جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

چرایی سنگ‌اندازی واشنگتن در مسیر عضویت فلسطین در سازمان ملل/ وتوی آمریکا چه معنایی داشت؟

آمریکا هرچند بعد از دهه ۹۰ همزمان با سلسله مذاکرات بین اعراب و اسرائیل تلاش کرده بود که خود را به عنوان میانجی صادق معرفی کند اما امروز کاملا روشن است که از یک طرف نه کشورهای عربی و فلسطین این موضع آمریکا را قبول کرده اند و نه آمریکا بنا دارد تا این نقش به اصطلاح میانجیگرانه را بدون اطمینان از جلب نظر اسرائیل انجام دهد. بنابر این سیاست امریکائی ها در قبال طرح دو کشوری و مبنای این کشور در پیگیری این طرح بدون توجه به تفسیر اسرائیل از این مسئله نیست.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

آزادی خان شیخون؛ گام بلند سوریه برای فتح ادلب

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه آزادسازی خان شیخون نشان می‌دهد دولت سوریه توان لازم را برای آزادسازی ادلب دارد، تاکید کرد: ترکیه در این درگیری کاملا دوگانه عمل کرد. از لحاظ موضع ضد این نیروها است؛ ولی عملا با نیروهای تکفیری ارتباط دارد و از آنها حمایت می‌کند.

حسین رویوران با بیان اینکه قطعنامه های 2253 و 2254 از بین بردن داعش و جبهه النصره و گروه های تکفیری را قید کرده است، افزود: آنچه در ادلب در حال وقوع است جنگ علیه جبهه النصره و نیروهای تکفیری است. در فرایند آستانه ترکیه تعهد داده بود که خودش به گونه ای این کار را انجام دهد؛ اما علی رغم گذشت بیش از دو سال اقدامی نکرد. با توجه به اینکه ترکیه این تعهدات را انجام نداده، سوریه تصمیم گرفت خودش این کار را انجام بدهد.

وی با بیان اینکه در آغاز عملیات کاملا مشخص بود که اراده دولت سوریه بر آزادسازی است، خاطرنشان کرد: سوریه موفق شد ابتدا تعدادی از روستاها را آزاد کند و در نهایت شهر خان شیخون را که شهر بسیار مهم و مشرف به یکسری از بزرگراه های بین شهری است، آزاد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: متاسفانه دولت ترکیه علی رغم اینکه به ظاهر ضد نیروهای تکفیری است، اما با اعزام نیرو به این منطقه تلاش داشت به گونه ای امکاناتی در اختیار نیروهای تکفیری قرار دهد و یک مرکز به اصطلاح نظارت در تپه مشرف به شهر ایجاد کند. ترکیه عملا می‌خواست با دخالت خود نوعی اخلال در عملیات ایجاد کند و مانع آزادسازی شهر شود که هواپیماهای روسی با بمباران منطقه شمال مسیر کاروان مانع از ورود آنها به داخل شهر شدند.

رویوران افزود: آزادسازی خان شیخون نشان می‌دهد دولت سوریه توان لازم را برای آزاد سازی ادلب را دارد، اما درگیری در مناطق مرزی سخت‌تر خواهد بود، زیرا ترکیه در عمق کمتر می‌تواند تدارکات برای نیروهای تروریستی بفرستد، اما در مرز طبیعتا این کار ساده تر است، اما علی رغم کارشکنی ترکیه تصور می‌کنم آزادسازی خان شیخون نشان داده که دولت سوریه و همپیمانانش توان آزاد سازی ادلب را دادند.

وی تاکید کرد: ترکیه هم در این درگیری نشان داد که کاملا دوگانه عمل می‌کند. از لحاظ موضع ضد این نیروها است، ولی عملا همچنان با نیروهای تکفیری ارتباط دارد و از آنها حمایت و در امور داخلی سوریه دخالت می‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: بهانه ترکیه این است که باید مانع از مهاجرت میلیون‌ها انسان به ترکیه شود، در حالی که این عملیات نشان داد چنین اتفاقی نیفتاد. جابجایی جمعیت در عملیات صورت می‌گیرد، اما این به آن معنا نیست که این جابجایی الزاما به سوی ترکیه باشد. دولت ترکیه تلاش می‌کند با توافق آمریکا و ایجاد منطقه امن در شرق فرات، به گونه ای این شکست را جبران کند و این نوع رفتارهای دولت ترکیه قطعا برایش هزینه بر خواهد بود، چرا که ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه ترکیه را در معرض درگیری با کردها قرار می‌دهد.

رویوران اظهارکرد: دولت سوریه نیز به سازمان ملل و شورای امنیت اعلام کرده که این رفتارهای ترکیه دخالت در امور داخلی و ناقض منشور سازمان ملل است و تلاش ترکیه برای جابجایی جمعیت در مناطق مرزی و جایگزین کردن اعراب به جای کردها در برخی از مناطق رفتار کاملا خصمانه است که سعی می‌کند بافت جمعیتی در سوریه را تا حدی تغییر دهد.

وی تاکید کرد: اینکه از جمعیت مهاجر برای ایجاد نوعی جابجایی جمعیت استفاده کند، قابل قبول نیست. شهری را که فرضا سکنه اش کرد بوده، به اعراب بدهد عملا تضادهای اجتماعی را گسترش خواهد داد و این عملا بحران سازی جدید است، لذا کاری که ترکیه انجام می‌دهد، ادامه دار کردن بحران سوریه است و نه حل آن. و این برخلاف ادعایی است که مطرح می‌کند.

رویوران همچنین درباره مواضع روسیه و انتقاد مقامات این کشور به اقدامات ترکیه در سوریه گفت: روسیه از حاکمیت دولت سوریه دفاع و تاکید می‌کند دولت سوریه این حق را دارد که سرزمین خود را از تکفیری‌ها آزاد کند. این حقی است که مقررات بین‌المللی به دولت سوریه داده است، اما دولت ترکیه بر خلاف این قوانین نقض حاکمیت ملی سوریه و دخالت در این کشور را دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: تصور می‌کنم حمایت ایران و روسیه از موضع سوریه حمایت از موضعی قانونی است که منطبق بر هنجارهای بین المللی است و انتقاد ایران و روسیه از ترکیه به دلیل نقض عهد و رفتار غیر قابل قبولی است که در پیش گرفته و مانع حل بحران سوریه می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *