جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ادعای اف‌بی‌آی: هکرهای چینی به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا نفوذ کرده‌اند

تهران-ایرنا- رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مدعی شد، هکرهای وابسته به دولت چین، به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا نفوذ کرده‌اند و منتظر «لحظه مناسب برای وارد کردن ضربه ای مخرب و ویرانگر» هستند.

ایرانی های همراه اسرائیلی های مخالف

روز جمعه میلیون ها نفر از مردم ایران در راهپیمایی حمایت از انتقام نیروهای مسلح ایران بابت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شرکت کردند، خبری که در بهبوهه هیاهوی حمله پهبادی کذایی بر علیه پایگاه شکاری نیروی هوایی ایران در اصفهان کمرنگ ماند.

Loading

تهدید امنیت اروپا توسط ترامپ با چماق داعش

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ | دفاعی و امنیتی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه اروپا زندانیان داعشی را تحویل بگیرد، گفت: از دلایل اینکه رئیس جمهور آمریکا در شرایط کنونی به این موضوع پرداخته، به اختلافات آمریکا و اروپا و تشدید روحیه یکجانبه‌گرایی در سیاست خارجی و امنیتی آمریکا برمی‌گردد.

مهدی فتحی با بیان اینکه داعش یک معضل مهم امنیتی برای به ویژه اروپایی‌ها به حساب می‌آید، گفت: یکی از علل اوج گرفتن درگیری‌ها در سیر تحولات و ناآرامی‌ها در سوریه، رهسپار شدن اتباعی از کشورهای مختلف به ویژه فرانسه و آلمان و دیگر کشورها به سوریه بود. متاسفانه آن زمان نیروهای امنیتی اروپا سختگیری لازم در خروج این اشخاص و رفتن به سوریه اعمال نمی‌کردند و به این ترتیب آن‌ها وارد خاک سوریه می‌شدند و به تروریست‌ها می‌پیوستند. این دسته از تروریست‌ها در سال‌های گذشته جنایت‌های زیادی را در سوریه و عراق مرتکب شدند.

این کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که این نیروها را دستگیر کرده‌اند و کشورهای اروپایی اجازه ورود این افراد را نمی‌دهند و حتی برخی از آن‌ها را لغو تابعیت کرده‌اند. این مساله معضلی برای دولت آمریکا شده و نمی‌داند با این افراد چه باید بکند.

فتحی افزود: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها هم همانطور که چشمانشان را بستند تا این نیروها از خاک اروپا خارج شوند و به سوریه بروند و یا حتی به نوعی رفتن آن‌ها را تسهیل می‌کردند تا در فروپاشی سوریه مشارکت کنند، در این روند کارشکنی می‌کنند. با توجه به حوادث تروریستی که در آلمان رخ داد و بعد در فرانسه و بلژیک و انگلیس تکرار شد، اروپایی‌ها داعش را خطر و تهدید تروریستی و امنیتی برای خود می‌دانند.

وی افزود: اروپا این افراد را تهدید امنیتی می‌داند و حتی نمی خواهد این اتباع خود را در خاک خود بپذیرد. البته که این عمل آن‌ها غیرانسانی است و با موازین بین‌المللی انطباق ندارد، زیرا آن‌ها می‌توانند این افراد را بپذیرند و بعد در دادگاه عادلانه‌ای وضعیتشان را بررسی کنند؛ اما این دولتها ترجیح داده اند این افراد را دیگر در خاکشان نپذیرند و آثار و پیامدهای تلخ ورودشان به سوریه و بعد دستگیری و مجازات آن‌ها را به دولت‌های دیگر واگذار کنند.

این کارشناس مسائل اروپا درباره مخاطراتی که آمریکا با خروج از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد برای اروپا ایجاد کرده است نیز گفت: این تصمیم آمریکا را هم می‌شود در راستای سیاست‌هایی که ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود اتخاذ کرده، در نظر گرفت که یکی از آن‌ها خروج از پیمان‌هایی بوده است که دولت‌های قبلی امضا کرده‌اند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که دوباره تسلیحات هسته‌ای خود را نوسازی و بازسازی کنند و به نوعی برتری خود را در نظام بین‌الملل بر سایر کشورها از جمله روسیه و چین و دیگر دولت‌ها تحمیل یا سعی کنند از نظر بازدارندگی به توانایی دیگری برسند.

فتحی ادامه داد: آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که جهان دو قطبی سابق به سمت جهان چند قطبی در حال حرکت است و به دنبال این هستند که چین را هم وارد پیمان‌هایی از این نوع کنند. آن‌ها می‌خواهند اگر در آینده قرارداد تازه‌ای امضا کردند، چینی‌ها نیز به آی.ان.اف جدید (پیمان منع موشکهای هسته ای میان برد) بپیوندند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اقدام آمریکا در خروج از پیمان منع موشک‌های هسته ای میان برد برای اروپا خطرات زیادی دارد، خاطرنشان کرد: خاک اروپا تا حدود زیادی از این موشک‌ها تخلیه شده بود. از 1987 تا کنون موشک‌های 500 تا 5500 کیلومتر در خاک اروپا کمتر شده  و امنیت در اروپا افزایش پیدا کرده بود. اروپایی‌ها از اینکه دستاوردی را که در سال‌های آخر دوران جنگ سرد به دست آمده بود، به نوعی از دست بدهند بسیار حساس هستند. درعین حال احساس خطر می‌کنند که رقابت تسلیحاتی جدیدی میان آمریکا و روسیه آغاز شود و معتقدند در این رقابت تسلیحاتی جدید مانند دوران جنگ سرد خطر و تهدید برای کشورهای اروپایی افزایش پیدا می‌کند و امنیت‌شان ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد و تضعیف شود.

این کارشناس مسائل اروپا افزود: اروپایی‌ها احساس خطر می‌کنند که تهدید هسته‌ای علیه تمامیت ارضی کشورهای اروپایی ممکن است افزایش پیدا کند. به همین جهت می‌خواهند آمریکا و روسیه مجددا به این قرارداد بازگردند. اگر چه لبه تیز حملات و انتقاداتشان را بیشتر به سمت روسیه گرفته‌اند، اما از جانب آمریکا هم تهدیداتی حس می‌کنند. اروپایی‌ها در درون ناتو با آمریکا اختلافاتی دارند. آمریکا تهدید می‌کند که اروپا باید هزینه بیشتری برای امنیتش پرداخت کند و اروپا از این جهت منتقد سیاست‌های آمریکا است.

وی تاکید کرد: اگر در این زمینه آمریکا، روسیه و احیانا چین هم به قراردادهای جدید نپیوندند، نوعی رقابت تسلیحاتی تازه‌ای در دنیا آغاز می‌شود که می‌تواند به خاک اروپا هم تسری پیدا کند و همانطور که وزیر دفاع آمریکا گفته، با توجه به اینکه آمریکایی‌ها چین را تهدیدی بزرگ برای خود می‌دانند و ارزیابی می‌کنند که چین می‌تواند در آینده به قدرت بزرگی تبدیل شود، این رقابت‌ها را در آینده به شرق آسیا هم تسری بدهند به طوری که به گفته وزیر دفاع آمریکا، امکان استقرار این تسلیحات در کشورهای آسیایی وجود دارد.

فتحی اضافه کرد: اروپا با توجه به اینکه از نظر تسلیحات هسته‌ای در موقعیت ضعیف‌تری نسبت به آمریکا و روسیه قرار دارد، بیشتر به ماده شش قرارداد ان.پی.تی استناد می‌کند که در آن آورده شده کشورهایی که دارای تسلیحات هسته ای هستند هم باید در روند خلع سلاح گام بردارند. به همین جهت اروپایی‌ها خواستارند که آی.ان.اف به شکل جدیدی احیا شود و پیمان استارت‌ها به ویژه استارت جدید از2021 برای سالهای طولانی تری تمدید شود.

وی گفت: اگر روند تحولات دنیا به سمتی پیش رود که آمریکایی‌ها صرفا به دنبال منافع خودشان باشند، روس‌ها و چین هم سیاست خود را دنبال کنند و به دنبال منافع خود باشند، این احتمال وجود دارد که با توجه به همکاری‌های استراتژیکی که میان آلمان و فرانسه وجود دارد، اروپایی‌ها نیز وارد این روند شوند و برای دفاع از امنیت خود در مقابل سیاست‌های دیگر قدرت‌های بزرگ به این سمت حرکت کنند. این امر می‌تواند موجب تشدید رقابت‌های تسلیحاتی برای کشورهای اروپایی شود. به ویژه اینکه در شرایط کنونی اکثر اقتصادهای بزرگ دنیا چه در آمریکا و چه در اروپا از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند؛ راست‌های افراطی، عوام گرایان و پوپولیست‌ها دنبال دردست گرفتن قدرت هستند و … . این روند می‌تواند خطر و تهدیدی برای امنیت بین المللی، امنیت جهانی، مقررات بین المللی و حقوق بین الملل و حتی مصوبات سازمان ملل متحد باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *