چه در شرایط فعلی با توجه به وضعیت نامناسب نامزدهای دموکرات ها در بین افکار عمومی همچنان گزینه اول انتخابات ریاست جمهوری است، اما هنوز برای تحولات فرصت است و تغییرات می‌تواند هم وضعیت داخلی آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد و هم اسرائیل را دچار تغییراتی بکند و وضعیت آن را متحول کند.

محبعلی تاکید کرد: حوادث خاورمیانه قابل پیش بینی نیست و تحولات خاورمیانه هم با مسائل داخلی آمریکا و هم مسائل داخلی اسرائیل مرتبط است. بنابراین نباید در قضاوت و پیش بینی داشتن عجله کرد و باید با احتیاط برخورد نمود.

وی گفت: اگر بخواهیم از زاویه منافع ملی ایران نگاه کنیم کنار رفتن افراطی ها در رژیم صهیونیستی شاید بیشتر به نفع فلسطینی ها بوده و شاید هم منافع ما را در بر داشته باشد و این ائتلافی که ممکن بود بین آمریکا و اسرائیل و اعراب شکل بگیرد را تضعیف کند. همه اینها بستگی به شرایط و حوادثی دارد که ممکن است اتفاق بیفتد. به هر حال امنیتی شدن و بحرانی شدن وضعیت خاورمیانه به نفع تندروهای رژیم صهیونیستی و آمریکا است. اگر منطقه به سمت آرامش حرکت کند این دو دچار مشکل می‌شوند و طبیعتا منافع ما هم در این است که منطقه به سمت آرامش حرکت کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *