أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

شکست محتوم آمریکا در برابر مقاومت ملت ونزوئلا

۱۳۹۸/۰۵/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفير پيشين ایران در ونزوئلا با اشاره به منابع غنی نفتی و طبیعی ونزوئلا گفت: روسيه و چين منافع زيادي در اين كشور دارند و به همين دليل، اگر شرایط فعلی در ونزوئلا ادامه پیدا کند، ممکن است به جنگ قدرت‌های بزرگ تبدیل شود.

احمد سبحانی با بیان اینکه حکومت ونزوئلا، حکومتی قانونی و برآمده از انتخاباتی قانونی است، افزود: در این کشور دو انتخابات برگزار شده که در یکی رئیس جمهور و در دیگری رئیس مجلس انتخاب شد. هر دو این انتخابات در قالب یک سازوکار برگزار شد، اما حال این رئیس مجلس که در آمریکا تحصیل کرده و آموزش دیده آمریکاست، ادعای ریاست جمهوری کرده و خود را قانونی می‌داند، در حالی که انتخابات دیگر را که به همان شکل انتخابات مجلس برگزار شده، غیرقانونی می‌داند.

وی توضیح داد: اگر با همین سازوکار نگاه کنیم، در مجلس ایالات متحده آمریکا، اگر کنگره و سنا هم در جناح مخالف قرار بگیرند، با همین منطق می‌توانند طرف دیگر را رد و ادعای ریاست جمهوری کنند. این با منطق سیاسی جور در نمی‌آید.

سبحانی ادامه داد: آمریکا که یک حکومت سلطه‌گر است در گذشته با نقاب یا به قول رهبر معظم انقلاب با «دستکش مخملین» عمل می‌کرد، امروز نقابش را برداشته و در یک کشور مستقل دخالت مستقیم می‌کند. اگر این رویه در دنیا باب شود، برای همه کشورها بسیار خطرناک خواهد بود. اینکه هر قدرت بزرگی، منطقه‌ای را حوزه نفوذ خود بداند و بخواهد همه جور کودتا و دخالت کند و هزینه‌های اطلاعاتی انجام دهد که حکومت قانونی را برکنار کند، پایه‌گذار روش غلطی است که می‌تواند برای بسیاری از کشورها، حتی متحدان آمریکا هم دردسرساز باشد.

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا درباره اقدام اخیر آمریکا درخصوص مسدود سازی اموال دولت ونزوئلا تاکید کرد: این یک اقدام غیرقانونی و کاملا براساس زورگویی است.

وی با بیان اینکه این اقدامات آمریکا از روی قدرت نیست، توضیح داد: آمریکا همه‌گونه دخالتی را در ونزوئلا انجام داد، از حمایت از کودتاهای نظامی گرفته تا خرابکاری‌های نفتی و جنگ‌های سایبری و حال که نتوانسته‌اند به نتیجه برسند، مسدود کردن اموال هم روش دیگرشان است؛ اما در این روش غیرقانونی خودشان هم توفیقی نخواهند داشت.

سبحانی ادامه داد: در کنار ونزوئلا، کشور کوبا را داریم که اصلا منابعی ندارد، ولی توانست چند دهه در مقابل آمریکا مقاومت کند. به طوری که دولت قبلی آمریکا اعتراف کرد تحریم‌ها علیه کوبا نتیجه‌ای نداشته است. این حرکات آمریکا مردم ونزوئلا را که دارای منابع بسیار غنی هستند، مقاوم خواهد کرد و امیدوارم ونزوئلایی‌ها بتوانند با استفاده از منابع خودشان، این ترفند آمریکایی‌ها را هم بی‌اثر کنند.

وی درباره آینده تحولات در ونزوئلا با توجه به دخالت‌های آمریکا در این کشور گفت: نظام تک قطبی در دنیا رو به پایان است و ما امروز با نسل جدیدی از جنگ سرد که زمینه اقتصادی دارد، روبرو هستیم. امروز دو کشوری که دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند، از مواضع دولت قانونی ونزوئلا حمایت می‌کنند و این عامل اجازه نمی‌دهد که آمریکا به اسم جامعه جهانی دست به هر کاری بزند.

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا با اشاره به اینکه ونزوئلا یکی از غنی‌ترین سرزمین‌های جهان است، خاطرنشان کرد: آب شیرین که بحث آینده دنیا است در این کشور به وفور یافت می‌شود. ونزوئلا رودخانه‌ای دارد که در بعضی نقاط عرض بیست کیلومتری دارد و کمترین عرضش یک کیلومتر است. شاید برخی آن را دریاچه بدانند، اما از نظر من چون به سمت اقیانوس حرکت می‌کند، رودخانه است. بیشتر مردم دنیا ونزوئلا را به عنوان کشوری که بزرگترین ذخایر نفت دنیا را دارد، می‌شناسند در حالی که ذخایر آب ونزوئلا بسیار غنی است. علاوه بر آن، این کشور منابع غنی طلا، الماس، زمرد، آهن و … دارد.

سبحانی ادامه داد: در گذشته ونزوئلایی‌ها حتی سیب‌زمینی، سیر و پیازشان را هم وارد می‌کردند و تقریبا اکثر مواد خوراکی وارداتی بود. وضع کنونی فرصتی برای آنهاست که بتوانند در این زمینه‌ها مستقل شوند؛ چون همه منابعش را دارند. ونزوئلا منابع زیادی دارد، باید آن منابع بالقوه را به فعل برسانند و در این صورت حتما آمریکا در این زمینه شکست خواهد خورد.

وی افزود: جامعه ونزوئلا جامعه دوپاره‌ای است. شاید نیمی موافق و نیمی مخالف دولت باشند، اما فرق این دو گروه در این است که موافقان منسجم و متحد و مخالفان چند تکه هستند. به طوری که پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته بود بعد از مادورو حداقل چهل نفر هستند که ادعای رهبری دارند. به همین دلیل هم آمریکایی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند توفیقی به دست بیاورند.

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا درخصوص مخاطراتی که مخالفان دولت ونزوئلا با همراه شدن با آمریکا برای کشورشان ایجاد کرده‌اند، گفت: مسئله ونزوئلا مسئله‌ای داخلی است و باید مخالفان و موافقان خودشان مسائل‌شان را به صورت داخلی حل کنند. اینکه بخواهند مسائل‌شان را به قدرت بزرگتر منطقه گره بزنند، همین می‌شود که تا امروز شاهد بودیم. این رنجی که مردم ونزوئلا امروز تحمل می‌کنند به این علت است که گروهی دل به خارج از مرزها بسته و از تحریم‌ها حمایت می‌کنند و این تحریم‌ها تنها به مردم ضربه می‌زند.

وی تاکید کرد: آنچه در مواضع جمهوری اسلامی هم همیشه گفته شده این است که مسائل داخلی ونزوئلا باید توسط خود مردم و از داخل حل شود.

سبحانی درباره آینده رقابت آمریکا با قدرت‌های دیگر در ونزوئلا گفت: ونزوئلا بیشترین منابع نفتی دنیا را دارد، آب شیرین، الماس، طلا و … همه این‌ها طمع همه کشورهای قدرتمند را برمی‌انگیزد. امروز در ونزوئلا، روسیه و چین بیشترین منافع را دارند و از این منافع به راحتی نخواهند گذشت. اگر این شرایط ادامه پیدا کند و به جنگ قدرت‌های بزرگ تبدیل شود، نهایتا به ضرر مردم ونزوئلا است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *