جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

رهبر حوثی‌های یمن: انگلیس قادر به سرنگونی و انهدام موشک‌های ما نیست

عبدالمالک الحوثی، رهبر جنبش شیعه انصارالله (حوثی‌ها)، حاکم در شمال یمن گفت: فرماندهان نیروی دریایی انگلیس به ناتوانی خود در ساقط کردن موشک‌های ابر صوت پرتاب شده از یمن به ناوهای خود اعتراف کردند.

رهبر حوثی‌های یمن: انگلیس قادر به سرنگونی و انهدام موشک‌های ما نیست

عبدالمالک الحوثی، رهبر جنبش شیعه انصارالله (حوثی‌ها)، حاکم در شمال یمن گفت: فرماندهان نیروی دریایی انگلیس به ناتوانی خود در ساقط کردن موشک‌های ابر صوت پرتاب شده از یمن به ناوهای خود اعتراف کردند.

Loading

چشم‌انداز توافق طالبان و آمریکا

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: رئیس پیشین ستاد افغانستان در وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه بعید می‌داند مذاکرات آمریکا و طالبان به موفقیت نهایی منجر شود، گفت: به دلیل تحولاتی که در افغانستان در جریان است، احتمال به تاخیر افتادن انتخابات مهرماه در این کشور وجود دارد، اما به نظر می‌رسد دولت افغانستان بتواند تا پایان سال جاری میلادی موفق به برگزاری این انتخابات شود.

محسن پاک آئین با بیان اینکه دولت افغانستان تا پایان سال میلادی 2019 انتخابات را برگزار خواهد کرد، گفت: همه مسائل بستگی به مذاکرات آمریکا با طالبان و در واقع تعهدی که آمریکا برای خروج از افغانستان می‌دهد، دارد. آن‌ها باید ضمانت محکمی دهند و صرف بیان تصمیم برای خروج بعید است طالبان را راضی کند.

وی با بیان اینکه در افغانستان چند موضوع و تحول مهم در حال حادث شدن است، گفت: دولت و رئیس جمهور این کشور خود را برای برگزاری انتخابات آماده می‌کنند و علی‌الظاهر هم مصمم به برگزاری آن در موعد مقرر و معتقدند اگر انتخابات برگزار نشود با خدشه‌دار شدن دموکراسی، مشروعیت حاکمیت این کشور زیر سوال می‌رود.

وی افزود: برخی احزاب و گروه‌ها هم با این نظر دولت موافق‌ و معتقدند باید عزم ملی در افغانستان ایجاد شود که ماهیت و هویت استقلال و دموکراسی در این کشور زیر سوال نرود. از سوی دیگر طالبان معتقدند با توجه به حضور خارجی‌ها و نیروهای بیگانه که البته نظرشان بیشتر آمریکایی‌ها هستند، انتخابات در افغانستان معنی ندارد و تا زمانی که نیروهای خارجی در کشور هستند، نباید برگزار شود و اعلام کرده‌اند تلاش خود را برای برگزار نشدن انتخابات انجام خواهند داد.

این کارشناس روابط بین‌الملل اضافه کرد: در عین حال هم طالبان و هم آمریکایی‌ها مصمم هستند که مذاکرات خود را به نتیجه برسانند و بر سر یک زمانبندی تفاهم کنند که مطلوب هر دو طرف باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مقامات طالبان اعلام کرده این گروه برای زمانبندی با آمریکا به جمع‌بندی رسیده است، گفت: خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان یکی از شعارهای انتخاباتی ترامپ بوده و او برای انتخابات ریاست جمهوری آینده به تحقق آن نیاز دارد. اگر این اتفاق بیفتد و آمریکایی‌ها با رسیدن به جمع‌بندی اعلام کنند که حاضرند از افغانستان خارج شوند، آن زمان باید ببینیم که آیا این اتفاق قبل از مهر ماه می‌افتد یا خیر.

پاک آئین خاطرنشان کرد: خیلی بعید است که آمریکایی‌ها ظرف کمتر از یک ماه آینده بتوانند نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند؛ مگر اینکه بتوانند به نحوی اعتماد طالبان را جلب کنند تا انتخابات در مهرماه برگزار شود. مثلا بدین صورت که بخشی از نیروها را تا مهر از این کشور بیرون ببرند و بخشی دیگر را طبق زمانبندی مورد تائید هر دو طرف از افغانستان خارج کنند. اینها مباحثی غیر قابل پیش بینی است.

وی با بیان اینکه بعید است مذاکرات آمریکا و طالبان به موفقیت نهایی منجر شود، افزود: ممکن است تفاهم‌هایی ایجاد شود و قول‌هایی بدهند، اما در مسیر با مشکلاتی مواجه می‌شوند که نخواهند توانست آن را اجرا کنند.

پاک آئین توضیح داد: علت اصلی نرسیدن به توافقی برای خروج از افغانستان خود آمریکایی‌ها هستند. آمریکایی‌ها نمی‌توانند به سرعت نیروهایشان را خارج کنند، مگر اینکه با طالبان به جمعبندی و ضمانتی برسند که این نیروها در چند نوبت خارج شوند؛ باید دید که آیا طالبان این شرایط را می‌پذیرد یا خیر. از سویی در داخل آمریکا هم اختلاف نظر زیادی درباره خروج نظامی از افغانستان وجود دارد و طیف بزرگی از مقامات و سیاستمداران این کشور مخالف خروج آمریکا از افغانستان هستند، چرا که آن‌ها معتقدند با خروج از افغانستان محیط برای تروریسم آماده می‌شود و شاهد بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان خواهیم بود و این در جهت منافع آمریکا نیست. بنابراین علت اصلی این وضعیت در درون خود آمریکاست.

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل درباره امکان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در موعد مقرر گفت: پیش بینی که می‌توانیم داشته باشیم این است که در نهایت انتخابات در این کشور برگزار می‌شود؛ اما به دلیل همین تحولاتی که در مورد زمانش مطرح است، تعویق انتخابات را محتمل می‌دانم.

وی توضیح داد: طالبان خودش هم می‌خواهد در انتخابات شرکت کند و سعی نمی‌کند خود را به عنوان یک گروه شبه نظامی و تروریستی معرفی کند و به این موضوع که عدم برگزاری انتخابات مشروعیت نظام را زیر سوال می‌برد، اعتقاد دارد؛ اما به دلیل نرسیدن به جمع‌بندی نهایی مذاکرات با آمریکا و از طرفی اینکه طالبان برگزاری انتخابات را مشروط به خروج آمریکا کرده تا موعد مقرر شده در مهرماه، امکان برگزاری انتخابات فراهم نمی‌شود. از طرفی دولت اشرف غنی هم بدش نمی‌آید که انتخابات به تعویق بیفتد و مدت بیشتری در قدرت باقی بماند.

وی با اشاره به انفجارهای اخیر در افغانستان که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم این کشور شد، گفت: طالبان اعلام کرده نمی‌گذارد انتخابات برگزار شود، چون تا زمانی که خارجی‌ها در افغانستان هستند، انتخابات معنایی ندارد؛ اما اگر شرایطی ایجاد شود که آن‌ها با آمریکایی‌ها به توافق برسند که البته احتمال آن را ضعیف می‌دانم، آن زمان ممکن است با تغییر شرایط، مواضع طالبان هم تغییر کند.

پاک آئین تاکید کرد: بنابراین طالبان از اهرم برگزاری انتخابات برای تحقق یکی از نیات اصلی‌اش که خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان است استفاده می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *