جدیدترین مطالب

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

افزایش تعرفه ورود خودروهای برقی عامل تنش جدید بین اروپا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اخیرا، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفه‌های اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاری‌های جهانی در زمینه‌ تغییرات اقلیمی را به چالش می‌کشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر هم از ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.

تفاوت انتخاب ترامپ یا هریس برای چین؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود در سال های 2016-2020 از مهار فزاینده چین حمایت کرد. لفاظی‌های ضد چینی ترامپ با اقداماتی محدودکننده علیه پکن همراه شد. در واقع اقدام علیه پکن هم توسط قوه مجریه و هم توسط کنگره انجام شد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاست ضد چین معتدل‌تر شد اما دامنه آن همچنان گسترش یافت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بر ماهیت سیاست ایالات متحده در قبال چین تأثیری نخواهد داشت. با این حال، پیروزی ترامپ می‌تواند وخامت روابط دوجانبه را تسریع کند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

تعطیلی همه مدارس آنروا در نوار غزه

تهران- ایرنا- آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از تعطیلی همه ۲۰۰ مدرسه ای خبر داد که زیر نظر این آژانس در نوار غزه فعالیت داشتند.

راهبرد جدید یمنی‌ها در قبال اسرائیل/ روزهای سختی در انتظار تل‌آویو و حامیانش است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل نظامی یمن سخنرانی اخیر رهبر جنبش انصارالله یمن درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی را به منزله تحولی راهبردی دانست و از روزهای سختی خبر داد که در انتظار تل آویو و حامیان آن است.

پلوسی: اوضاع غزه «غیرقابل تحمل» است

تهران-ایرنا- نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا  اوضاع غزه را «بشدت غیرقابل تحمل» خواند اما مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند.

ادعای مقام آمریکایی در مورد تلاش روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بر ایالات‌ رقابتی به دنبال پیروزی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات نیمه پاییز است.

Loading

پیامدهای تصمیم دولت هند در کشمیر

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره با بیان اینکه تصمیم هند مبنی بر تغییر قانون اساسی این کشور و لغو اختیارات ایالت خودمختار کشمیر پیامدهای منفی بر وضعیت مسلمانان خواهد داشت، گفت: این تصمیم می تواند ضربه سنگینی به همزیستی مسالمت آمیز بین مسلمانان و هندوها در هند وارد کند، بستر رشد تروریسم از سوی عوامل داعش والقاعده را در منطقه کشمیر فراهم آورد و روابط بین هند و پاکستان را متشنج و تخریب نماید.

پیرمحمد ملازهی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: نخست وزیر مودی و حزب بی.جی.پی در زمان مبارزات انتخاباتی وعده دادند اگر به قدرت برسند قانون خودمختاری کشمیر را لغو خواهند کرد. بنابراین از نظر آنها اکنون زمان عملیاتی کردن آن وعده است.

وی با بیان اینکه دو هدف مهم دراین اقدام پیگیری می‌شود، توضیح داد: به هرحال هند در منطقه کشمیر برنامه بلندمدتی دارد که ترکیب جمعیت بین مسلمانان و هندوها را به هم بزند و زمینه را برای مهاجرت از سایر مناطق هند به کشمیر فراهم کند. چون طبق ماده 53 قانون اساسی که با خودمختاری ارتباط دارد، حق سکونت غیرکشمیری ها در منطقه کشمیر برای بلندمدت امکان پذیر نیست و در اختیار دولت محلی و پارلمان محلی است. افرادی که از خارج از کشمیر به آنجا بیایند حق خرید زمین و ملک ندارند و اکنون که این قانون لغو شده فضا برای اینکه افرادی از جاهای دیگر هند به آنجا بیایند بازمی شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: هند بیش از 100 هزار نیرو را همراه خانواده شان به آن منطقه اعزام کرده که اگر هر خانواده را 3 یا 4 نفری در نظر بگیریم، در واقع 300 تا 400 هزار هندی را در آن منطقه ساکن کرده تا برایشان این امکان به وجود بیاید که زمین و ملک بخرند و در آن منطقه ماندگار شوند. بنابراین آنچه هدف نهایی دولت مرکزی هند است، در بلند مدت به هم زدن ترکیب جمعیت و تبدیل مسلمانان به اقلیتی است که نتوانند در تحولات آن منطقه تاثیرگذار شوند.

وی با بیان اینکه نخست وزیر مودی به انتخابات بعدی در هند هم توجه دارد، افزود: با توجه به اینکه وی این شعار انتخاباتی‌اش را عملیاتی کرده و نیروهای راستگرای هندی هم به شدت خواهان این مساله و برخورد شدید با مساله جدایی طلبی در کشمیر هستند، رای این بخش از جامعه را می تواند به دست بیاورد. هر چند که ممکن است رای مسلمانان را از دست بدهد، اما در نظر بگیرید که بیشتر پایگاه اجتماعی او را هندو و یا از بقیه مذاهب غیراسلامی تشکیل می‌دهند. در این فضا نخست وزیر مودی این را هم در نظر دارد که برای انتخابات آینده شرایطی را به وجود بیاورد که بازهم در قدرت بماند و بتواند رقبایش را شکست دهد.

ملازهی اضافه کرد: مودی این طور محاسبه کرده که نظر اکثریت هندو مذهب ها را که راستگراها هستند، جلب کند. او ناسیونالیسم هندی را با این حرکت راضی می کند و واقعا هم این اتفاق می افتد. یعنی آنها توجه بیشتری به حزب «بی.جی.پی» خواهند کرد. محاسبه دو دوتا چهارتا است. مخالف هم دارد اما آنها به لحاظ عددی و جمعیتی در اقلیت هستند. مودی محاسبات خود را کرده و از دید خودش محاسباتش درست است و کاری هم به پیامدهای بعدی ندارد. در واقع هدف اصلی او آن چیزی است که به رای دهندگان و حامیانش وعده داده بود. بنابراین الان می خواهد آنها را راضی کند و نه دیگران را.

این کارشناس مسائل شبه قاره درعین حال در خصوص پیامدهای منفی این تصمیم و تهدید همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و هندوها در هند گفت: البته پیامدهای این اقدام منفی است و بر جمعیت مسلمان هند که اقلیت بزرگی هستند و حدود 70 تا 80 میلیون نفر جمعیت دارند، پیامدهای منفی خواهد داشت. در داخل کشمیر گروه های میانه رو را که خواهان این بودند که از طرق سیاسی مشکل کشمیر را با دولت مرکزی حل کنند ناراضی خواهد کرد. دولت محلی وقتی از بین برود جریان میانه رو طرفدار هند را تضعیف می کند و ابتکار عمل را به دست رادیکال های مذهبی می دهد که بعضی از آنها به داعش و یا سازمان القاعده پیوسته اند و به هر حال فضا را برای ورود داعش و القاعده به کشمیر و بین جمعیت این منطقه باز می کند. مناسبات هند و پاکستان را به شدت تخریب می کند، همچنان که پاکستانی ها واکنش نشان داده اند و در مرز درگیری ایجاد شده است. پاکستان سفیر هند را اخراج کرد و به شورای امنیت شکایت برد. همه اینها پیامدهای منفی است. معتقدم که دولت هند به همه این پیامدها آگاه بوده و می دانسته که چه اتفاقی خواهد افتاد، اما در محاسباتش سود و زیان را سنجیده و به این نتیجه رسیده سود این اقدام برای حاکمیت هند بیشتر است.

ملازهی با بیان اینکه مسلمانان در هندوستان یکپارچه نیستند و در یک محل هم سکونت ندارند، بلکه در روستاها و شهرهای مختلف پراکنده اند، اظهارکرد: خیلی هم نمی شود تصور کرد که مسلمانان هند آنچنان واکنشی نشان دهند که باعث تجدید نظر در سیاستهای حکومت هند شود. واکنش منفی خواهد بود، در سطح رسانه ها هم ممکن است باشد. حتی هندوهایی که وابسته به حزب بی.جی.پی نیستند هم واکنش منفی نشان داده اند، ولی همه اینها را وقتی در کنار هم ببینیم به نظر می رسد که توان دولت بالاتر از این است که تحت تاثیر مخالفت ها در تصمیمش تجدیدنظر کند.

وی با تاکید بر اینکه هندی ها تصمیمشان را گرفته اند، افزود: هند دو سوم خاک کشمیر را ضمیمه هند می کند و حاضر است به لحاظ امنیتی پیامدهایش را تحمل کند. ممکن است حتی به دنبال این بروند که مدعی کشمیر تحت کنترل پاکستان هم  بشوند که به هندوستان الحاق شود، چرا که منطقه کشمیر منطقه ای بسیار استراتژیک است و در منطقه کوهستانی و برف خیز قرار دارد و آب رودخانه های بزرگ هند از این ناحیه سرچشمه می گیرد. حتی رودخانه هایی مثل سند و پنجاب که به طرف پاکستان می روند هم از همین منطقه سرچشمه می گیرند.

ملازهی خاطرنشان کرد: یکی از اختلافات هند و پاکستان بر سر آب همین منطقه کشمیر و رودخانه هایی است که از این منطقه سرچشه می گیرند و بعد به سمت پاکستان می روند. این موضوع حتی تاثیرش تا بنگلادش هم خواهد رسید. هندی ها الان مشغول سد سازی های بزرگ هستند و طرح هایی دارند که آب را ذخیره کنند و آن را به کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی بفروشند. با آنها توافقی کرده اند که از بستر دریا یک خط لوله آب به طرف عربستان برود و آب این کشور را در بلند مدت تامین کنند و از سوی دیگر خط لوله نفت و گاز از عمان به بمبئی کشیده شود که انرژی هند را تامین کند. طرح های عظیم و گسترده ای وجود دارد که وقتی در کل به آنها نگاه می کنیم می بینیم نهایتا به ضرر مسلمانان منطقه تمام خواهد شد. با این حال هند احساس می کند الان قدرت بزرگ منطقه ای است و به دنبال این است که دنیا این کشور را به عنوان قدرت بزرگ بین المللی به رسمیت بشناسد.

وی با یادآوری اینکه اقتصاد هند چهارمین اقتصاد دنیا شده است، افزود: پاکستان که رقیب هندوستان است همچنان فقیر و وابسته به کمک های دریافتی از خارج است و آمریکایی ها وقتی چند صد میلیون به آنها می‌دهند کلی شرط و شروط برایشان تعیین می‌کنند، در حالی که هندوستان خودش آنچنان قوی شده که تبدیل به قدرتی اقتصادی شده است. در این معادلات است که هندی‌ها تصمیم گرفتند کشمیر را به خود الحاق کنند.

وی درخصوص اقداماتی که پاکستان می تواند در واکنش به این اقدام هند انجام دهد، گفت: پاکستان اهرم های زیادی ندارد. یا از طریق سیاسی می تواند برخورد کند و یا از طریق نظامی. از طریق نظامی به دلیل اینکه دو کشور هسته ای هستند این خطر وجود دارد که کار به جنگ هسته ای بکشد و هردو کشور تخریب شوند. بنابراین هیچ رهبر عاقلی گزینه نظامی را مطرح نمی کند. در جنگ متعارف هم ارتش هند از ارتش پاکستان قدرتمندتر است. درست است پاکستان هم ارتش قدرتمندی دراختیار دارد، اما در مقابل ارتش هند در موضع ضعیف تری قرار دارد. بنابراین جنگ راه حلی را به دست نمی دهد.

وی ادامه داد: تنها اهرمی که پاکستان در اختیار دارد فعالیت‌های سیاسی و بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل و درخواست اینکه قرارداد 1949 و 1951 را که دلالت بر همه‌پرسی در این منطقه دارد، پیگیری کند که البته هند زیربار آن نخواهد رفت، آنچنان که در70 سال گذشته زیربار آن نرفت. مگر اینکه بشود تصور کرد ترکیب جمعیتی را آنقدر به هم بزنند که مطمئن باشند اگر همه پرسی ای برگزار شود به نفعشان تمام می شود.

وی افزود: در آن همه قطعنامه ها هم فقط به دو گزینه در همه پرسی اشاره شده است. یکی اینکه کشمیر به هند بپیوندد و دیگر اینکه به پاکستان ملحق شود. در حالی که در شرایط کنونی استقلال طلبی در این منطقه گسترش پیدا کرده و بسیاری از مردم کشمیر معتقدند پیوستن به هند و پاکستان مشکلشان را حل نمی کند و باید هر دو بخش کشمیر یکپارچه شوند و کشور مستقل کشمیر برای مسلمانان به وجود بیاید که این گزینه هم در قطعنامه های 1949 و 1951 در نظر گرفته نشده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *