جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading
نتیجه سیاست‌های ترامپ

سایه رکود اقتصادی بر سر آمریکا

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس ارشد مسائل راهبردی درباره وضعیت اقتصاد آمریکا با اشاره به کسری بودجه 27 درصدی این کشور خاطرنشان کرد: خطر مهمی متوجه اقتصاد آمریکا شده و مسئله مهمی که رخ داده، این است که چشم انداز رکود در اقتصاد آمریکا به وجود آمده؛ و این امر باعث شده نه فقط در آمریکا، بلکه در برخی کشورهای اروپایی هم زمزمه رکود بلند شود.

سید رضا میرطاهر در خصوص گزارش وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر کسری بودجه این کشور گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور جنجالی آمریکا یکی از مهمترین شعارها و ادعاهایش همواره این بوده است که در دوره ریاست جمهوری وی اقتصاد آمریکا شکوفا شده و به ویژه در این زمینه بر روی افزایش نرخ رشد اقتصادی، کاهش و مهار نرخ بیکاری تاکید کرده است؛ اما انتشار آمار اخیر باعث شده تردیدهای جدی‌ای در این زمینه به وجود بیاید.

وی افزود: علاوه بر این مجموعه تحولات اقتصادی‌ای در روز چهارشنبه هفته گذشته رخ داد که به احتمال زیاد چشم انداز آغاز مجدد رکود در اقتصاد آمریکا را رقم زده است.

میرطاهر با اشاره به افزایش 27 درصدی کسر بودجه آمریکا ادامه داد: سال مالی آمریکا از اول اکتبر هر سال آغاز می‌شود و نزدیک به 10 ماه از آن گذشته؛ در این مدت مشخص شده که بیش از 866 میلیارد دلار کسری بودجه دولت فدرال است و این نشان دهنده افزایش 27 درصدی نسبت به سال قبل از آن است. کارشناسان دلیل این مسئله را افزایش هزینه‌های دولت فدرال در مقابل درآمدهای آن قلمداد می‌کنند که از جمله دلایلش معافیت‌های مالیاتی است که ترامپ مخصوصا در مورد اقشار ثروتمند جامعه آمریکا در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد: مسئله مهم‌تری که رخ داده، این است که چشم انداز رکود در اقتصاد آمریکا به وجود آمده؛ مخصوصا با توجه به اینکه نرخ بهره اوراق کوتاه مدت به پایین‌تر از نرخ بهره اوراق بلند مدت رسیده است و این باعث شده که نه فقط در آمریکا، بلکه در برخی کشورهای اروپایی هم زمزمه رکود بلند شود و ما شاهد بودیم که در «وال استریت» شاخص «صنعتی داو جونز» که شاخص صد شرکت عمده آمریکا است، روز چهارشنبه بیش از 400 واحد سقوط کرد. این مسئله نشان می‌دهد خطر مهمی متوجه اقتصاد آمریکا شده است.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: در عین حال نباید این نکته را فراموش کرد که سیاست‌های تجاری ترامپ مخصوصا جنگ تجاری‌ای که با چین راه انداخته است، عملا باعث شده زمینه‌های رکود در اقتصاد آمریکا به وجود بیاید. از همه مهم‌تر، افزایش هزینه خانوارها در آمریکا باعث شده عملا واردات افزایش یابد و مجموعه این مسایل باعث شده رکود در اقتصاد آمریکا اکنون بیش از هر زمان دیگری به چشم بخورد.

میرطاهر با بیان اینکه آخرین رکود اقتصادی در آمریکا در فاصله سال‌های 2007 تا 2012 رخ داد که به هرحال بخش از آن در دوره جورج دبلیو بوش بود و بخشی در دوره اوباما بوده است، اضافه کرد: احتمال زیادی در مورد وقوع مجدد رکود وجود دارد و همین مسئله حداقل پیامد سیاسی‌اش این خواهد بود که ترامپ نخواهد توانست در تبلیغات مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا بر روی دستاوردهای اقتصادی‌اش تاکید کند و یا اینکه دستاوردهای اقتصادی‌اش ممکن است ظرف این مدت تا حد زیادی از بین برود.

وی تاکید کرد: طبیعتا وقتی رکود اقتصادی رخ می‌دهد، ما شاهد کاهش رشد اقتصادی و در نتیجه کاهش نرخ اشتغال و افزایش بیکاری خواهیم بود و همین مسائل در مجموع می‌تواند موضع سیاسی ترامپ را مخصوصا در طبقاتی که پایگاه اجتماعی او محسوب می‌شوند، یعنی سفید پوستان طبقه متوسط و طبقه پایین‌تر از متوسط، به شدت تضعیف کند.

میرطاهر خاطرنشان کرد: ترامپ از هم اکنون تغییر سیاست‌های اقتصادی‌اش را آغاز کرده و مهم‌ترین مظهر این تغییر سیاست این بود که او قبلا اعلام کرده بود از اول سپتامبر 2019 تعرفه 10 درصدی را بر روی 300 میلیارد دلار از کالاهای چینی که به آمریکا وارد می‌شود، اعمال خواهد کرد، ولی روز سه شنبه از این سیاست عقب نشینی کرد و این نشان می‌دهد که او به خوبی آگاه است که ادامه چنین روندی به احتمال زیاد باعث افزایش احتمال بروز رکود اقتصادی خواهد شد و این مسئله مسلما ضربه بزرگی را متوجه وی خواهد کرد.

این تحلیلگر تحولات بین الملل درعین حال گفت: اگر ترامپ واکنش‌های هوشمندانه‌ای برای پیشگیری از رکود نشان دهد احتمال برخی تغییرات مثبت به نفع او وجود دارد؛ اما اگر روند کنونی را ادامه دهد مسلما سایه رکود اقتصادی بیش از پیش پر رنگ خواهد شد.

وی تاکید کرد: ترامپ با سیاست‌های تجاری و اقتصادی‌ای که در پیش گرفته، نه فقط اوضاع اقتصادی آمریکا را به شدت برهم می‌زند و حتی پیش بینی‌های قبلی را درمورد رشد اقتصاد با دگرگونی‌های قابل توجهی مواجه می‌کند، بلکه باعث می‌شود ساختار اقتصاد و تجارت جهانی دچار تنش، تلاطم و ناامنی شود و مسلما این مسئله بر وضعیت اقصادی دیگر کشورها مخصوصا شرکای تجاری آمریکا تاثیرات سوئی خواهد داشت. همین مسئله ضرورت لزوم اتخاذ مواضع همدل و هماهنگی از جانب کشورهای مختلف در برابر سیاست‌های تجاری ترامپ را بیشتر می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *